جهاد فاطمی شعبه‌ای از جهاد کبیر است
کد خبر: 4187772
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
آیت‌الله کعبی:

جهاد فاطمی شعبه‌ای از جهاد کبیر است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، «جهاد فاطمی» را از مقوله جهاد کبیر و جهاد مقاومت خواند و گفت: اگر جهاد کبیر را جهاد برپایه قرآن و سنت رسول الله (ص)، کوتاه نیامدن از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و تسلیم نشدن در برابر زیاده‌خواهان، انحصارطلبان و دشمنان اسلام و امت اسلامی تفسیر کنیم، حضرت فاطمه زهرا(س) در اوج رشد، تعالی و عمل به وظیفه جهاد کبیر بودند و در این مسیر به شهادت رسیدند.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) درباره شاخص‌ها و مؤلفه‌های «جهاد فاطمی» گفت: جهاد فاطمی از مقوله جهاد کبیر و جهاد مقاومت است. حضرت صدیقه کبری (س) در کنار پیامبر اکرم (ص) در غزوه‌ها شرکت می‌کرد که علاوه بر روحیه‌بخشی به رزمندگان در پرستاری و درمان نبی اکرم(ص) در جنگ احد و نمونه‌های آن، حضور فعال داشت.
 
وی افزود: جهاد حضرت فاطمه زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) از سنخ جهاد تبیین، جهاد بصیرت، جهاد دفاع از ولایت و جهاد حفظ نظام نبوی با هدف تبیین اسلام ناب محمدی (ص) بود.
 

جهاد مقاومت برای هشدار نسبت به خطر احیای جاهلیت

 
آیت‌الله کعبی اظهار کرد: جهاد مقاومت حضرت زهرا(س) در مقابل مجموعه‌هایی بود که با نگاه شخصی به نظام اسلامی درصدد جلب غنایم، ثروت‌، قدرت، شهرت و مناصب بودند. ایشان در این راستا با خطبه‌های روشنگرانه و بصیرت‌آفرین در مسجد نبوی در جمع مهاجرین و انصار با عقلانیت و غیرت، خطر احیا و بازتولید ارتجاع پیش از بعثت و بازگشت به دوران جاهلیت و لزوم مقاومت برپایه نظام تأسیسی رسول الله(ص) را هشدار دادند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در واقع اگر جهاد کبیر را جهاد برپایه قرآن و سنت رسول الله (ص)، کوتاه نیامدن از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و تسلیم نشدن در برابر زیاده‌خواهان، انحصارطلبان و دشمنان اسلام و امت اسلامی تفسیر کنیم، حضرت فاطمه زهرا(س) در اوج رشد، تعالی و عمل به وظیفه جهاد کبیر بودند و در این مسیر به شهادت رسیدند.
 

حرکت در چارچوب ولایت در عین عدم سکوت در برابر انحرافات   

 
وی یادآور شد: حضرت زهرای اطهر(س) نمونه عالی از بانوان عالم، فاضل، مؤمن، مجاهد و حاضر در صحنه‌ای بودند که هیچگاه میدان را خالی نکردند. در عین حال ایشان در چارچوب ولایت به وحدت و انسجام امت اسلامی هم کمک می‌کردند و این در کنار تسلیم نشدن در مقابل جریان‌های انحرافی از سنت رسول الله (ص) بود.
 
آیت‌الله کعبی بیان کرد: به عبارتی حضرت فاطمه زهرا (س) به گونه‌ای رفتار نکردند که نظام اسلامی بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) تضعیف و از درون دچار اختلاف و تفرقه شود و مقابله خود را به سمت براندازی سوق ندادند اما در مقابل انحرافات آشکار هم سکوت هم نکردند.

 

چهار گزینه پیش روی حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر (ص)

 
عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه چهار گزینه پیش روی حضرت زهرا(س) در دوران پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) بود، گفت: این چهار گزینه شامل تسلیم شرایط شدن، مقابله در حد براندازی نظام اسلامی، سکوت و قهر و کناره‌گیری و گزینه چهارم حضور در میدان بصیرت‌افزایی و روشنگری و تعیین چارچوب‌ها و شاخص‌های اسلام ناب محمدی برپایه ولایت اهل بیت(ع) بود که ایشان گزینه چهارم را انتخاب کردند و در این مسیر تا پای شهادت فداکاری کردند.
 

نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی در توسعه فرهنگ «جهاد فاطمی»

 
آیت‌الله کعبی درباره نقش نهادی همچون جهاددانشگاهی به عنوان نهاد مولود انقلاب و تبلور پیوند علم و ایمان برپایه روحیه و فعالیت جهادی در توسعه فرهنگ «جهاد فاطمی» گفت: جهاددانشگاهی با الگوگیری از جهاد کبیر فاطمی در دوران جنگ ترکیبی، جنگ ادراکی و جنگ رسانه‌ای پیچیده دشمنان اسلام و مکتب اهل بیت(ع) که از فناوری‌های نوین هم استفاده می‌کنند، باید به طور فعال وارد میدان شود و با رویکردها و روش‌های علمی، با اتکا به مبانی دینی و روحیه جهادی در مقابل هجوم به باورها و ارزش‌های اسلامی در جهت تبیین معارف اصیل اسلامی، مکتب اهل بیت(ع)، نظام اسلامی و خط فرمان ولایت که منجر به پیشرفت، عدالت و تمدن‌سازی می‌شود، تلاش کند و مأموریت فرهنگی خود را در این مسیر با هدف ارتقا و رشد فرهنگ دینی و بصیرت و آگاهی جامعه به ویژه نسل جوان است، با موفقیت به انجام رساند.   
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری                   
انتهای پیام
captcha