ضرورت ورود کتاب به زندگی مردم در هجمه فضای مجازی
کد خبر: 4182065
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

ضرورت ورود کتاب به زندگی مردم در هجمه فضای مجازی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در تهاجم فرهنگی امروز جامعه و ظهور فضای مجازی وظیفه مهم ما ورود کتاب به زندگی مردم است.

کتاببه گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آیین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهیدبرونسی شهرستان مشهد با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ضمن ابراز امیدواری، افتتاح این کتابخانه را سرآغاز رویدادهای مؤثر فرهنگی و کتابخوانی در این مجتمع آموزشی و برای دانش‌آموختگان برشمرد.

وی تأکید کرد: صرف تأسیس یک کتابخانه و یا یک مجتمع همچون کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد که بزرگترین کتابخانه عمومی جهان اسلام نیز به شمار می‌رود، حال کتابخوانی خوب نشود؛ لذا علاوه بر اینکه گام در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌گذاریم، باید کتاب را نیز وارد زندگی ابتدا خود و بعد مردم کنیم.

سبزیان در خصوص استفاده مردم از فضای مجازی برای پاسخگویی به نیازهای دانشی خود، اظهار کرد: برخی از مردم بعضاً تنها به کسب دریافت سطح دانش اکتفا کرده و از عمق دانش به سادگی عبور می‌کنند. این وظیفه ما است تا کتاب را وارد زندگی مردم کرده و آنان را به سوی کتاب و کتابخوانی سوق دهیم و این جز با تسهلیگری در این امر امکانپذیر نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن معرفی کتاب «نا: زندگینامه شهیدمحمدباقر صدر(ره)» اثر مریم برادران به خوانش بخشی از آن پرداخت، افزود: به این مسئله توجه داشته باشید که باید فکر کنیم با مطالعه یک کتاب چه داده‌ای از آن دریافت کرده و چگونه می‌توان این داده را وارد زندگی خود کنیم.

وی خطاب به طلاب حاضر در جلسه، بیان کرد: برای خود یک سیر مطالعاتی مشخص کرده و خود را پایبند به خوانش آن کنید علاوه بر این نیز همواره یک بسته مطالعاتی متناسب با نیاز روز جامعه همراه خود داشته باشید، تا از آن در امکان مختلف در راستای پاسخگویی به نیازهای دانشی و شبهات مردم استفاده بهینه کنید. به مسئله به روزرسانی اطلاعات خود توجه ویژه داشته و همچنین نسبت به تازه‌های نشر آگاهی کامل داشته باشید.

سبزیان اظهار کرد: ثبت خاطرات و تجربیات خود نیز باعث گام نهادن شما به عرصه نویسندگی می‌شوند، نیازی که در این هجمه فرهنگی بسیار قابل لمس است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا یحیی‌زاده، مدیریت مجتمع آموزشی شهید برونسی شهرستان مشهد، ضمن بیان خاطراتی از سیر مطالعاتی خود، گفت: از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی که خود صاحب قلم و اهل فرهنگ و هنر هستند، تشکر می‌کنم که افق‌های بزرگی را در مسیر طلبگی برای خود مشخص و برای رسیدن به آن تلاش کرده و به عنوان یک طلبه الگویی موفق برای دیگر طلبه‌های حوزه علمیه شده‌اند.

وی افزود: کاری که در عرصه کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز انجام می‌شود، قابل قبول است، اما می‌تواند بسیار فراگیرتر و مؤثرتر باشد. در مقابله با تهاجم فرهنگی و به عبارتی شبیه خون فرهنگی دشمنان ایران اسلامی که به واسطه فضای مجازی به جامعه ما وارد می‌کنند، تنها راه ایجاد انس با کتاب و کتابخوانی در جامعه است. کتاب وسیله‌ای است که با آن می‌توان اهداف عالی و تربیتی خود را پیش ببریم.

یحیی زاده تصریح کرد: تجهیز کتابخانه مهم است، اما از آن مهم‌تر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تربیت نسل کتابخوان است و این مهم می‌تواند به واسطه اجرای طرح‌ها و پویش‌های مختلف کتابخوانی همچون استندآپ کتاب تحقق یابد.

در پایان میثم شهبازی، مسئول کتابخانه عمومی مشارکتی شهید برونسی گفت: این کتابخانه همزمان با تأسیس این مجتمع آموزشی در سال 1397 اتفاق افتاد. در حال حاضر این کتابخانه دارای 3000 نسخه کتاب در موضوعات تخصصی حوزه سطح یک همچون ادبیات عرب، تفسیر، حدیث و اصول و فقه و عمومی است. از ویژگی‌های این کتابخانه اختصاص یک میز مطالعه برای هر فرد است.

وی ضمن تشکر از اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص تجهیز سخت افزاری و منابع، افزود: به جرئت می‌توانم بگویم که 90درصد منابع این کتابخانه به واسطه مردم و خیرین جمع‌آوری شده است.

مسئول کتابخانه عمومی مشارکتی شهید برونسی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه، اظهار کرد: دانش‌آموختگان در هنگام ورود به مدرسه باید وارد طرح مطالعاتی با محوریت آثار شهید مطهری شوند و تا انتهای پایه 5 تحصیلی تمام آثار این شهید خوانده و دوره کنند. در این طرح هر دانش آموخته هر هفته مطلبی 50 صفحه‌ای را مطالعه و خلاصه‌ای از آن را به مسئول کتابخانه ارائه می‌دهد. همچنین در کنار این طرح مطالعاتی آثار دیگر علما و ادیبان نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد و شامل این سیر مطالعاتی می‌شود.

انتهای پیام
captcha