مبلغان چه رسالتی در مسئله انتخابات دارند
کد خبر: 4187262
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

مبلغان چه رسالتی در مسئله انتخابات دارند

مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری در خصوص وظیفه مبلغان در مسئله انتخابات، گفت: رسالت مبلغان این است که نباید دنبال این یا آن شخص بروند بلکه بر طبق منطق قرآن و اهل‌بیت(ع)، حق را بگویند و از حق پیروی کنند.

اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه استان امروز، ۲۰ آذرماه در جمع ائمه جماعات مدارس و روحانیون طرح هجرت و مبلغان طرح امین با اشاره به مضامین نورانی آیه شریفه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا» (احزاب/۳۹) ناظر بر شاخص‌های مبلغان دین، اظهار کرد: «الَّذِینَ» در این آیه خطاب عام و فعل مضارع دلالت بر استمرار دارد و به مبلغان اشاره می‌کند که نمی‌گذارند زنجیره تبلیغ قطع شود. وظیفه تبلیغی ما این است که پیوسته پیام‌های الهی را به مردم برسانیم همانطور که امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نیز قال رسول‌الله(ص) می‌گفتند و اهل‌بیت(ع) منتقل کننده معارف دین بودند و این زنجیره‌ای است که سخن خدا را در طول تاریخ منتقل کرده و مبلغان تداوم‌بخش این رسالت هستند.

وی با ذکر اینکه بر طبق تعبیر «وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ» اشاره به تبعیت محض مبلغان از خداوند دارد، ادامه داد: مبلغان بدون کم و کاست کلام خدا را منتقل می‌کنند و اگر دیگری انسان را تهدید یا تطمیع کرد که سخنی جز کلام خدا بگوید بر طبق این آیه شریفه، باید فقط از خدا ترس داشته و شهامت داشته باشد و تا زبان دارد از خدا و از دین بگوید. البته مبلغ باید زمان‌شناس و مخاطب‌شناس باشد همچنان که رسول خدا(ص) در مکه ندا سر می‌دادند که «لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ» یعنی هر کسی به دین خود است، اما وقتی به مدینه رفتند از جانب پروردگار دستور داشتند که «فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ» (توبه/۱۲)؛ لذا مبلغ دین باید زمان‌شناس و مکان‌شناس باشد و بداند پیامبر(ص) در کجا و چگونه سخن می‌گفتند چرا که آن حضرت بهترین الگوی بشر، بر طبق تعبیر قرآن کریم است.

سعیدی بیان کرد: اگر این آیه شریفه درباره مبلغان تحقق یافت، نتیجه تبلیغ مطلوب خواهد شد، بر طبق فراز «وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا»، خداوند حسابگر است و اوست که نگاه دقیق دارد و لذا اگر به عنوان مبلغ دین به وظیفه عمل کردیم هرگز منتظر درهم و دینار دیگران نخواهیم بود، زیرا خداوند حسابگر ماست و نگاه ویژه به مبلغی دارد که شرایط تبلیغ را بر طبق آیه شریف رعایت کرده باشد؛ امام حسین(ع) به عنوان یک الگوی حقیقی تبلغ هستند که تمام وجود خود را به میدان آوردند و قائل بودند که «وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی»، خدا نیز به ایشان نگاه ویژه داشت.

این مدرس حوزه علمیه استان با تأکید بر اینکه الگوی مبلغ امام حسین(ع) است و راه حسینی را باید بپیماید، توضیح داد: مبلغ باید منبر و خطبه‌اش حسینی باشد، خطبه مبلغ باید آیه و روایت و حدیث داشته باشد، تحریک احساسات و اقناع عقل را داشته باشد و این‌ها درس‌هایی است که از منبر امام حسین(ع) یاد می‌گیریم.

هدفگذاری تبلیغ برای جوانان

سعیدی با اشاره به اینکه پیامبران الهی در طول تاریخ وقتی وارد منطقه تبلیغی می‌شدند در وهله نخست به سمت جوانان می‌رفتند و جوانان نیز به آنان اقبال داشتند، گفت: امام صادق(ع) قائل بودند که «عَلَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ» یعنی مبلغ باید به سراغ جوانان برود، زیرا بزرگسالان معمولاً شاکله فکری و عقیدتی آنان تثبیت شده و به ندرت تغییر می‌کند.

مدیر حوزه علمیه استان با تصریح اینکه در تبلیغ ادیان و فرق دیگر نظیر مسیحیت نیز به جوانان اولویت داده می‌شود، توضیح داد: در فضای مجازی نیز مشاهده می‌شود که سیبل حرکت‌های تبلیغی فرق و ادیان انحرافی، جوانان هستند و مقام معظم رهبری تأکید دارند که اینان امید و ایمان جوانان ما را هدف قرار داده‌اند و لذا باید به این فراز نورانی از امام علی(ع) توجه داشته باشیم که فرمودند «قلب جوان مانند یک زمین خالی است که هر چه در آن کاشته شود، برداشت خواهد شد.»

سعیدی تأکید کرد: اخلاق عملی از بایسته‌های تبلیغ است و بر طبق فرمایش امام صادق(ع)، «کُونُوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیرِ ألسِنَتِکُم» یعنی انسان باید با عمل خود مبلغ و دعوت‌گر به دین باشد؛ امام علی(ع) نیز وصیت داشتند که «أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ» یعنی تقوای الهی و نظم و انتظام در رفتار و گفتار از ویژگی‌های انسان باید باشد و گفتار و سخنان و مکتوبات ما مبلغان باید دارای نظم باشند، این نباشد که سخنان ما نقض کننده یکدیگر باشد، زیرا مخاطب این تناقضات را خوب درک می‌کند.

وی با تصریح اینکه بزرگ‌ترین مراکز قرآن‌شناسی و شیعه‌شناسی در اروپا و اسرائیل فعالیت دارند، افزود: آنان تا کنون نتوانسته‌اند نقضی در گفتار رسول خدا که برخاسته از قرآن بود، پیدا کنند و مبلغان دین نیز باید به تأسی از ایشان، قول و گفتاری متقن و به دور از تناقض داشته باشند. ما مبلغان نیز می‌توانیم با الگوگیری از پیامبر(ص) مبلغ جهانی باشیم و ابزار ما همین مصحف شریف و منابع متقنی هچون نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، بحارالانوار و دیگر کتب هستند.

مبلغ بیان‌کننده حق است

سعیدی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: پرسش اینجاست که مبلغان در این مقوله باید دنباله‌رو اشخاص باشند؟ بدیهی است که به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند «اَعْرِفِ الْحَقَّ لَعَرِفَ اَهْلَهُ، وَ‌ اَعْرَفِ الباطِلَ تَعْرِفْ اَهْلَهُ» باید معیار و ملاک حق را بشناسیم و ارائه کنیم تا مردم خودشان خط و خطوط را پیدا کنند؛ رسالت مبلغان در مسئله انتخابات این است که نباید دنبال این یا آن شخص بروند بلکه بر طبق منطق قرآن و اهل‌بیت(ع)، باید حق را بگویند و از حق پیروی کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه اختلافات مردمی نیز ممکن است افراد طرف منازعه به روحانی مراجعه داشته باشند که روحانی وظیفه دارد جانب حق را بگیرد و در مسئله اصلاح ذات‌البین که مورد تأکید قرآن و اهل‌بیت(ع) است باید تلاش کند و طرفدار حق باشد.

سعیدی در پایان با بیان اینکه مبلغان در مراوده با نسل نوجوان و جوان وظیفه پاسخگویی به شبهات ذهنی را دارند، گفت: آنان همچنین در خصوص مسائل مبتلا به جامعه وظیفه دارند این مسائل را رصد کنند، فقه اهل‌بیت (ع) را بشناسند و در این راستا مورد استناد و استفاده قرار دهند، اما با مطالعه منابع غنی و قوی اسلامی مراقب باشند مسائل را جوری انتقال دهند که زمینه سوءبرداشت یا سوءاستفاده از احکام الهی ایجاد نشود.

انتهای پیام
captcha