ادبیات و زبان مشترکی بین دانشگاه و حوزه‌های اجرایی وجود ندارد
کد خبر: 4186004
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
نایب رئیس شورای شهر مشهد:

ادبیات و زبان مشترکی بین دانشگاه و حوزه‌های اجرایی وجود ندارد

نایب رئیس شورای شهر مشهد گفت: در بسیاری از موارد ادبیات و زبان مشترکی بین دانشگاه و حوزه‌های اجرایی وجود ندارد، علی‌رغم اینکه بسیاری از مدیران ما خروجی دانشگاه هستند، اما متأسفانه زبان مشترکی وجود ندارد و این یکی از مهمترین مشکلات بین دانشگاه و حوزه‌های اجرایی است.

ایمان فرهمندی، نایب رئیس شورای شهر مشهدایمان فرهمندی، نایب رئیس شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی،  در خصوص ارتباط بین شورا با دانشگاه اظهار کرد: مسائل شهری مسائل بسیار پیچیده‌‎ای هستند، مدیریت شهری در حوزه مدیریت، نوپدید است و مدیریت صنایع موضوعی قدیمی بوده، اما حکمرانی شهری دانش جدیدی است که در خصوص آن بحث می‌شود.

وی افزود: این موضوع از زمانی اتفاق افتاد که شهرها نقش پیدا کردند و دیپلماسی عمومی مطرح و در سیاست‌گذاری جهانی اثرگذار شد. تلاش ما در مدیریت شهری مشهد این است که در این حوزه عقب نمانیم و از دانش جهانی استفاده کنیم.، دانشگاه‌های محدودی در این حوزه کار می‌‎کنند که حتماً باید ارتقا و افزایش پیدا کنند و رشته‌‎هایی مانند خط مشی‌گذاری و آینده‌پژوهی به‌شدت در حوزه مدیریت و حکمرانی مورد نیاز ما هستند.

فرهمندی بیان کرد: در حوزه‌های اجرایی از دانش‌های فنی استفاده می‌کنیم، مدیریت، مهندسی و علوم اجتماعی رشته‌هایی هستند که در مدیریت شهر به آنها نیاز داریم و هرچه ظرفیت بیشتری در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد و بتوانند خود را به مسائلی که ما در مدیریت شهر با آن مواجه هستیم، نزدیکتر کنند، می‌توانیم استفاده بهتری از آن‌ها داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه ما از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در مدیریت شهری استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: همه همکاران ما فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند و ما از محصولات دانشگاه در مدیریت شهری استفاده می‌کنیم و آنچه زیرساخت فکری ما را شکل داده در دانشگاه‌‎ها اتفاق افتاده، بنابراین هرچه دانشگاه بتواند خود را به مسائلی که ما در دنیای واقعی مدیریت شهری با آن مواجه هستیم، نزدیکتر کند، آینده بهتری در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: ما در حوزه مدیریت شهری وظیفه داریم این ارتباط را برقرار کنیم و اگر تعریف درستی از مسائل شهری داشته باشیم، آن‌ها را در مسیرهایی که عملیاتی و اجرایی است با دانشگاه به اشتراک بگذاریم و دانشگاه نیز آمادگی داشته باشد مطالب درسی و پایان‌نامه‌‎ها در دانشگاه را به مسائل سطح واقعی جامعه نزدیکتر کند، این فرصت فراهم می‌شود فارغ‌التحصیلانی داشته باشیم که با مسائل جاری آشنایی بیشتر دارند، با مشکلات شهر و مدیریت شهری ارتباط برقرار می‌کنند و آمادگی بیشتری برای کمک دارند.

فرهمندی بیان کرد: هرچه محتواهای آموزشی کاربردی‌تر و واقعی‌تر باشد، می‌تواند کارکرد بهتری داشته باشد و در ارتباط بین حوزه دانشگاه و صنعت که مدیریت شهری نیز جزئی از این حوزه است، هرچه بیشتر در حوزه‌های پژوهشی حرکت کنیم، می‌تواند موثرتر باشد و ما را سریع‌تر به اهداف برساند. تعریف موضوعات پژوهشی مشترک، همکاری گروه‌ها و تیم‌های پژوهشی در دانشگاه از یک طرف و مجموعه‌های صنعتی و مدیریتی از طرف دیگر می‌تواند با تعریف مسائل مشترک و زمینه‌های پژوهشی مشترک کمک کند تا این ارتباط سریع‌تر اتفاق افتد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ارتباط بین دانشگاه و مدیریت شهری از هر دو طرف قطع است، تصریح کرد: هم دانشگاه تمایلی ندارد که تغییری در خود ایجاد کند و هم مدیریت شهری تمایل و فرصت ندارد که خود را درگیر مسائل دانشگاه کند و در واقع دانشگاه دنبال این است که در زمینه مُدهای علمی جهانی حرکت کند که بسیاری از این موضوعات برای ما در حوزه اجرایی موضوعیت ندارد و کاربردی نیست.

وی افزود: از این طرف تعریف بسیاری از مسائل از سمت حوزه‌های اجرایی دقیق نیست، به نحوی که دانشگاه بتواند ورود پیدا کند. بسیاری از مسائل شناخته شده نیست و در بسیاری از موارد ادبیات و زبان مشترکی بین دانشگاه و حوزه‌های اجرایی وجود ندارد، علی‌رغم اینکه بسیاری از مدیران ما خروجی دانشگاه هستند، اما متأسفانه زبان مشترکی وجود ندارد و این یکی از مهمترین مشکلات بین دانشگاه و حوزه‌های اجرایی است.

فرهمندی در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات شورا برای نامگذاری اسامی بزرگان در سطح شهر گفت: بزرگداشت بزرگان ملی یک وظیفه است و باید در این زمینه الگوسازی و از بزرگان تجلیل کنیم و آن‌ها را بزرگ بدانیم، اما به لحاظ اجرایی پروتکل‌هایی برای نامگذاری داریم که اولویت با شهدا است و مقام معظم رهبری شوراهای اسلامی شهر را مکلف کردند که شهرها را به نام شهدا مزین کنند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: ما در این دوره مدیریت شهری از روز اول و به‌خصوص از زمانی که این تاکید توسط مقام معظم رهبری اتفاق افتاد نامگذاری به نام شهدا را در شورا داریم، اما در کنار آن نامگذاری به نام مفاخر و بزرگان انجام می‌شود و این کار را مغفول نگذاشته‌ایم و تلاش می‌‎کنیم این رویکرد را ادامه دهیم و رویکرد جدی‌تری به این موضوع داشته باشیم تا بازگشت آن را در ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی ببینیم، از ظرفیت این افراد برای روحیه‌بخشی و امیدآفرینی در جامعه استفاده و الگوهایی برای نسل جوان و آینده این مفاخر معرفی کنیم و وظیفه خود را در گرامیداشت آن‌ها انجام دهیم.

ارتباط سیستمی بین دانشگاه و مدیریت شهری ضعیف است

وی بیان کرد: در سطح اجرایی همیشه پروژه‌های مطالعاتی داریم که انجام می‌شود و در بسیاری از آن‌ها دانشگاه مستقیم ورود پیدا می‌کند، اما ارتباط سیستمی بین دانشگاه و مدیریت شهری ضعیف است، از طرف دیگر در مراکز پژوهشی که در مجموعه مدیریت شهری وجود دارد تلاش کردیم ارتباطات را برقرار کنند و در جلسات با دانشگاه این موضوع را بیان کردیم که باید پروتکل‌هایی را تدوین کنیم، قوانین فرادستی نیز تأکید می‌‎کند که ما باید در واگذاری پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز تحقیقاتی را در اولویت قرار دهیم و بخشی از این کار انجام می‌شود، اما ارتباط مؤثر در سطح کلان چندان برقرار نیست.

فرهمندی ادامه داد: ما تلاش کردیم در حوزه خود این ارتباط را در سطح کلان برقرار کنیم، در حوزه حمل ‎ونقل مطالعه‌ای طراحی کردیم که قرار است شاخص‌های عدالت را در حمل‌ونقل شهری شناسایی و وزن‌دهی کرده و خط مشی را تدوین کنیم. خروجی مطالعه برای ما تدوین پیش‌نویس مصوبه‌ای است که در قالب آن بخش‌هایی که در مصوبات قبلی یا سیاست‌های کلان ملی معطوف به ایجاد عدالت در حمل‌ونقل است را تعریف کند، کمبودها برطرف شده و برای آن‌ها تدابیری اندیشیده شود و بخش‌هایی که مخالف و مانع ایجاد عدالت است را تضعیف کنیم که این کار در ارتباط با دانشگاه در حال انجام است.

 

انتهای پیام
captcha