مردم اراک از اشتیاق خود برای حضور در برنامه «محفل» می‌گویند
کد خبر: 4184768
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
ایکنا گزارش می‌دهد

مردم اراک از اشتیاق خود برای حضور در برنامه «محفل» می‌گویند

عوامل برنامه قرآنی «محفل» امروز، هشتم آذرماه در اراک حضور دارند و خبرگزاری ایکنا گزارشی میدانی از مردم در خصوص مطلع بودن از این برنامه و دیدگاهشان تهیه کرده است.

عوامل برنامه قرآنی محفل

اجرای برنامه قرآنی «محفل» از رمضان سال امسال برای اولین بار برنامه‌ریزی و از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. اجرای این برنامه اقدام ویژه‌ای بود که توانست در معرفی چهره‌های مختلف قرآنی بسیار خوب عمل کند. با توجه به اینکه داوری این طرح قرآنی برعهده بهترین‌های این حوزه بود قطعاً برای دومین سال و سال‌های بعد از رشد قابل توجهی برخوردار خواهد بود.

اجرای این برنامه و استقبال خوب مردم نشان‌دهنده جای خالی چنین برنامه‌های جذابی است، چراکه علی‌رغم اینکه برخی‌ به گمان خود عموم مردم گرایشی به فعالیت‌های قرآنی ندارند، انجام این طرح خط بطلانی روی نظرات بود. استقبال مردم از این طرح رسالت دست‌اندکاران صدا‌و‌سیما برای اجرای برنامه‌های قوی در این حوزه را سخت‌تر می‌کند. پس از اتمام ماه مبارک رمضان و برنامه محفل، استان‌ها و شهرهای مختلف بر آن شدند تا عوامل این مجموعه را دعوت کنند و خوشبختانه مورد اقبال عموم مردم نیز قرار گرفت.

عوامل مجموعه «محفل» امروز، هشتم آذرماه مهمان اراکی‌ها و در مجموع استان مرکزی هستند. این برنامه وزین قرآنی در ساعت 17 در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار می‌شود و تدارک برای حضور شهرستانی‌ها نیز از سوی تبلیغات اسلامی استان مرکزی دیده شده است. در آستانه برگزاری این برنامه خبرنگار ایکنا از استان مرکزی درصدد تهیه گزارش بود که تعدادی از مردم تمایلی به مصاحبه نداشتند، اما با تعدادی از مردم اراک گفت‌و‌گوهای کوتاهی انجام شده است که در ادامه می‌خوانیم.

در استفاده از مضامین قرآن غفلت داشته‌ایم

مرضیه دستجانی، کارشناس امور تربیتی و خانه‌دار، در خصوص برگزاری این برنامه قرآنی در اراک گفت: امروز دشمن از هر کوی‌و‌برزنی وارد خانه ما شده و اختلافاتی را حتی در مورد مبانی اعتقادی بین اعضای خانواده ایجاد کرده است. باید قبول کنیم در حوزه تربیتی کوتاهی کردیم و این کوتاهی‌ها باید جبران شود.

وی ادامه داد: تبلیغات جهت اطلاع‌رسانی برنامه قرآنی محفل در سطح شهر اراک خوب بود و بنده از طریق بیلبوردها متوجه حضور عوامل شده و از این بابت خیلی خوشحال شدم. ما به اجرای برنامه‌های جدید نیاز داریم و نباید فعالیت در حوزه قرآن را فقط به آموزش محدود کنیم. شاید برخی از نوجوانان علاقه‌ای به آموزش نداشته باشند، اما باید آنان را با افکار قرآنی تربیت کرد.

دستجانی اضافه کرد: قرآن کتاب زندگی است، اما همگی ما در استفاده درست از این نسخه شفابخش غفلت‌هایی داشته‌ایم و این غفلت‌ها هم ادامه دارد. همگی می‌دانیم که انسان به‌صورت فطری گرایش به خداوند متعال دارد و این امر فقط محدود به ما مسلمانان نیز نمی‌شود. همه جهان بشری با هر دین و مذهبی که باشند به سمت خالق حرکت می‌کنند و این هنر ماست که از این گرایش چگونه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: برگزاری این برنامه قرآنی در اراک را به فال نیک می‌گیرم و قطعاً برای ما مبارک خواهد بود. انتظارم از مسئولان امر قرآن این است که کودکان، نوجوانان و جوانان ما را فراموش نکنند. بنده حتما به همراه خانواده شرکت می‌کنم و توقعم این است که برنامه‌های جذاب ویژه عموم مردم افزایش پیدا کند.

برنامه‌های عمومی قرآن محدود نشود

سیدمحسن میریحیی، فروشنده لوازم‌التحریر در بازار اراک، نیز در مورد مطلع شدن از حضور عوامل مجموعه محفل در این شهرستان گفت: بنده بنرهای سطح شهر را دیدم. اولین باری است که بنرهای متعدد و بزرگ به‌مناسبتی در سطح شهر نصب می‌شود. پیش از این بنرها فقط در یک یا دو نقطه از شهر نصب می‌شد و طبیعی است همه مردم در طول مدت یک هفته از آن مسیرها عبور نکنند و بدون شک از برگزاری برنامه‌ای هم مطلع نخواهند شد.

وی از عوامل تبلیغات اسلامی استان جهت اجرای این برنامه تقدیر کرد و افزود: امید است حضور دسته‌جمعی مردم را فقط به این برنامه محدود نکنند. پیش از این برنامه‌ها فقط برای عده‌ای خاص و مجموعه قرآنیان برگزار می‌شد، اما این بار خوشحالم که مردم عادی نیز دیده شدند و این دیده شدن برای مردم بسیار حائز اهمیت است.

فروشنده لوازم‌التحریر در بازار اراک بیان کرد: فرزندان ما به خوراک معنوی، دینی و قرآنی نیاز دارند، انتظار ما این است فرزندان ما در جامعه به حال خود رها نشوند. درست است که فرزندان مدت زمان بیشتری در اختیار والدین هستند، اما باید پذیرفت که از گروه دوستان و معلمان خود تأثیرپذیری بسیار دارند. دوران مدرسه بهترین فرصتی است که مدارس به کمک خانواده‌ها می‌توانند اقدامات منحصر به‌فردی را انجام دهند.

عوامل «محفل» هنرمندانه این برنامه را مدیریت کردند

غلامرضا صیدی، بازنشسته آموزش و پرورش نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: بنده از طریق نوه خود از حضور عوامل محفل در اراک مطلع شدم. این برنامه را کم‌وبیش از طریق رسانه دیدم و برنامه جالب، نو و جذابی به نظر می‌رسید. یکی از نقاط مثبت این برنامه این بود که خشکی سایر برنامه‌های قرآنی را در این برنامه شاهد نبودیم و داوران حاضر هنرمندانه این برنامه قرآنی را مدیریت کردند.

صیدی اضافه کرد: انتظار ما از صدا‌و‌سیما این است که برنامه‌های جذاب ادامه‌دار باشد و فقط به یک دوره برنامه محدود نشود. البته برای اجرای هر ساله بهتر آن نیز فکر شود. ماندن در یک سطح خستگی آورده و مخاطب از دست می‌رود. سنی از ما افراد میانسال گذشته، اما باید برای کودکان و نوجوانان فکری کرد. دستگاه‌های مسئول در حوزه قرآن تعدادشان کم نیست و با هم‌افزایی می‌توانند برنامه‌های قوی در تمام استان‌ها اجرا کنند.

وی تصریح کرد: مردم امروز درگیر فشارهای اقتصادی بسیارند، اما شور و شوق آنان در شب‌های قدر و ایام محرم نشان از محب علی(ع)، فاطمه(س) و حسین(ع) بودن، دارد. باید قدر این مردم را دانست و برای آنان هر کاری که می‌شود انجام داد تا از این فشارها رهایی یابند.

صیدی افزود: برای داشتن نسلی قرآنی باید از همان مدارس شروع کنیم. اتحاد بین اولیا و مربیان باید قوی‌تر از شرایط فعلی باشد. حضور مربیان و والدین در کنار هم می‌تواند اتفاقات بسیار خوبی را رقم زند که ثمرات آن را در سال‌های بعد شاهد خواهیم بود. وجود همین عوامل محفل در اراک می‌تواند ایجاد انگیزه کند، به شرط آنکه فقط به یک‌ بار محدود نشود.

برای حضور در برنامه‌های قرآنی سختگیری نشود

زهرا صفری، فروشنده پوشاک، نیز در پاسخ به این پرسش که آیا از حضور عوامل محفل با خبر است یا خیر، گفت: بله بیلبوردهای تبلیغاتی را دیدم و شاید این نوع اطلاع‌رسانی یکی از بهترین انواع اطلاع‌رسانی باشد. تا به حال ندیده بودم برنامه‌ای در این سطح اطلاع‌رسانی شود که این امر نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی بیان کرد: انتظار ما از این برنامه‌ها این است که حضور را گلچین نکرده و فقط به بانوان محجبه اجازه حضور ندهند. البته که باید برای حضور در برنامه‌ای قرآنی آداب را رعایت کرد، اما سخت‌گیری‌های نادرست باعث می‌شود که باز هم در این برنامه‌ها فقط افرادی بیایند که همیشه هستند.

صفری افزود: بنده قصد دارم فروشگاه را در این ساعت تعطیل کرده تا بتوانم حضور داشته باشم. برنامه محفل را دوست داشتم و فقط موفق شدم چند برنامه ببینم، اما باز هم تکرار می‌کنم برای حضور بانوان با حجاب معمولی در برنامه‌های قرآنی سختگیری نشود. برخی بانوان مانتویی از ترس برخوردها حضور پیدا نمی‌کنند.

این سخنان گوشه‌ای بسیار کوتاه از نظرات مردم بود. با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که صورت گرفته است اغلب مردم استان از برگزاری این برنامه اطلاع دارند. امید است از این پس شاهد اتفاقات خوب قرآنی ویژه عموم مردم در استان باشیم. باید از عوامل اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان و سایر دستگاه‌ها و اداراتی که آنان را همراهی کردند، تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha