بودجه ۱۴۰۳ باید عدالت‌محور باشد
کد خبر: 4187096
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
عزت‌الله یوسفیان:

بودجه ۱۴۰۳ باید عدالت‌محور باشد

کارشناس اقتصادی به مقوله عدالت‌محور بودن بودجه اشاره کرد و گفت: اگر قرار است بودجه مبتنی بر مالیات باشد باید عدالت مالیاتی را لحاظ کرد و یا اگر قرار است از تولید حمایت شود باید نظام بانکی را در خدمت تولید گرفت و در پرداخت تسهیلات عدالت را لحاظ کرد و همچنین ضرورت دارد که در حوزه توزیع شغل و منابع به مقوله عدالت توجه شود.

عزت الله یوسفیان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح سه‌شنبه، 16 آذر لایحه بودجه ۱۴۰۳ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. براساس سخنان رئیس جمهور کشورمان این لایحه ویژگی‌هایی دارد که به شرح ذیل هستند:

-مبتنی بر برنامه هفتم توسعه
-نگاه واقع‌گرایانه
-دیده شدن درآمد‌ها و هزینه‌ها به صورت واقعی
-تراز کردن ناترازی‌ها
-رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها
-انضباط مالی با تعیین تکلیف بانک‌ها و موسسات مالی
-مهار رشد نقدینگی
-هدایت نقدینگی به سمت تولید
-کاهش تورم
-اصلاح ساختار
- تشکیل حساب واحد خزانه
-برنامه‌ریزی برای رشد اقتصادی ۸ درصدی
-توجه به عدالت در پرداخت‌ها
-توجه به نقش مردم در اقتصاد
- کاستن از تصدی‌گری دولت و فعال کردن تعاونی‌ها و خصوصی‌سازی
-جلوگیری از فرار مالیاتی کسانی که درآمد هنگفت دارند و مالیات نمی‌پردازند
-متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان
-کم کردن وابستگی به نفت تا ۰.۹ درصد
-رفع کسری تراز عملیاتی
-استفاده نکردن از احکام دائمی

عزت‌الله یوسفیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در بررسی و تصویب بودجه 1403 باید عدالت‌محوری و برنامه‌محوری ملاک کار نمایندگان قرار داشته باشد، اظهار کرد: متأسفانه امسال شاهد بودیم که برنامه هفتم توسعه به موقع به اتمام نرسید و بررسی آن به طول انجامید. اگر سریع‌تر برنامه هفتم بررسی می‌شد و کار آن به پایان می‌رسید هم مجلس و هم دولت با تمرکز بیشتر و با مشخص بودن مسیر دست به تدوین لایحه بودجه و بررسی آن می‌زنند.

وی افزود: اعداد و ارقامی که در بودجه آورده می‌شود باید کاملاً واقعی، منطقی و با در نظر گرفتن شرایط کشور باشد و افکار رؤیاپردازانه و آرمان‌گرایانه نباید در آن جایی داشته باشند و از سوی دیگر نمایندگان باید بررسی کنند که آیا در عمل این بودجه قابلیت اجرایی‌شدن دارد یا خیر و یا اینکه با برنامه هفتم توسعه تطابقی داشته و می‌تواند به اجرای این برنامه کمک کند.

برنامه با سفارش‌نامه تفاوت دارد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برنامه با سفارش‌نامه تفاوت دارد، گفت: مثلاً در برنامه هفتم گفته می‌شود باید تورم کاهش یابد، در صورتی که مشخص نیست چقدر؟ باید تورم پنج سال آینده را هدف‌گذاری کنیم و بودجه سالانه را مطابق با این هدف‌گذاری تنظیم کرد. بودجه مکمل برنامه پنج‌ساله است و اگر برنامه پنج‌ساله ضعف داشته باشد قطعاً بودجه هم ضعف خواهد شد. پس هم برنامه و هم بودجه باید واقعی، به دور از سفارشی بودن و دارای اهداف باشند.

یوسفیان با ابراز تأسف از اینکه در گذشته بخش قابل توجهی از اهداف بودجه و از همه مهمتر برنامه‌های پنج‌ساله محقق نشده‌اند، تأکید کرد: به نظر من در سال آینده اگر دولت به دنبال تحقق اهداف بودجه است باید روابط خارجی را توسعه بخشد، با فساد مقابله کند، هدررفت‌ها را کاهش دهد و از تولید حمایت کند و اگر این اهداف محقق شود هم بودجه عملیاتی می‌شود و هم در سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه شاهد اتفاقات مثبت و ادامه آن در چهار سال بعدی خواهیم بود.

وی به مقوله عدالت‌محور بودن بودجه اشاره کرد و در این رابطه گفت: اگر قرار است بودجه مبتنی بر مالیات باشد باید عدالت مالیاتی را لحاظ کرد و یا اگر قرار است از تولید حمایت شود باید نظام بانکی در خدمت تولید قرار گیرد و در پرداخت تسهیلات عدالت را لحاظ کرد و همچنین ضرورت دارد که در حوزه توزیع شغل و منابع به مقوله عدالت توجه شود.

باید مراقب تورم بود

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: برای سال آینده باید مراقب تورم بود و سیاست‌های ضدتورمی را جدی گرفت و از نگاه‌های شعاری پرهیز کرد و برنامه‌محور به موضوعات مختلف ورود کرد. اقتصاد ایران نیازمند برنامه است و با برنامه می‌توان مشکلات را پشت سر گذاشت ولی به شرط اینکه برنامه‌ها واقع‌بینانه و علمی باشند و از همه مهمتر به وسیله مدیران کارآمد پیش برده شوند.

یوسفیان در پایان گفت: لایحه بودجه 1403 یکی از مهمترین و سرنوشت‌سازترین لوایح بودجه در طول سالیان گذشته است به ویژه اینکه در سال اول برنامه پنج ساله هفتم قرار گرفته و از سوی دیگر در شرایط تحریمی قرار داریم و منابع و مصارف دولت باید هم‌خوانی کامل داشته باشند تا مبادا کسری بودجه اتفاق بیفتد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha