فضای کتابخوانی با تغییر سبک زندگی جامعه نگران‌کننده است
کد خبر: 4183090
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

فضای کتابخوانی با تغییر سبک زندگی جامعه نگران‌کننده است

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: با تغییر سبک زندگی، گسترش فضای مجازی و رسانه باید نگران کتاب و کتابخوانی باشیم و آن را از چرخه زندگی نکاهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و ولادت حضرت زینب کبری(س)، اظهار کرد: به تمامی عزیزانی که در سنگر کتابخانه‌های عمومی توفیق خدمت دارند و به ارائه خدمات می‌پردازند، خداقوت عرض کرده و ادای احترام و حق‌شناسی دارم. 

وی ادامه داد: قدر و منزلت کتاب و کتابخوانی شاید در غبار زندگی امروز ما قدری مورد کم‌توجهی قرار گرفته است، اما اصالت و ارزش این مسئولیت همچنان در جامعه باقی است. با بررسی هر تمدن و اندیشه‌ای و نگاه به افق موفقیت آنان، اگر بخواهیم در جایگاه تراز برآییم، باید نسبت آن تمدن را با کتاب و کتابخوانی بسنجیم. تفاوتی ندارد با چه گرایش و نگاه ارزشی به این مسئله نگاه کنیم، مهم این است که از جایگاه کتاب نکاهیم.

گنابادی نژاد با اشاره به شخصیت جهادی و فرهنگی شهید سلیمانی، گفت: در کنار تمامی مجاهدت‌های کم نظیر ایشان برای امنیت منطقه معتقدم به ویژگی‌های فرهنگی این شهید توجه کافی و وافی نشده است. همرزم ایشان، در خصوص کتابخوانی حاج قاسم می‌گوید، حاج قاسم کتاب‌هایی را که به او می‌دادم، می‌خواند و با درج یادداشت دوباره به من می‌داد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مجاهدی بود که نگاه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی داشت. 

وی با اشاره به وجوه فرهنگی شخصیت‌های برجسته فقهی و مبارزاتی همچون مرعشی نجفی و احمدشاه مسعود، افزود: معتقدم امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که به دلایلی همچون تغییر سبک زندگی، گسترش فضای مجازی، رسانه و... باید نگران کتاب و کتابخوانی باشیم و آن را از چرخه زندگی نکاهیم. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: قلب تپنده و شاهرگ هر جامعه موفقی کتاب و کتابخوانی است. امروز اگر آیینی برگزار شده است که به واسطه آن از کتابداران و فعالان حوزه کتاب قدردانی شود، باید در این تراز و توصیف ارج نهادیم که قلب تپنده، مغز متفکر و شاهرگ حیات فرهنگی جامعه، بدون شک کتابداران هستند لذا برای موفقیت در هر عرصه‌ای باید برای کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از افتخارات فرهنگی ایران زمین است که در پیشینه تاریخی خود همواره کتاب را اعلای جایگاه خود قرار داده است. مشهدالرضا(ع) مفتخر است که نخستین، قدیمی‌ترین و ممتازترین فعالیت فرهنگی با بیش از 4 قرن فعالیت در آستان قدس رضوی انجام شده است.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه دومین استان در حوزه نشر و چاپ هستیم، گفت: این عناوین و مقام‌ها باید برای رسیدن به قله تمدن نوین اسلامی باشد. کتابداران افسران توانمند، متفکر و با اخلاقی هستند که می‌توانند نسل جدید و خانواده‌ها را برای رسیدن به قله‌های موفقیت با کتاب و کتابخانی تجهیز کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: به شرایط موجود اکتفا نکنید، به بررسی افق‌های پیشرو پرداخته و در رفع موانع موجود اهتمام ویژه داشته باشید. در حوزه خیرین نیز برای موفقیت بیشتر باید نگاه فرا استانی داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه سالانه میزبان بیش از 30 میلیون زائر هستیم، اظهار کرد: اماکن اقامتی می‌تواند مجهز به ایستگاه‌های مطالعه شوند. با برنامه‌ریزی برای رسیدن به قله‌های دانش باید پیگیری و چاره‌اندیشی لازم را داشته باشیم. 

گنابادی‌نژاد اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند یک سند هستیم و هیچ دستگاه و قشری در این حوزه نباید بدون مسئولیت باشد. این آمادگی را داریم تا با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی این سند را آماده‌سازی کرده و با استفاده از ظرفیت ارزشمند کتابداران خلاء موجود در حوزه کتاب و کتابخوانی را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام
captcha