دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به جنایت‌های اسرائیل را دارد
کد خبر: 4186837
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
وزیر دادگستری:

دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به جنایت‌های اسرائیل را دارد

امیرحسین رحیمی گفت: با عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی، این دیوان از صلاحیت لازم برای تحقیق، تعقیب و مجازات مرتکبان جنایات جنگی اسرائیل برخوردار است و باید از این فرصت استفاده کرد تا رژیم صهیونیستی در دادگاهی بین‌المللی پاسخگوی اقدامات جنایت‌کارانه‌اش باشد.

امیرحسین رحیمی وزیر دادگستریبه گزارش ایکنا از اصفهان، امیرحسین رحیمی، وزیر دادگستری در همایش بین‌المللی «آینده فردا، آینده فلسطین» که به همت گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر»، امروز، 18 آذرماه در سالن پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: از ابتکار دانشگاه اصفهان برای برگزاری دادگاه شبیه‌سازی محاکمه سران رژیم صهیونیستی تشکر می‌کنم. امروز در شرایطی که داغدار انسان‌هایی هستیم که 75 سال است در زیر سایه ظلم، ستم، تحقیر و تهدید رژیم صهیونیستی به دنیا می‌آیند و از دنیا می‌روند، در این همایش گردهم آمده‌ایم تا شاهد همت استادان و دانشجویانی باشیم که می‌خواهند با برگزاری دادگاه شبیه‌سازی ملی در خصوص رسیدگی نمادین به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه با تحلیلی عادلانه و حقوقی به همگان به‌ویژه مجامع بین‌المللی، رسالت راستین حقوق و نقش مراجع قضایی را در اجرای عدالت در قبال انسان‌ها گوشزد کنند.

وی در خصوص بایسته‌های دادگاه شبیه‌سازی و موارد مشابه گفت: روش قضایی در رسیدگی به موضوعات و موقعیت‌های حقوقی در دادگاه‌های واقعی و نمادین به‌صورتی است که ابتدا هر جنایتی با میزان گستردگی متفاوت به پرونده قضایی تبدیل می‌شود و دارای دو بخش امور موضوعی یا امور حکمی یا همان قواعد و مقررات موضوع است. مورد دوم اینکه تلاش می‌شود با رعایت اصول و تشریفات دادرسی به‌طور عادلانه و بی‌طرفانه به موضوع رسیدگی شود.

وزیر دادگستری ادامه داد: از طرفی در موضوعات مهم و برجسته، دادگاه با انواع تأثیرگذاری‌ها و فشار افکار عمومی و رسانه‌ها نیز مواجه است. در دادگاه بین‌المللی، رسیدگی به موضوع سنگینی مثل پرونده غزه با پیچیدگی بیشتری مواجه خواهد بود؛ نظام ارجاع و تشخیص صلاحیت رسیدگی به این پرونده نیز پیچیدگی‌هایی دارد. اگرچه شورای امنیت که می‌تواند پرونده را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد، به‌دلیل وتوهای پی‌ در پی آمریکا از جمله وتوی تقاضای دبیرکل سازمان ملل برای توقف جنگ غزه در شب گذشته، موضوع را به دیوان بین‌المللی کیفری ارجاع نخواهد داد.

وی تصریح کرد: در انتفاضه دوم، دولت فلسطین پرونده‌ای را در دیوان مطرح کرد که در خصوص جنگ اخیر باید به‌روز شود، شکایت طرح‌شده به‌وسیله دولت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی ثبت و صلاحیت دیوان احراز و پذیرفته شد. مورد بعدی، جمع‌آوری شواهد و مستندات است که دادستان کنونی دیوان با وجود فراوانی آنها اعلام کرده که به بودجه خاصی برای جمع‌آوری و مستندسازی این شواهد نیاز است که جای تعجب دارد.

رحیمی درباره برپایی دادگاه شبیه‌سازی در دانشگاه اصفهان توضیح داد: واقعیت رسیدگی به پرونده غزه در مراجع قضایی بین‌المللی مثل دیوان کیفری بین‌المللی باید لحاظ شود. باید توجه داشت که در این دادگاه‌ها، احتمالاً قاضی و دادستان مسلمان نیستد و اگر هم باشند، الزاماً از دیدگاه اسلامی موضوعات را مورد توجه قرار نمی‌دهند و شاید موضع‌گیری‌های شخصی هم داشته باشند.

وی افزود: می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که حقوقدان مدافع مردم غزه باید بداند در چنین موقعیتی، چگونه و با چه روشی می‌توان از حقوق مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین دفاع کرد، ضمن اینکه باید به بمباران رسانه‌ای، مدیریت گسترده افکار عمومی و فشارهای بی‌امان استکبار جهانی توجه داشت. در چنین دادگاهی باید موقعیت دادرس، دادستان و وکیل بین‌المللی را به خوبی درک کنیم تا بتوانیم در موضوعات حقوقی به‌درستی عمل کنیم.

وزیر دادگستری بیان کرد: برای بررسی امور موضوعی این پرونده باید به موضوعاتی مانند تحلیل وضعیت مردم غزه و سازمان حماس و موقعیت رژیم صهیونیستی و تلاش این رژیم و حامیان آن برای جلوه دادن حملات خود به‌مثابه دفاع مشروع به منظور ریشه‌کن کردن حماس به‌عنوان سازمان تروریستی، توجه و در یک تحلیل صحیح تبییین شود که اسرائیل، رژیمی اشغالگر و سازمان حماس، گروهی مقاوم و ظلم‌ستیز است و مردم فلسطین اعم از ساکنین غزه و ساکنین کرانه باختری تحت سلطه اشغالگر هستند.

وی درباره سابقه این درگیری‌ها اظهار کرد: در حالی که رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌کوشند تا اقدامات جنایاتکارانه این رژیم را دفاع مشروع در برابر طوفان الاقصی نشان دهند، باید این موضوع تبیین شود که این رژیم در دسامبر 2008 و ژانویه 2009 در عملیاتی با عنوان رسمی «سرب گداخته» و در سال‌های 2014 و 2023 به غزه یورش برده است. اولین‌ بار نیست که این رژیم علیه غزه اقدام می‌کند و آن را به طولان الاقصی نسبت می‌دهد؛ در هر سه مورد گزارش‌های فراوانی درباره اقدامات جنایتکارانه آنها بیان شده است.

رحیمی درباره شیوه‌های به کار رفته در این حملات توضیح داد: در همه این موارد، رژیم صهیونیستی از روش‌های ممنوعه استفاده کرده و با اعلام محاصره کامل و تنبیه دسته‌جمعی مردم غزه به‌وسیله سردمداران این رژیم سفاک، دسترسی مردم به مواد غذایی، آب، برق، گاز، ارتباطات و کمک‌های بشردوستانه قطع شده است.

وی در خصوص آثار این حملات گفت: تمامی سازوکارهای حقوق بشری نشان می‌دهد که در هیچ جنگی به این اندازه کودک کشته نشده است. بر اثر جنایات رژیم اشغالگر قدس، بیش از 10هزار نفر شهید شده‌اند که بیش از 6 هزار تن از آنان کودک هستند. بیش از 46 هزار نفر نیز مجروح شده‌اند که 9 هزار نفر از آنان کودکان را شامل می‌شوند. حدود هزار نفر مفقود شده‌اند و زیر آوار قرار دارند. بیش از یک‌ونیم میلیون نفر نیز آواره و بی‌سرپناه شده‌اند.

وزیر دادگستری یادآور شد: جنایات رژیم صهیونیستی به‌ویژه علیه زنان و کودکان بی‌سابقه بوده است، این مسائل باید در دادگاه‌ها مطرح و رسیدگی شود؛ ولی از نظر امور حکمی باید به اسناد معتبر توجه داشت. جامعه جهانی دو اصل بنیادین برای مردم تحت سلطه پذیرفته است که عبارتند از اصل رعایت حقوق حداقلی که غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه باید از آنها برخوردار باشند و جزو قواعد حقوق بشردوستانه و کرامت ذاتی انسان‌هاست و از وجدان انسانی نشئت می‌گیرد. هر دولتی که خلاف این‌ها عمل کند، مرتکب جنایت شده است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته وی، مجموعه متنوعی از مهم‌ترین قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل و مقررات ناظر بر حقوق بین‌الملل بشردوستانه در سطحی بسیار گسترده در جریان جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه نقض شده است. اصل دوم، حمایت از مردم بی‌پناه و غیرنظامی جریان محاصره‌های مسلحانه است. در جریان حمله به نوار غزه، نیروهای اسرائیلی با محاصره همه‌جانبه غزه و ممانعت از ارسال نیازهای ابتدایی برای ادامه بقای مردم غزه، این اصل را نیز نقض کرده‌اند. در هر جنگی حداقل سه اصل تفکیک و تمایز، احتیاط و ضرورت باید رعایت شود. نقض این سه اصل، دولتمردان، فرماندهان و سربازان را در جرگه جنایتکاران جنگی قرار می‌دهد.

رحیمی ادامه داد: در این دادگاه نمادین باید با استناد به این اسناد، آمرین، عاملین و هدایت‌کنندگان جنگ غزه به‌دلیل ارتکاب این جنایات تحت تعقیب قرار بگیرند. به‌دنبال عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی، این دیوان از صلاحیت لازم برای تحقیق، تعقیب و مجازات مرتکبان این جنایات برخوردار است و باید از این فرصت استفاده کرد تا رژیم صهیونیستی در دادگاهی بین‌المللی پاسخگوی اقدامات جنایت‌کارانه‌اش باشد که این کار به حمایت نیاز دارد؛ این حمایت می‌تواند به‌صورت در اختیار قرار دادن مستندات و مطالبه‌گری از دادستان دیوان به‌وسیله نهادهای مدنی و حمایت مالی به منظور جمع‌آوری شواهد و مستندات برای دیوان کیفری بین‌المللی باشد.

وی در پایان اظهار کرد: برگزاری دادگاه‌های شبیه‌سازی ملی و بین‌المللی، علاوه بر تبیین محکومیت جنایتکاران می‌تواند در تولید ادبیات حقوقی کمک شایانی داشته باشد. از دانشگاه اصفهان، معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی و همه کسانی که برای برگزاری این دادگاه نمادین شبیه‌سازی‌شده تلاش و به ارتقای دانش حقوقی مخاطبان کمک کردند، تشکر می‌کنم. امیدوارم که در آینده نه‌ چندان دور، شاهد مجازات همه جنایتکاران رژیم صهیونیستی و حامیان اروپایی و آمریکایی آنها در دادگاه‌های بین‌المللی باشیم.

اسرائیل دشمن انسانیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز در این همایش اظهار کرد: اسرائیل یکی از دشمنان بشریت است؛ نه تنها اسرائیل بلکه همه اقوام و قدرت‌های جهان که از زمان ظهور خود دست به خشونت‌های ضدبشری زده‌اند، در نظر قرآن و جامعه دینی محکوم هستند. اگر بخواهیم مصادیق ضد انسانی را معرفی کنیم، جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس، هم از نظر تنوع جنایت‌ها و هم از نظر حجم و میزان، بهترین نمونه است.

وی ادامه داد: جنایت‌های این رژیم غاصب در خاورمیانه و جنگ‌هایی که ایجاد کرده‌، از کل آمار جنگ‌های کره زمین طی ۱۰۰ سال گذشته بیشتر است و در همه این جنگ‌ها در اتاق فکر و میدان پشتیبانی می‌توانیم به‌ راحتی جنایت‌های مستقیم این رژیم اشغالگر را ببینیم. آنها با شعار نجات بشریت آمدند؛ ولی در ادامه مرتکب چنین اعمالی شدند. به سبب وظیفه قضایی که به عهده دارم، از برگزاری دادگاه نمادین محاکمه سران رژیم صهیونسیتی در دانشگاه اصفهان تشکر می‌کنم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: اقدام دانشگاه اصفهان در این راستا با عناصر انقلابی، آزادی‌خواه و عدالت‌جو آغازی برای به چالش کشیدن مجامع عینی به‌ویژه در حوزه قضایی و حقوقی است؛ البته فکر می‌کنم پیشگام‌تر از ما، دادگاه فراگیر و بسیار مهمی علیه جنایات اسرائیل و آمریکای همدست او در مقیاسی جهانی و در پیشگاه وجدان‌های بیدار همه انسان‌های آزادی‌خواه برگزار شده است. دیدیم که برای اولین بار، خیزش‌های جهانی علیه این رژیم در همه کشورها شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای طوفان‌الاقصی، بیداری بی‌نظیر در مقیاس جهانی است، گفت: در مهد حاکمان نظام سلطه یعنی در کشورهای آمریکا و انگلیس، باشکوه‌ترین دادگاه علنی خیابانی با بیشترین جمعیت علیه این رژیم کودک‌کش برگزار شد؛ لذا محاکمه کافی نیست، زیرا قرآن نسخه شفابخش این غده سرطانی را مبارزه میدانی تا قلب نابودی اسرائیل می‌داند که مجاهدین جبهه حق به‌‌مثابه استراتژی خود انتخاب کردند؛ چون هیچ راه دیگری وجود ندارد.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha