پذیرش آتش‌بس یک شکست سیاسی برای رژیم صهیونیستی است + صوت
کد خبر: 4184101
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
حسن هانی‌زاده:

پذیرش آتش‌بس یک شکست سیاسی برای رژیم صهیونیستی است + صوت

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه توافق آتش‌بس یک پیروزی بزرگ برای حماس و یک شکست سیاسی برای رژیم صهیونیستی است، گفت: رژیم صهیونیستی به واسطه برتری میدانی حماس در نبرد زمینی مجبور به پذیرفتن پیش‌شرط‌های حماس شد و به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به خاطر این شکست‌های پی در پی وارد چرخه فروپاشی شود و نتواند به قبل از 7 اکتبر بازگردد. 

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره آتش‌بس موقت میان حماس و رژیم صهیونیستی و آزادی تعدادی از اسرای اسرائیلی و گروگان‌های فلسطینی گفت: پس از 48 روز از عملیات طوفان الاقصی و شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی، این رژین ناچار شد پرچم سفید و تسلیم را در برابر حماس و جهاد اسلامی بالا ببرد که این یک شکست سیاسی است که بر شکست‌های اطلاعاتی و نظامی آنها افزوده شده است. 
 
وی افزود: اسرائیل پس از حملات وحشیانه فراوان به مردم بی‌دفاع غزه، در نهایت پیش‌شرط‌های حماس و جهاد اسلامی را برای آتش‌بس پذیرفت و این آتش‌بس از روز جمعه آغاز و به مدت 5 روز ادامه خواهد یافت و قابلیت تمدید نیز دارد و در این مدت کمک‌های انسان‌دوستانه از طریق گذرگاه رفح به غزه منتقل می‌شود و به موازات آن، کمیته‌ای متشکل از سازمان ملل، قطر و مصر بر آزادی اسرای غیر نظامی اسرائیلی و شماری از زندانیان فلسطینی نظارت کردند. 

بیشتر بخوانید:


هانی‌زاده با بیان اینکه این اتفاق یک پیروزی و موفقیت بزرگ برای حماس است، گفت: اینکه رژیم صهیونیستی مجبور به پذیرفتن پیش‌شرط‌های حماس شد، به واسطه برتری میدانی حماس در نبرد زمینی بود که موجب شد اسرائیل به خواسته‌های مقاومت فلسطین تن دهد. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به خاطر این شکست‌های پی در پی وارد چرخه فروپاشی شود و نتواند به قبل از 7 اکتبر بازگردد. 
 

ورود رژیم صهیونیستی به چرخه فروپاشی 

 
این کارشناس مسائل منطقه  یادآور شد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 1.5 میلیون نفر از یهودیان دارای تابعیت دوگانه ساکن سرزمین‌های اشغالی در پی بازگشت به آمریکا و کشورهای اروپایی هستند و این سرعت گرفتن روند مهاجرت معکوس مشکلات رژیم صهیونیستی را در آینده بیشتر خواهد کرد که از جمله متزلزل کردن موقعیت داخلی کابینه‌های این رژیم و افزایش اعتراضات ساکنان سرزمین‌های اشغالی  کاهش سطح امنیتی اسرائیل است.  
 
هانی‌زاده در پاسخ به این سؤال که با پذیرش آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی، این رژیم قادر به تضعیف یا نابودی حماس به منزله هدف اصلی خود از نبرد زمینی است، گفت: شکست اسرائیل در عرصه‌های نظامی، اطلاعاتی، سیاسی و رسانه‌ای در واقع شکست آمریکا و کشورهای اروپایی است. زیرا در طی این 7 هفته جنگ، این کشورها انواع و اقسام لجستیکی، نظامی و اطلاعاتی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند و قرار بر این بود با این کمک‌ها اسرائیل در مدت 10 روز حماس و جهاد اسلامی را نابود کرده و مدیریت غزه را برعهده بگیرد اما آنچه در عمل اتفاق افتاده عکس این اهداف بوده و رژیم صهیونیستی تلفات زیادی در این جنگ متحمل شده و شکست‌های سختی خورده است.
 

آینده سیاسی تاریک نتانیاهو و دموکرات‌ها در آمریکا

 
هانی‌زاده درباره تأثیر مجموعه این اتفاقات از عملیات طوفان الاقصی و برقراری آتش‌بس در پایان دادن به آینده سیاسی نتانیاهو و وضعیت دموکرات‌ها در آمریکا گفت: از آنجایی که نتانیاهو و بایدن از قبل با هم اختلافاتی داشتند اما باتوجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024، بایدن قصد داشت با کمک به نتانیاهو در این جنگ، حمایت لابی صهیونیستی را به خود جلب کند اما حضور چهار ناو پیشرفته جنگی امریکا در شرق مدیترانه باعث نمی‌شود که بایدن در انتخابات به پیروزی برسد و این هم شکستی برای دموکرات‌ها خواهد بود و احتمال زیاد جمهوریخواهان پیروز انتخابات آینده خواهند بود. 
 
وی افزود: همچنین نتانیاهو با توجه وضعیت متزلزل سیاسی خود در داخل اسرائیل پیش از عملیات طوفان الاقصی، با این جنگ نمی‌تواند تغییری در این وضعیت ایجاد کند و این شکست در کنار پذیرش شروط مقاومت حماس و جهاد اسلامی پایانی بر حضور او در قدرت خواهد بود.
 

افشای ماهیت نژادپرستانه غربی‌ها؛ درس مهم نبرد غزه 

 
هانی‌زاده در پاسخ به این سؤال که نبرد غزه تا چه اندازه چهره حقیقی نژادپرستانه غربی‌ها و دروغ بودن ادعاهای حقوق بشری آنها را افشا کرد، گفت: در این مدت ماهیت نژادپرستانه آمریکا و کشورهای اروپایی بر همگان آشکار شد ماهیتی نژادپرستانه دارند و غربی‌ها نشان دادند که در حوزه حقوق بشر یک رویکرد ریاکارانه و منافقانه دارند و این چهره بیش از همه برای ملت‌های غربی روشن شد. 
 
کد
 
این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: جنگ غزه جایگاه سازمان ملل و شورای امنیت را در زمینه حفظ صلح و امنیت جهانی زیر سؤال برد به ویژه اینکه شورای امنیت علیرغم برگزاری چهار جلسه نتوانست قطعنامه‌ قابل قبولی برای پایان دادن به جنگ تصویب کند و تنها یک قطعنامه کم‌اثر را با فشار آمریکا و کشورهای اروپایی به نفع اسرائیل به تصویب رساند. لذا برای جهانیان مشخص شد ادعاهای غرب در خصوص حمایت از حقوق بشر دروغی بیش نیست و غربی‌ها به این مقوله نگاه ابزاری و دوگانه دارند و غرب در این جنگ یک شکست اخلاقی و حیثیتی خورد و از این پس دیگر ادعاهای حقوق بشری غربی‌ها اعتباری برای ملت‌های جهان نخواهد داشت.   
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری 
انتهای پیام
captcha