آزادی 39 اسیر فلسطینی و تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو
کد خبر: 4184095
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
تازه‌ترین تحولات فلسطین

آزادی 39 اسیر فلسطینی و تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو

انجام نوبت دوم مبادله اسرا و آزادی 39 اسیر فلسطینی دیگر، تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در تل‌آویو قدس اشغالی، شهادت 2 فلسطینی در کرانه باختری از جمله تازه‌ترین تحولات فلسطین است.

آزادی 39 اسیر فلسطینی و تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که طی تماس‌ با طرفین آتش‌بس موانع موجود برای مبادله اسرا برطرف شده است و امشب 39 غیرنظامی فلسطینی در ازای 13 نفر از اسرای اسرائیلی آزاد می‌شوند.

پیش از این مقامات آمریکایی و صهیونیستی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌ بودند که تأخیر در آزادی اُسرا در غزه به اختلافات جزئی درباره حجم کمک‌های ورودی به غزه برمی‌گردد.

این مقام‌ها گفته بودند که حماس اعلام کرده پیش از آغاز انتقال اُسرا، منتظر ورود محموله‌های بیشتری به غزه می‌ماند و بالاخره حماس در واپسین ساعات شامگاه شنبه اعلام کرد که مصر  و قطر رژیم اشغالگر را به پایبندی به همه شروط توافق آتش‌بس ملزم کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی مصر خبر داده بود که قاهره اسامی 13 اسیر اسرائیلی را از حماس دریافت کرده است. وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرده چهار نفر از اسرایی که قرار است آزاد شوند، تابعیت این کشور را دارند.

رادیو ارتش اسرائیل نیز پیش از این خبر داده بود که اداره زندان‌های اسرائیل لیست ۴۲ نفر از اسرای فلسطینی را برای آزادی آن‌ها دریافت کرده است.

نورهان إبراهيم خضر عواد، شروق صلاح إبراهيم دويات، فدوى نزيه كامل حمادة، إسراء رياض جميل جعابيص، عائشة يوسف عبد الله الأفغاني از شهر قدس و میسون موسی محمود موسی از بیت لحم شش اسیر زن فلسطینی هستند که امشب آزاد می‌شوند.

«اسراء جعابیص» اسیر زن 39 ساله فلسطینی از جمله اسرای مشهوری است که بسیار در رسانه‌ها از اهمال پزشکی مسئولین رژیم صهیونیستی نسبت به وضعیت جسمانی او در زندان گفته بودند. نیروهای اشغالگر، جعابیص را ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵ در حالی به اسارت گرفتند که وی با ماشین خود در جاده مجاور شهرک الزعیم  در شرق قدس رانندگی می‌کرد و مقامات اشغالگر وی را متهم به تلاش برای انجام عملیاتی با خودرو کردند و پس از وقوع آتش‌سوزی در داخل خودرو، او دچار سوختگی شدیدی در سراسر بدنش شد و رژیم صهیونیستی با انجام اعمال جراحی وی در حین اسارت مخالفت می‌کرد.

آزادی 39 اسیر فلسطینی و تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو

شامگاه جمعه نیز ۳۹ زن و کودک اسیر فلسطینی و در مقابل ۱۳ اسیر اسرائیلی آزاد شدند. همچنین به گفته ماجد الانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، ۱۰ شهروند تایلندی و یک شهروند فلیپینی که در میان اسرا بودند، شب گذشته آزاد شدند.

رسانه‌های عبری‌زبان: حماس با اسرای ما به شکل انسانی رفتار کرده است

منابع عبری‌زبان شامگاه شنبه اعلام کردند که خانواده‌های اسرای اسرائیلی آزاد شده تأکید کردند که فرزندانشان در اسارت حماس هرگز مورد شکنجه یا اذیت و آزاری قرار نگرفتند.

سایت والا رژیم صهیونیستی آورده است: خانواده‌های اسرا می‌گویند که نزدیکانشان از زمان بازداشت مورد هیچ آزاری قرار نگرفتند و نیروهای حماس به شکل انسانی با آنها رفتار کردند و آن‌ها با داستان‌های ترسناکی را که ما تصور می‌کردیم تجربه می‌کنند، روبه رو نبودند.

شهادت 2 فلسطینی در جنین

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که به دنبال یورش نیروهای صهیونیستی به شهر جنین در کرانه باختری فلسطین دو فلسطینی شهید و هفت فلسطینی دیگر زخمی شدند.

نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی بیمارستان دولتی جنین و بیمارستان ابن سینا در این شهر را محاصره کرده و نیروهای تک‌تیرانداز را در اطراف بیمارستان مستقر کردند، در حالی که صدای الله اکبر مردم در محکومیت یورش نظامیان صهیونیست از مساجد اردوگاه جنین به گوش می‌رسید .

حماس: اسرائیل با زور نتوانسته و نخواهد توانست اسرایش را آزاد کند

اسامه حمدان، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، هم شامگاه شنبه تاکید کرد رژیم اشغالگر به همه شروط آتش بس متعهد نبوده و این امر توافق آتش بس را به مخاطره انداخته است.

حمدان با بیان اینکه اگر مقاومت ملت شریف فلسطین نبود، توافق آتش‌بس انسانی و مبادله اسرا به دست نمی آمد، گفت: رژیم اشغالگر در آزادی اسرا با توسل به زور موفق نبوده و نخواهد بود و در واقع وادار کردن رژیم اشغالگر به آزاد کردن 150 نفر از زنان و کودکان اسیر ثمره دلاورمردی گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، بود.

حمدان با بیان اینکه برخورد مقاومت با اسرا با برخورد نظامیان اشغالگر با اسرای فلسطینی فرق زیادی دارد، گفت: گردان های القسام دستاورد به شکست کشاندن دشمن در طوفان الاقصی را تکمیل خواهد کرد. شعار اسرای آزاده در حمایت از مقاومت بیانگر این است که ملت ما برای دفاع از مقاومت و آرمان آن تمام قد ایستاده است. تا زمانی که رژیم اشغالگر به آتش بس پایبند باشد، ما هم پایبند خواهیم بود اما اسرائیل به همه شروط متعهد نبوده و این امر توافق را به خطر انداخته است با این حال از همه تلاش‌ها برای پایان دادن به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی و محاصره غزه استقبال می‌کنیم.

حمدان بار دیگر بر مخالفت قاطع حماس با همه مواضعی که خواهان مشارکت نظامیان بیگانه برای مدیریت نوار غزه است، تاکید کرد و گفت: جرایمی که خشونت بار ترین جرایم در عصر حاضر محسوب می‌شود، برگردن دولت آمریکاست و پافشاری مردم ما برای بازگشت به خانه‌هایشان و مناطقشان به معنای ناکام ماندن توطئه‌ها برای آواره کردن آنهاست.

وی از همه کشورهای جهان خواست برای حمایت از مردم غزه بیمارستان‌های میدانی به غزه بیاورند و رژیم اشغالگر را برای آزادی فوری کادر پزشکی و در راس آن محمد ابوسلیمه رئیس بیمارستان الشفاء تحت فشار قرار دهند.

این رهبر حماس امت عربی و اسلامی را به ایجاد پل های هوایی امداد رسانی بخصوص برای رساندن کمک‌های پزشکی، سوخت و گاز تشویق کرد و گفت: باید جنایتکاران فاشیست اسرائیلی به دیوان کیفری بین المللی تحویل داده شوند .

حمدان در پایان از مواضع دیپلماتیک کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای آمریکای لاتین و برخی کشورهای اروپایی در حمایت از غزه قدردانی کرد و گفت: حمایت نیروهای مقاومت در لبنان، عراق و یمن را هم ارج می‌نهیم.

مرحله دوم تبادل اسرا میان گروه مقاومت حماس و رژیم اسرائیل قرار است امشب و در دومین روز آتش‌بس موقت چهار روزه صورت بگیرد و مقرر شده است که در مجموع ۵۶ نفر از اسرای دو طرف مبادله شوند.

شامگاه روز جمعه نیز ۳۹ زن و کودک اسیر فلسطینی و در مقابل ۱۳ اسیر اسرائیلی، آزاد شدند. همچنین به گفته ماجد الانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، ۱۰ شهروند تایلندی و یک شهروند فیلیپینی که در میان اسرا بودند، شب گذشته آزاد شدند.

شهادت سخنگوی حماس در قدس

به گفته منابع فلسطینی محمد ابراهیم حماده، اسیر آزاده و سخنگوی حماس از شهرک صور باهر قدس اشغالی که به نوار غزه تبعید شده بود، در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسید. 

آزادی 39 اسیر فلسطینی و تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو

حماده چند روز پیش در بمباران رژیم صهیونیستی علیه اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه به شهادت رسید. حماده یکی از اسرایی بود که در سال ۲۰۱۱ در جریان تبادل اسرای موسوم به «وفاء الأحرار»(وفاداری به آزادگان) آزاد شد. او اهل شهر قدس اشغالی بود و پس از آزادی به نوار غزه تبعید شد. 

تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو و قدس اشغالی

هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی امشب با برپایی تظاهرات در تل‌آویو ضمن اعلام حمایت از خانواده اسرای اسرائیلی نزد حماس اعلام کردند که کابینه نتانیاهو باید به توافقی برای آزادی تمام اُسرا دست یابد.

آزادی 39 اسیر فلسطینی و تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو

در قدس اشغالی نیز هزاران نفر با تجمع مقابل محل اقامت نتانیاهو خواستار آزادی فوری اسرای اسرائیلی در غزه شدند.

انتهای پیام
captcha