نشست دانشگاه تراز انقلاب اسلامی برگزار شد
کد خبر: 4183358
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

نشست دانشگاه تراز انقلاب اسلامی برگزار شد

نشست «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» به همت معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد و در آن نسبت نظر و عمل مورد بررسی قرار گرفت.

نشست دانشگاه تراز انقلاب اسلامی برگزار شدبه گزارش ایکنا، نشست «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» به همت معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، سه‌شنبه 30 آبان ماه در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد.

مهدی فاتح راد، پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف که در این نشست حضور داشت گفت: فناوری ذاتا نرم است، از جنس روش و متد است ولی ما در وضعیت عدم بلوغ به سر می‌بریم. در دنیا اینگونه است که اگر نظامات اجتماعی قوی دارید، آسایش و رفاه  دارید ولی سلطه فضای مجازی هم دارید، همجنسگرایی هم دارید، بی‌عدالتی هم دارید تا جایی که گفته می‌شود تمدن غرب هر چه داشته باخته است. پس چون در ماهیت جداگانه دست و پا می‌زنیم نمایش نابالغی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: ما انسانیم، تکلیف داریم، اعتقاد داریم به سمت بلوغ حرکت کنیم. بلوغ نفع، حکمت است. حکمت نظر و عمل را به اتحاد می‌رساند و فناوری همان حکمت است که شامل نظر و عمل شده و نخ تسبیح است. قرآن هم می‌فرماید: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً». در سطح نفع خیر و شر نسبی عجین است ولی وقتی از نابالغی به سمت بلوغ حکمت حرکت می‌کنیم خیر، کثیر می‌شود و شر نسبی قلیل می‌شود.

وی افزود: حکمت الگویی دارد. چه مرحله‌ای از بلوغ است که از آن بالاتر نیست؟ آن حکمت بالغه است. قرآن خودش را اینطوری معرفی می‌کند که حکمت بالغه من هستم و پس از من انذاری سود نمی‌بخشد. بنابراین حکمت یکپارچکی نظر و عمل است و بلوغ حکمت عینیت نظر و عمل است. حضرت علی(ع) در آخرین خطبه  خود می‌فرمایند که امام زمان(عج) کیست؟ آنی که جامع حکمت است. اگر دنبال ظهوریم باید بکوشیم خود را از نابالغی به سمت حکمت ببریم.

وی تاکید کرد: خلاصه امکانی وجود دارد، راه وجود دارد. بر خلاف نظر برخی که غرب‌ستیز هستند، عده‌ای غرب‌گزین هستند و خوب و بد غرب را جدا می‌کنند ولی برخی می‌گویند نمی‌شود این کار را کرد چون تمدن غرب ارگانیزم است و اینطوری ناساز در می‌آید ولی ما در این کتاب راهکاری برای این مسئله ارائه دادیم. ما امور سلبی را کنار می‌گذاریم و بقیه را سوق می‌دهیم. پیامبر(ص) جاهلیت را کامل دور نینداخت و سوق دادند لذا حجی که آنها انجام می‌دادند را اصلاح کردند.  

گزارش تکمیلی نشست متعاقبا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha