امضای تفاهم‌نامه بین تراکتورسازی ایران و جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 4185106
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲

امضای تفاهم‌نامه بین تراکتورسازی ایران و جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی

تفاهم‌نامه همکاری میان تراکتورسازی ایران و سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با حضور معاون گروه صنعتی تراکتورسازی ایران و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی امضا شد.

امضای تفاهم‌نامه، تراکتورسازی و  جهاد دانشگاهی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، تفاهم‌نامه همکاری میان تراکتورسازی ایران و سازمان جهاد دانشگاهی استان روز گذشته، نهم آذرماه با حضور نادر بهلولی، معاون گروه صنعتی تراکتورسازی ایران و علی‌اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی امضا شد.

نادر بهلولی، معاون اداری و توسعه منابع انسانی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، در مراسم امضای این تفاهمنامه، با اشاره به ظرفیت‌های مجموعه تراکتورسازی، گفت: با وجود تحریم‌ها و سخت بودن حضور واحدهای صنعتی در بازارهای دنیا، محصولات تراکتورسازی به نزدیک به ۲۵ کشور دنیا صادر می‌شود.

وی ادامه داد: با کشور بلاروس که استانداردهای بالایی دارد، وارد همکاری شده‌ایم و به‌تازگی با کشور قزاقستان که کشوری مستعد برای کشاورزی است نیز مذاکره‌هایی را انجام داده‌ایم.

بهلولی، بیان کرد: بخش مهمی از موفقیت‌های کل صنایع، مدیون هم‌راستایی سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند جهاد دانشگاهی است. پشتیبانی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های علمی، از واحدهای صنعتی جزو الزامات است و هیچ سازمانی نمی‌تواند ادعا کند که فقط با هماهنگی عوامل داخل سازمانی به موفقیت دست یافته است.

معاون اداری و توسعه منابع انسانی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: مجموعه جهاددانشگاهی یک نهاد توانمند و دارای پتانسیل بالاست. این نهاد با رسالت پشتیبانی علمی و نظری از واحدهای صنعتی و سازمان‌ها تشکیل شده و کارنامه درخشانی دارد و همواره در کنار سایر سازمان‌ها بوده است.

وی با اشاره به گستره موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در بخش‌های پزشکی و پژوهشی، گفت: قابلیت‌های این نهاد قابل ارزش‌گذاری نیست. ما می‌توانیم در قالب اشتراک صنعت و دانشگاه در ساخت تجهیزات، مطالعات منابع انسانی و ... با جهاد دانشگاهی همکاری داشته باشیم و با علاقه‌مندی تمام در خدمت این نهاد هستیم. اینگونه ارتباطات باعث فراهم‌سازی زمینه‌های رشد صنعت و اقتصاد استان می‌شود.

بهلولی، ارائه یکسری آموزش‌های این مجموعه صنعتی به‌صورت مجازی، شناسایی نیازهای فناورانه، ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و تشکیل کمیته فرهنگی را از جمله مولفه‌های همکاری بین دو این مجموعه دانست.

وی با اشاره به چالش برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه، اظهار کرد: ظرفیت ایجاد این ارتباط در تراکتورسازی وجود داشته و این مجموعه در حوزه مهندسی دارای حلقه‌های کیفیت و گروه‌های دانش‌بنیان است. در این راستا، می‌توانیم از ظرفیت جهاد دانشگاهی در تشکیل حلقه‌های دانش‌بنیان بهره بگیریم.

معاون اداری و توسعه منابع انسانی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با بیان این‌که در آینده قطعاً با مشکل تامین نیروی انسانی مواجه خواهیم شد، گفت: تراکتورسازی اعلام آمادگی می‌کند که این نیاز را برطرف کند. این مجموعه در دو سال اخیر، ۶۰۰ نفر جذب جدید داشته که معادل نیروهای شش کارخانه کوچک و متوسط است.

وی با اشاره به افزایش تولید این مجموعه صنعتی، افزود: این دستاورد به دانشگاه بازمی‌گردد. همکاران ما در دانشگاه تبریز و گروه‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز فعال هستند و در برون‌سپاری تحقیقات و استفاده از دستاوردهای علمی دانشگاه حضور پررنگی دارند.

علی‌اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز با بیان این‌که رسالت جهاد دانشگاهی، داشتن نقش حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت است و نگرش آن نیز رشد و توسعه کشور در دنیاست، گفت: تراکتورسازی در ۴۵ سال گذشته رشد و توسعه یافته و به دنیا نشان داده است که ما می‌توانیم این مجموعه را به بهترین شکل جلو ببریم.

وی تاکید کرد: هر توسعه‌ای در کشور با حضور دانشگاه میسر شده است. حتی تمام مسؤولان و مدیران نیز خروجی مجموعه دانشگاهی‌اند، اما مشکل اینجاست که باید فرآیندی تعریف شود تا ارتباط بین دانشگاه با صنعت برقرار شود.

فاتحی‌فر، با بیان این‌که جهاد دانشگاهی می‌تواند این حلقه معیوب در ارتباط را رفع کند، افزود: این ارتباط وجود دارد؛ اما مراکز علمی نمی‌توانند آن را احصا کنند، زیرا اساتید و متخصصان علمی به‌صورت مستقیم با مراکز صنعتی ارتباط برقرار می‌کنند. برای ورود جهاد دانشگاهی به این جریان و رفع حلقه معیوب ارتباط باید ابتدا به دانشگاه‌ها راه یابد که در این راستا نیز به‌تازگی دفاتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های سهند و هنر اسلامی تبریز تاسیس شده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به علاقه‌مندی جهاد دانشگاهی برای ارتباط با صنعت، از تلاش این نهاد برای تشکیل کارگروه اشتغال به‌صورت منسجم خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه مشاغل خانگی و سایر حوزه‌ها با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری‌هایی داشته است. اکنون می‌خواهیم ظرفیت‌ها و مشکلات مجموعه‌های صنعتی را در حیطه اشتغال احصا و حل کنیم.

اکبر شوقی، معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز در این جلسه تاکید کرد: جهاد دانشگاهی در قالب یک مجموعه به‌هم پیوسته در سراسر کشور و سطح ملی در خدمت گروه صنعتی تراکتورسازی است.

وی پیشنهاد گسترش همکاری‌ها در حوزه تولید محتوا و آموزش مجازی میان جهاد دانشگاهی و تراکتورسازی را مطرح کرد.

توحید لطفی، معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی استان نیز پیشنهاد پیوستن جهاد دانشگاهی به‌عنوان عضوی از هسته‌های علمی تراکتورسازی را داد و گفت: می‌توان از ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی برای شناسایی نیازهای فناورانه این گروه صنعتی بهره برد.

ابراهیم ایران‌نژاد، سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی نیز تاکید کرد: کاملا آماده همکاری با تراکتورسازی هستیم. از زمان روی کار آمدن نیز تلاش کرده‌ایم به‌عنوان اتاق فکر در کنار دستگاه‌های اجرایی و صنایع عمل و ایفای نقش کنیم‌.

انتهای پیام
captcha