دو پیشنهاد برای پیگیری حقوقی جنایات صهیونیست‌ها در غزه
کد خبر: 4182499
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
حجت‌الاسلام عرب‌انصاری مطرح کرد:

دو پیشنهاد برای پیگیری حقوقی جنایات صهیونیست‌ها در غزه

معاون حقوقی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به تشریح دو اقدام مهم حقوقی برای پیگیری و محکومیت جنایات رژيم صهیونیستی در غزه پرداخت.

حجت الاسلام محمد مهدی عرب انصاری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب‌انصاری، معاون حقوقی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فاجعه‌ انسانی که در غزه در جریان است و نقش رسانه‎‌ها در تبیین جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم مظلوم غزه گفت: رسانه نقش اول را در دنیای معاصر بازی می‌کند و منبع تغذیه همه داده‌ها و اطلاعات مردم است. در اینکه رسانه می‌تواند نقش‌آفرینی کند و در هدایت منطقی حوادث غزه نقش داشته باشد از بدیهات است و جای تردید نیست ولی در اینجا هدف از رسانه به معنای اعم آن بوده؛ یعنی رسانه‌ای که در اختیار مدافعان و یا معاندان غزه قرار دارد.

وی افزود: حقیقت میدان روشن است و همه مردم دنیا می‌‎دانند که اسرائیل غاصب، تجاوزگر، کودک‌کش و ظلم‌کننده به مردم مظلوم فلسطین است اما برای اینکه این موارد به خوبی تبیین شوند، نیازمند شناسایی رسانه‌های بهنگام و مرجع هستیم. به نظر می‌رسد ما باید از همه ظرفیت رسانه‌ای‌مان صرفاً برای انعکاس این حوادث و صحنه‌ها استفاده کنیم، چون آنقدر حوادث روشن و شفاف است که گاهاً انعکاس یک تصویر از آن می‌تواند به اندازه ده‌ها ساعت سخنرانی اثرگذار باشد؛ این صحنه منبعث از حقایق است و به محض اینکه مردم به حقیقت آشکار پی ببرند دیگر جای گفت‌وگو باقی نمی‌ماند.

نقش‌آفرینی خوب رسانه‌های مدافع غزه

معاون حقوقی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: خیزش‌های جهانی که امروزه اتفاق افتاده نتیجه پی بردن مردم سراسر دنیا به حقایق مرتبط با غزه است. به انصاف باید گفت رسانه‌های مدافع غزه نقش‌آفرینی خوبی داشته‌اند و خیزش‌های جهانی کنونی هم به خاطر همین نقش‌آفرینی است، اما متأسفانه در مقابل رسانه‌های حامی غزه، رسانه‌های معاندی هستند که درصدد تطهیر چهره رژیم صهیونیستی برآمده‌اند و می‌خواهند کسانی را مقصر نشان دهند که مورد ظلم و ستم و جنایت قرار گرفته‌اند و مظلوم اصلی میدان هستند.

عرب‌انصاری در این رابطه اضافه کرد: بخشی از این موضوع نیازمند تبیین است یعنی ما باید گذشته اسرائیل غاصب و جنایت‌های متعدد آنها را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و بگوییم مردم غزه در حالتی مورد تهاجم قرار گرفته‌اند؛ هنگام خواندن نماز در کنار مسجدالاقصی، در هنگام خواب، در مزارع کشاورزی، در مدارس و دانشگاه و به طور کلی در همه شرایط مورد تجاوز و حمله قرار گرفته‌اند و همیشه هم تهاجم از جانب اسرائیل بوده است.

وی گفت: تبیین این واقعیت‌ها و تاریخ پرفراز و نشیب فلسطین امری مهم و ضروری است و مدارک مستند و مستدلی وجود دارند که می‌توان در تبیین اتفاقات مرتبط با غزه آنها را بکار گرفت و لذا در اینجا موضوعی که اهمیت پیدا می‌کند این است که صاحب‌نظران، صاحبان قلم، نخبگان، رسانه‌ها و مبلغان باید حقیقت ماجرا را برای مردم تبیین و بگویند اسرائیل از قبل برنامه حمله داشته و درصدد پاکسازی نژادی و جابجایی قومیتی است و رسانه‌ها باید این موضوع را با ظرافت تصویر بکشند.

دو اقدام حقوقی مهم در محکومیت رژیم صهیونیستی

معاون حقوقی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به انجام اقدامات حقوقی در راستای محکوم کردم رژیم صهیونیستی بیان کرد: در این باره باید دو اقدام مهم حقوقی انجام شود؛ یک: شکایت رسمی مردم دنیا به سازمان‌های حقوق بشری و نهادهایی که در این زمینه فعالیت دارند و اتفاقاً هم این سازمان‌ها تا حدودی به اسرائیل گرایش دارند ولو اگر پاسخ نگیرند. همین مراجعه و ثبت شکایت و عکس‌العمل غیرحقوقی مردم دنیا در به تصویر کشاندن خوی استکباری و وابستگی نهادهای حقوق بشری و عدم صلاحیتشان نقش مهمی دارد. دوم: هم‌زمان با این اقدام باید در کشورهای مختلف پرونده‌ای قضایی مرتبط با جنایات رژیم صهیونیستی گشوده و حقوقدانان این کشورها ورود جدی داشته باشند و شکایت کنند و از سوی دیگر باید دادگاه‌های صالح بلاد اسلامی و دیگر کشورها در این عرصه فعالیت جدی داشته باشند و همه این اقدامات را بازنشر دهند.

عرب‌انصاری توقف تبادلات تجاری میان کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را یکی دیگر از اقدامات مؤثری دانست که می‌تواند در منزوی کردن این رژیم و توقف جنایاتش مؤثر واقع شود، گفت: آن دسته از کشورهای اسلامی که به همکاری‌های اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند این نکته را باید مدنظر قرار دهند که با این کار سرِ اسلحه را به سمت خود نشانه گرفته‌اند و به خود شلیک می‌کنند!

ادامه همکاری‌های اقتصادی با صهیونیست‌ها؛ مانع استقلال و آزادی عمل بلاد اسلامی

وی بیان کرد: شاید کشورهای اسلامی به ظاهر از قبال تبادلات تجاری با صهیونیست‌ها سودی به دست می‌آورند ولی این سود، کوتاه‌مدت و مقطعی است زیرا در بلندمدت صهیونیست‌ها اجازه نمی‌دهند اینها از لحاظ اقتصادی و سیاسی خودکفا و مستقل باشند و همچنین صهیونیست‌ها به کشورهای اسلامی اجازه نمی‌دهند یک برنامه جامع اقتصادی برای منطقه طراحی کنند و از همه مهمتر اینکه آزادی عمل دولت‌های اسلامی در بهره‌‎برداری از منابع اقتصادی، سلب و راه برای دخالت‌های رژیم صهیونیستی هموار می‌‎شود.

معاون حقوقی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: اگر کشورهای اسلامی متحد و متفق‌القول رژیم صهیونیستی را تحریم اقتصادی کنند، این به معنای انداختن طناب دار به گردن این رژیم است. اگر شیرهای نفت و گاز به سمت رژیم صهیونیستی بسته شوند همین موضوع به فلج‌کننده‌ترین عامل برای این رژیم تبدیل خواهد شد. کشورهای اسلامی نباید نگران بازار فروش نفت و گاز خود باشند چون اینها بازار فروش دارند و اگر به اسرائیل صادرات نداشته باشند قطعاً به دیگر کشورها می‌توانند بفروشند. اگر کشورهای اسلامی یکی نباشند نمی‌توان تیر خلاص را به سمت اسرائیل غاصب شلیک کرد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha