«پرتو مشکوه» کتابخانه ملی ایران را روشن کرد
کد خبر: 4185254
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

«پرتو مشکوه» کتابخانه ملی ایران را روشن کرد

«پرتو مشکوه، مجموعه مقالاتی در گرامیداشت آیت‌الله سیدمحمد مشکوۀ بیرجندی» است که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جدید‌ترین کتاب از منشورات این سازمان با عنوان «پرتو مشکوه» که حاوی مجموعه مقالاتی در گرامیداشت مقام «آیت‌الله سیدمحمد مشکوه بیرجندی» است، به کوشش غلامرضا امیرخانی، سیدصادق حسینی با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد.

سیدمحمد مشکوه بیرجندی از چهره‌های برجسته حوزه نسخ خطی بود که علاوه بر وجه استادی و علمی، دستی به غایت آماده برای کمک‌های مادی و معنوی به اشخاص داشت و محبوب‌القلوب و مورد اقبال شاگردان و اطرافیان بود. جلسات طولانی علمی و نسخه‌شناسی این شخصیت برجسته علمی، محل بحث و درس دانشمندان، شاگردان و متعلقان و اصحاب حاجت بود.

شاگردان مشکوه که در سایه استادی‌اش در دانشکده حقوق، مدرسه سپهسالار و دانشکده معقول و منقول تحصیل کرده بودند، امروز به مقامات بلند علمی، اداری، کشوری و حتی لشکری رسیده‌اند.

این روحانی دانشمند و دانش‌پرور در زمان حیاتش با اهداء کتابخانه بزرگ و نفیس‌اش به دانشگاه، در دیده اهل علم و دوستانش بزرگ شده است و سخنش نزد آنها نفوذی یافت که از این موهبت‌ الهی برای کمک به دیگران استفاده می‌کرد. این غنائت اما، او و خانواده پرجمعیتش را به قناعت دنیوی و معنوی رسانده بود.

انتشار کتاب «پرتو مشکوه» با رویکرد گرامیداشت مقام «آیت‌الله مشکوه بیرجندی»

کتاب «پرتو مشکوه» در 816 صفحه، شامل پنج فصل است که به شرح حال و اسنادی قدیمی در خصوص آیت‌الله مشکوه بیرجندی، برخی نواشته‌های وی، بررسی آثار وی توسط اساتید، پژوهشگران و مقالاتی درباره این شخصیت علمی می‌پردازد.

انتهای پیام
captcha