اجرای طرح «عشرةالفجر القرآنیه» در عراق + صوت
کد خبر: 4188219
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی

اجرای طرح «عشرةالفجر القرآنیه» در عراق + صوت

140 محفل انس با قرآن با عنوان «عشرةالفجر القرآنیه» همزمان با ایام شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با حضور قاریان ایرانی در کشور عراق برگزار می‌شود.

اجرای طرح «عشرةالفجر القرآنیه» در کشور عراق

مسعود دریس، مدیر مؤسسه قرآنی بصائر القرآنیه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نزدیک شدن به چهارمین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس گفت: برای سومین سال متوالی سلسله محافل انس با قرآن با عنوان «عشرة الفجر القرآنیه» به معنای دهه فجر قرآنی ویژه ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در کشور عراق اجرا خواهد شد.

وی افزود: علت نامگذاری این سلسله محافل به نام عشرة الفجر القرآنیه این است که ما 10 شب قبل از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این محافل را در استان‌های مختلف عراق شروع می‌کنیم به طوری که دهمین شب اجرای این محافل در شب شهادت سردار خواهد بود. با توجه به اینکه محافل در 10 شب اجرا خواهد شد، نام آن را دهه فجر قرآنی گذاشته‌ایم.

مدیر مؤسسه قرآنی بصائر کشور عراق تصریح کرد:‌ در سال اول این محافل را با حضور 10 قاری بین‌المللی از ایران شروع کردیم، این قاریان در 10 استان حضور یافتند و در طول این 10 شب، هر شب در یک شهرستان به اجرای برنامه پرداختند، یعنی جمعاً 100 محفل انس با قرآن در سال اول برگزار شد.

دریس اظهار کرد: در سال دوم تعداد محافل به 114 محفل رسید و امسال هم برنامه‌ریزی شده است تا حدود 140 محفل انس با قرآن را در استان‌های عراق برگزار کنیم. این محافل از سوم دی‌ماه شروع می‌شود و طی آن 14 استان عراق، میزبان قاریان و حافظان بین‌المللی ایران خواهند بود. در کنار قاریان ایرانی، قاریانی از کشور عراق نیز حضور خواهند داشت و بحث سخنرانی و مداحی نیز در کنار این محافل در نظر گرفته شده است. 

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از این محافل در سال‌های گذشته تصریح کرد: این محافل با حضور خانواده‌ شهدای حشدالشعبی و دیگر شهدای کشور عراق برگزار می‌شود. 

دریس در مورد برگزارکنندگان این سلسله محافل بیان کرد: در کشور عراق، موسسه قرآنی بصائر القرآنیه و همچنین الاتحاد و التجمعات القرآنیه از برگزارکنندگان این محافل هستند. شورای عالی قرآن ایران نیز امور مربوط به دعوت و اعزام قاریان را انجام می‌دهد. 

مدیر موسسه بصائرالقرآنیه با اشاره به اینکه این رویداد را می‌توان بزرگترین رویداد قرآنی کشور عراق به شمار آورد، گفت: با توجه به شناختی که از این قبیل مراسم دارم، می‌توانم بگویم این رویداد، بزرگترین رخداد قرآنی جهان اسلام است که با این حجم و در این بازه زمانی انجام خواهد شد. ضمن اینکه ثواب تلاوت‌های صورت گرفته در این محفل به شهدای عراق و فلسطین تقدیم خواهد شد. 

وی در پایان تصریح کرد: در شب سالروز سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، در دو محل فرودگاه که محل شهادت این دو شهید بزرگوار است و نیز در مزار ابومهدی المهندس در نجف، محفل خواهیم داشت. این محفل با همکاری شبکه قرآن و معارف سیما به شکل زنده پخش خواهد شد. همچینن شبکه قرآن عتبه حسینیه هر سال پای کار بوده و تمامی محافل را پوشش داده است.

یادآور می‌شود از جمله قاریان و حافظان حاضر در این محافل می‌توان به محمود لطفی‌نیا، حمیدرضا احمدی‌وفا، حسین فردی، علی قاسم‌آبادی، مهدی سیاحی، سیدکریم موسوی، امیرحسین رحمتی، مجتبی محمدبیگی، سیدحمیدرضا مقدسی،‌ مسعود موحدی‌راد، سیدمحمدمهدی شیخ‌الاسلامی، علیرضا بیژنی‌اول، حبیب صداقت و شجاع زویدات اشاره کرد.

همچنین استان‌ها و شهرهایی که این محافل در آنجا برگزار می‌شود، شامل نجف، صلاح‌الدین، میسان، کرکوک، بغداد، ذی‌قار، دیوانیه، موصل، واسط، بابل، بصره،‌ دیاله و قادسیه است. 

سمیه عیادی

انتهای پیام
captcha