تلاش ترکیه برای کسب جایگاه برتر در صنعت حلال
کد خبر: 4184009
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

تلاش ترکیه برای کسب جایگاه برتر در صنعت حلال

وزیر بازرگانی ترکیه در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی حلال گفت: سهم تجارت ترکیه با کشورهای اسلامی در دو دهه گذشته از 11 به 26 درصد افزایش یافته و هدف ما افزایش این نرخ به 35 درصد تا سال 2028 است.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، استانبول میزبان نهمین اجلاس جهانی حلال و دهمین نمایشگاه حلال سازمان همکاری اسلامی (OIC) است.

این رویداد پنجشنبه گذشته با حضور 500 شرکت از 45 کشور افتتاح شد و انتظار می‌رود بیش از 40 هزار  بازدیدکننده داشته باشد که 10 هزار نفر از آن‌ها از خارج ترکیه هستند.

این رویدادهای چهار روزه با شعار «دریچه‌ای به اقتصاد حلال جهانی: پرده‌برداری از پتانسیل‌ها» برگزار می‌شود.

عمر بولات وزیر بازرگانی ترکیه در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: سهم تجارت ترکیه با کشورهای اسلامی در دو دهه گذشته از 11 درصد به 26 درصد افزایش یافته است. بولات گفت: هدف ما افزایش این نرخ به 35 درصد تا سال 2028 است.

به گفته یونس اته، مدیر اجرایی Discover Events و رئیس شورای جهانی حلال، ترکیه قصد دارد از نظر استراتژیک خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی حلال مطرح کند. 

اته افزود: انتظار می‌رود نمایشگاه حلال 2023 و نهمین اجلاس جهانی حلال که بین 23 تا 26 نوامبر برگزار می‌شود، به رشد ترکیه و نفوذ بیشتر این کشور در بازار حلال کمک کند.

اته گفت که با تمرکز استراتژیک بر تنوع بخشیدن به بازارهای خود در چارچوب چشم‌انداز قرن ترکیه، این کشور قصد دارد تا صادرات خود را تا سال 2025 به 300 میلیارد دلار برساند و افزود که بازار حلال یکی از بزرگترین پتانسیل‌ها برای این جاه‌طلبی است.

بر اساس گزارش اقتصاد حلال OIC، ترکیه پیش از این پیشرفت‌های چشمگیری در بخش حلال داشته است و در کنار اندونزی و مالزی در میان 20 صادرکننده برتر محصولات حلال قرار گرفته است.

به گفته اته، ارزش بازار جهانی حلال بیش از 7 تریلیون دلار است و انتظار می‌رود در پنج سال آینده به 10 تریلیون دلار افزایش یابد.

اته گفت که هزینه مصرف مواد غذایی در کشورهای مسلمان در سال 2022 از 1 تریلیون دلار فراتر رفت و پیش بینی می‌شود تا سال 2026 به 1.5 تریلیون دلار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه با مشاهده این فرصت، شرکت‌های ترکیه‌ای بر سرمایه گذاری در محصولات دارای گواهی حلال متمرکز شده اند، افزود: آنها همچنین گام های بسیار استراتژیکی برای ایجاد شبکه‌ای قوی در این بازار برمی‌دارند.

اته ادامه داد: مردم در ابتدا وقتیدر مورد بازار حلال صحبت می‌شود به صنعت غذا فکر می کنند، اما گواهی حلال فقط به غذا محدود نمی‌شود. گواهی حلال همچنین برای کرم‌ها و پمادهای پوستی، خمیر دندان، لباس و لوازم آرایشی اعمال می شود.وی افزود: گردشگری نیز صنعت مهمی است. وی افزود: ما شاهد هستیم که تقاضای مصرف‌کنندگان و رقابت بین‌المللی نیز منجر به اقدام هتل‌های بیشتر برای دریافت این گواهینامه می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش برای جایگزینی برای کالاهای اسرائیلی و تحریم جهانی این کالاها، تقاضا را به سمت محصولات دارای گواهی حلال سوق داده است گفت: مردم پاسخ خود را به حملات غزه نشان دادند، شروع به جستجوی جایگزین برای محصولات اسرائیلی کردند. آنها در بازار به خرید محصولات دارای گواهی حلال، از مواد غذایی گرفته تا بهداشت، داروها و منسوجات پرداختند و فروش این محصولات در هفته‌های گذشته بیش از 100 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: واضح است که بازار جهانی حلال که در حال حاضر از 7 تریلیون دلار فراتر رفته است، با شتاب اخیر همچنان قوی‌تر می‌شود.

وی گفت: شرکت‌کنندگان با بیش از 500 متخصص به ویژه از ترکیه، خاورمیانه، اروپای مرکزی و غربی، بالکان و آفریقا ملاقات خواهند کرد. وی همچنین افزود که این نمایشگاه مانند سال‌های گذشته میزبان یک برنامه ویژه B2B با حمایت وزارت تجارت ترکیه خواهد بود.

اته گفت که مسابقات قهرمانی بین‌المللی سرآشپزها نیز از سال 2018 همزمان با نمایشگاه و اجلاس سران برگزار می‌شود و افزود: امسال این رویداد بسیار جامع‌تر برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال 1000 آشپز در مسابقات قهرمانی شرکت خواهند کرد که با همکاری کنفدراسیون سرآشپزها و قنادان (TAŞPAKON) و پلتفرم جهانی انجمن‌های آشپزی کشورهای اسلامی (WICS) را برگزار می‌کنیم.

اته تأکید کرد که علاوه بر سهم اقتصادی تأثیرگذار نمایشگاه، همگرایی رهبران بازار جهانی حلال در استانبول نه تنها برای اقتصاد بلکه در تقویت مبادلات گردشگری و فرهنگی نیز اهمیت دارد. وی افزود: این امر همچنین بر جذابیت ترکیه به عنوان یک مقصد دوستدار حلال می‌افزاید.

وی در پایان گفت: این واقعیت که نهمین اجلاس جهانی حلال و دهمین نمایشگاه حلال 2023 OIC در اینجا برگزار می‌شود موقعیت شهر ما را به عنوان یک مرکز مهم جهانی تقویت می‌کند.

انتهای پیام
captcha