بسیج‌سازی تمام بخش‌های علمی و فناوری در کشور ضروری است
کد خبر: 4185297
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا(ع):

بسیج‌سازی تمام بخش‌های علمی و فناوری در کشور ضروری است

محمودرضا کفاش گفت: مؤظف هستیم در بسیج‌سازی و بسیجی‌کردن تمامی عرصه‌های علمی و فناوری جریان‌ساز باشیم و مسیر را به سمت گفتمان‌سازی سوق دهیم، زیرا بسیج نهاد مردمی است و به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. 

محمودرضا کفاش معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا(ع)محمودرضا کفاش، معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی، با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر جهاد علمی، اظهار کرد: با توجه به این امر حرکت پرشتاب علمی در کشور آغاز شده و بحمدلله توانسته‌ایم در عرصه‌های مختلف صاحب اقتدار شویم. همچنین مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «اقتدار یک کشور منوط به پیشرفت علم و فناوری آن است.» یعنی اگر کشوری می‌خواهد قوی شود و اقتداری کسب کند، علاوه بر پیشرفت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... باید در عرصه علمی هم پیشرو باشد. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اولین توصیه را به توسعه علم و فناوری اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: در دیداری که رهبر انقلاب در روزهای گذشته با بسیجیان داشتند، بسیار بر اقتدار و قوی‌شدن در حوزه‌های مختلف مخصوصاً حوزه علم و فناوری تأکید کردند. بنابراین ما نیز مؤظف هستیم در بسیج‌سازی و بسیجی‌کردن تمامی عرصه‌های علمی و فناوری جریان‌ساز باشیم و مسیر را به سمت گفتمان‌سازی سوق دهیم، زیرا بسیج نهاد مردمی است و به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. 

هدایت‌گر و حمایت‌گر توسعه علم نافع

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: براساس سند 10 ساله اعتلای بسیج، 11 قرارگاه برای تبدیل وضعیت موجود بسیج به وضعیت مطلوب تعریف شده است و تا سال 1410 باید بسیج را به وضعیت مطلوب برسانند. یکی از این 11 قرارگاه، سازمان جهاد علم و فناوری است که 14 هدف را تعریف و بازتعریف کرده‌ است که شامل شناسایی و کشف استعدادها، بسیج‌سازی و گفتمان‌سازی است. همچنین مقام معظم رهبری اشاراتی به فناوری که از آن به عنوان علم نافع یاد می‌کنند، داشته‌اند و ما باید به عنوان یکی از قرارگاه‌های بسیج، هدایت‌گر و حمایت‌گر توسعه این علم مهم باشیم، زیرا در سند 10 ساله اعتلای بسیج، این وظیفه و هدف بر عهده ما گذاشته شده است که در عرصه علم و فناوری نقش‌آفرینی داشته باشیم.

کفاش افزود: یکی دیگر از نقش‌هایی که در سند اعتلا بیان و برای سازمان ما تکلیف شده است، توجه به ایجاد و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان است که این امر در اولویت‌های اصلی ما قرار دارد. لذا فعالیت خود در این حوزه را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و امیدواریم با همگرایی، هم‌افزایی و همکاری خوبی که نقش‌آفرینان این عرصه دارند، بتوانیم به این امر مهم تا سال 1410 دست یابیم.

وی با بیان اینکه بسیج در دو عرصه از علم و فناوری نقش‌آفرینی خوبی دارد، اظهار کرد: بخش نخست آن سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) است که هرگاه طرحی بیان ‌شود و قابلیت تولید داشته باشد، این سازمان برای اجرا روی کار می‌آید و تولید را در دست می‌گیرد که در اصطلاح علمی به آن «سطح بلوغ فناوری» گفته می‌شود. در سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) درصدد تبدیل ایده به پدیده از سطح بلوغ فناوری 1 تا 4 و 5 هستیم، زیرا مقام معظم رهبری در این باره فرموده‌اند: «تکمیل زنجیره ایده به پدیده یا پدیده و محصول به ثروت». لذا زمانی که بحث تولید و خلق ثروت مطرح می‌شود، باید به تجاری‌سازی و توسعه بازار بپردازیم. 

مدیر شرکت پیشگامان توسعه فرایند دانش‌بنیان تعاون بسیج خراسان رضوی تصریح کرد: در این شرکت سرمایه‌گذاری برای محصولات نوآورانه و فناورانه انجام می‌شود و در سال گذشته و 6 ماه اول سال 1402، 33 میلیارد تومان در عرصه علم و فناوری و حمایت از محصولات فناور و نو‌آور سرمایه‌گذاری کردیم. برای تولید، دو پرسش را مطرح می‌کنیم، نخست اینکه چه کسی محصول را تهیه می‌کند و دوم اینکه از فروش آن محصول چه مقدار سود به دست می‌آید. زیرا پاسخ این دو سؤال برای سرمایه‌گذاری در تولید محصولات جدید بسیار حائز اهمیت است.

کفاش با اشاره به ارائه وام قرض‌الحسنه به فناوران، اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای افزایش تولید محصولات نوآورانه در این بخش صورت می‌گیرد، ارائه و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 500 میلیون تومان برای فناوران است و بازگشت آن هم 120 ماهه است که فرصت مناسبی برای فناوران محسوب می‌شود و تا امروز یک میلیارد و 500 میلیون تومان به عنوان وام به فناوران اعطا شده است. 

وی افزود: بخش دیگری از فعالیت ما توجه به هسته‌های فناوری است که در این پروسه مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارند. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در سال گذشته، دو امر در خصوص دانش‌بنیان اهمیت بسیاری دارد؛ نخستین مورد توجه به تولید محصولات فناورانه است و مورد دوم هم حل یکی از مسائل و نیازهای کشور و ما نیز به این دو مورد توجه ویژه داریم. این سازمان برای کشورهای هدف مانند سوریه، یمن، عراق، روسیه و کشورهایی که در حوزه تجاری ما قرار دارند، بازار تعریف کرده است و همچنین امکان ورود محصولات خود را در بازارهای آنان ایجاد کرده‌ایم.

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا(ع) با اشاره به محصولاتی که امسال در نمایشگاه پژوهش ارائه می‌شود، بیان کرد: در این نمایشگاه محصولات متعددی برای ارائه به نمایش گذاشته می‌شود. یکی از این محصولات «مینی‌لودری» است که در سال گذشته یکی از فناوران ما طراحی کرده بود که نیاز فناورانه کشاورزی شهرستان بجستان را حل می‌کرد، اما امسال علاوه بر تجاری‌سازی آن، این مینی‌لودر به دستگاهی اتومات تبدیل شده است. به عنوان نمونه‌ای دیگر از توجه به هسته‌هایی که می‌توانند اشتعال‌زایی خرد داشته باشند، پرس CNC در این نمایشگاه مورد حمایت قرار گرفته‌ است.

کفاش در پایان گفت: محصول بعدی که مورد حمایت قرار گرفته، «اسکوترهای برقی فناوری» است، زیرا ما درصدد این هستیم که محصولاتی با آلاینده‌های نفتی و گازی کمتری تولید کنیم. اسکوتری که امسال در نمایشگاه ارائه می‌شود، شارژ مداوم دارد و به صورت خودکار شارژ می‌شود. بحث دیگری که در نمایشگاه به آن پرداختیم، در خصوص مجموعه بهارستان کیش و مرکز رشد شهید حسین‌پور است. همچنین تعدادی از محصولات الکترومکانیک و الکترونیک هم ارائه می‌شود.

انتهای پیام
captcha