حماس: آتش‌بس در غزه نزدیک است
کد خبر: 4183221
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴

حماس: آتش‌بس در غزه نزدیک است

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تأیید کرد که دستیابی به توافق آتش‌بس با رژیم اشغالگر اسرائیل نزدیک است. با این حال مسئولان حماس، رژیم صهیونیستی را به تعلل در آتش‌بس متهم می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که دستیابی به توافق آتش‌بس با رژیم اشغالگر اسرائیل نزدیک است.

هنیه در بیانیه کوتاهی که در سحرگاه روز سه‌شنبه بر روی کانال تلگرامی حماس  منتشر شد اعلام کرد: جنبش حماس پاسخ خود را به برادران قطر و میانجی‌ها رساند و ما به توافق آتش‌بس نزدیک هستیم.

 خبرگزاری فلسطینی شهاب هم گزارش داد: عزت الرشق، از رهبران حماس نیز گفته است: شاهد پیشرفت جدی در مذاکرات هستیم و به برقراری آتش‌بس نزدیک می‌شویم، هر توافقی که صورت گیرد ضرورتاً مطابق با شروط مقاومت خواهد بود.

وی با بیان اینکه قصد اعلام جزئیات بیشتری از این مذاکرات را ندارد اظهار کرد: برادرانمان در قطر و مصر به زودی جزئیات این توافق را اعلام می‌کنند، ظرف چند ساعت آینده توافق آتش‌بس اعلام خواهد شد.

الرشق ضمن تأکید بر این نکته که طرف اسرائیلی به خصوص نتانیاهو در مسیر توافق، تعلل بسیاری کردند، گفت: مقاومت در میدان نبرد و سیاست، یک دست و هماهنگ است و این توافق همه گروه‌های مقاومت را شامل خواهد شد، اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند برای درهم شکستن مقاومت، مذاکرات را همزمان با ادامه تجاوزات خود پیش ببرند اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

این در حالی است که برخی از بستگان اسرای اسرائیلی که توسط حماس نگهداری می‌شوند شامگاه دوشنبه از حضور در نشستی با اعضای دولت اسرائیل خودداری  کردند. روزنامه عبری هاآرتص نوشت: بسیاری از بستگان گروگان‌های اسرائیلی‌ از نشست با اعضای دولت جنگ خارج شدند و وقتی به آنها گفته شد که سرنگونی حماس و آزادی گروگان‌ها به یک اندازه اهمیت دارد ابراز ناامیدی کردند.

تعلل اسرائیل در آتش‌بس

ظاهر جبارین، مسئول دفتر شهدا، اسیران و مجروحان حماس شامگاه دوشنبه گفت که اسرائیل در مورد آتش‌بس در نوار غزه  تعلل می‌کند. جبارین در بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی حماس منتشر شد، گفت: این جنبش یک چارچوب کلی برای اجرای هر توافق آتش‌بس که شرط ما را لحاظ کند و به طور کامل اجرا شود تعیین کرده است.

وی ادامه داد: تا کنون دشمن در مورد آتش‌بس تعلل کرده است. وی بدون اشاره به جزئیات، تصریح کرد: اسرائیل بارها تعهدات خود را با میانجی‌ها زیر پا گذاشته است.

اوایل روز دوشنبه، شرکت پخش تلویزیونی اسرائیل مدعی شد که تل آویو برای معامله مبادله زندانیان چراغ سبز نشان داده است و منتظر پاسخ حماس است.

جبارین تصریح کرد: یکی از شروط مذاکره با اشغالگران اسرائیل این است که شرایط اسرا به وضعیت قبل از طوفان الاقصی برگردد. وی در پایان گفت: آزادی اسیران ما دینی بر گردن مردم ماست و مقاومت انشالله به وعده آزادی آنها عمل خواهد کرد و جامعه  ظالم بین‌المللی اشاره‌ای به اسرای فلسطینی نکرده است.

در همین چارچوب، ایالات متحده اعلام کرد که رژیم اسرائیل و حماس به توافق آتش بس نزدیک شده‌اند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیروز دوشنبه گفت که معتقد است توافق نزدیک است. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید هم درباره این توافق گفت: ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به این توافق نزدیک شده‌ایم.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مستقر در ژنو در بیانیه‌ای اعلام کرد که میرجانا اسپولجاریک، رئیس این کمیته، دیروز دوشنبه در قطر با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس برای دستیابی به پیشرفت در زمینه مسائل بشردوستانه دیدار کرد. این سازمان افزود که در مذاکرات با هدف آزادی بازداشت شدگان شرکت نکرده است، اما افزود که آماده است به عنوان یک میانجی بی‌طرف، هر گونه توافق دو طرف را تسهیل کند.

تکرار ادعاهای نتانیاهو

دو منبع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که توافق آزمایشی شامل یک آتش‌بس پنج روزه است که شامل آتش‌بس در زمین و محدودیت‌هایی برای عملیات هوایی اسرائیل بر فراز جنوب غزه است. در عوض، بین 50 تا 100 زندانی که توسط حماس و جهاد اسلامی نگهداری می‌شوند، آزاد خواهند شد. این افراد شامل غیرنظامیان اسرائیلی و اسرای ملیت‌‌های دیگر می‌شوند، اما پرسنل نظامی را شامل نمی‌شود.
بر اساس توافق پیشنهادی، حدود 300 فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند که در میان آنها زنان و کودکان هم وجود دارد

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو گفت: ما تا زمانی که گروگان‌ها بازگردانده نشوند، دست از تلاش برنمی‌داریم و این مأموریتی مقدس است که بر دوش من و کابینه جنگی است. وی مدعی شد: تا زمانی که گروگان‌ها را به خانه بازنگردانیم، حماس را از میان نبریم و مطمئن نشویم که دیگر از غزه خطری اسراییل را تهدید نمی‌کند، از مبارزه دست برنمی‌داریم.

گوترش: کشتار غزه بی‌سابقه است

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، که از اول ژانویه 2017 روی کار آمده به خبرنگاران گفت: ما در جنگ غزه شاهد کشتار غیرنظامیان هستیم که از زمانی که من سمت دبیرکلی را بر عهده گرفتم در هیچ جنگ دیگری سابقه نداشته است. 

انتهای پیام
captcha