تجلیل از 70 خادم و 19 دستگاه فعال حوزه نماز در همدان
کد خبر: 4188800
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

تجلیل از 70 خادم و 19 دستگاه فعال حوزه نماز در همدان

مدیر ستاد اقامه نماز همدان با اشاره به برگزاری سی‌امین اجلاس نماز در این استان گفت: همزمان با سوم دی‌ماه سال جاری از 19 دستگاه اجرایی در حوزه نماز و 70 فعال و خادم نماز تجلیل می‌شود.

نشست خبری ستاد اقامه نماز همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسنی‌حلم، مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان، امروز، ۲۸ آذرماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع «اجلاس نماز»، اظهار کرد: یکی از زیبایی‌های جامعه اسلامی توجه به نماز است، طبق آیات و روایات نشانه حکومت صالحان این است که نماز را به‌عنوان یک رکن عملی در جامعه قرار می‌دهند، هر چقدر نسبت به این موضوع توجه لازم ایجاد شود جامعه سالم و از ناهنجاری‌ها به دور خواهد ماند.

وی افزود: تأکیدات قرآن کریم و بزرگان ما نشان‌دهنده عظمت این عمل عبادی است، شاخص سیره پیامبران، ائمه اطهار(ع) و شهدا نماز است، اگر کسی در مسائل روح، روان، اخلاق و روابط اجتماعی و... به رشدی می‌رسد از راه توجه به نماز است.

حسنی‌حلم یادآور شد: دستگاه‌های فرهنگی همچون آموزش و پرورش، صدا‌وسیما، اداره ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها و حوزه و... می‌توانند نقش بی‌دلیلی در این عرصه داشته باشند، ترویج و فرهنگ‌سازی نماز نیازمند برنامه‌هایی است، ستاد اقامه کشور و ستاد اقامه نماز استان از تمام ابزارهای فرهنگی در این زمینه بهره‌مند می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال سی‌امین اجلاس نماز در شهرستان‌های همدان با عنوان «نماز نسل نو با رویکرد مدرسه، مسجد و دانشگاه» برگزار می‌شود، یادآور شد: این اجلاس سوم دی‌ماه سال‌ جاری در سالن شهدای استانداری با حضور ۵۰۰ نفر برگزار می‌شود و از خادمان نماز از بدنه مردم و مسئولان تجلیل و تکریم به عمل می‌آید، همچنین در این مراسم ضمن ارائه مقالات از دستگاه‌های برتر در حوزه نماز نیز تجلیل خواهد شد. اجلاس سراسری نماز نیز در نیمه اول دی‌ماه در استان زنجان برگزار می‌شود، در این مراسم مقالات برتر ارائه می‌شود و از دستگاه‌های برتر در سطح کشور نیز تجلیل خواهد شد.

حسنی‌حلم با اشاره به انتخاب 19 دستگاه اجرایی که طی سال گذشته در حوزه نماز فعالیت داشته و از سوی این ستاد انتخاب شده‌اند، توضیح داد: به‌دلیل ضیق وقت از پنج دستگاه برتر در روز اجلاسیه تقدیر صورت می‌گیرد. دستگاه‌های برتر براساس شاخص‌های آموزشی، فرهنگی، مدیریتی، تبلیغی و مستندات بارگذاری شده از سوی دستگا‌ها در سامانه سجاده مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به بخش ویژه در تجلیل از فعالان و خادمان نماز در بین اقشار تأثیرگذار جامعه تصریح کرد: این تجلیل از اقشار مختلف مردم از جمله پستچی، راننده تاکسی و اتوبوس، معلم، دانش‌آموز، دانشجو، ورزشکار، بازاری، پرستار، پزشک و پاکبان و... صورت می‌گیرد که تاکنون براساس معرفی مردم و بررسی ملاک‌های تعیین شده 70 نفر به‌عنوان فعال نمازی انتخاب شده‌اند که به‌دلیل کمبود وقت از 15 نفر آنها در مراسم اجلاسیه تقدیر صورت می‌گیرد.

حسنی‌حلم با اشاره به معیارهای معرفی این افراد اظهار کرد: ملاک‌هایی از جمله تقید به نماز اول وقت و نماز جماعت، همکاری و مشارکت در برگزاری نماز، برخورداری از حسن شهرت و مقبولیت در بین همکاران، ترغیب سایرین به شرکت در نماز در انتخاب این افراد در نظر گرفته شده است، در بعضی موارد از افرادی که اقدامی اثرگذار در این زمینه انجام داده‌اند نیز تجلیل خواهد شد همچون پزشکی که در مطب خود در خیابان خواجه رشید نمازخانه‌ای زیبا ایجاد کرده است.

وی با اشاره به بارگذاری گزارش‌های نمازی دستگاه‌های اجرایی در سامانه سجاده گفت: ۳۷۰ دستگاه عضو سامانه سجاده هستند، دستگاه‌ها با کسب امتیاز بالای ۹۰۰ به‌عنوان دستگاه برتر، دستگاه‌های با امتیاز بالای 700 شایسته تقدیر، امتیاز بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ قابل قبول و دستگاه‌هایی که امتیاز زیر ۵۰۰ کسب کردند نیاز به تذکر داشتند که در استان همدان ۱۸ دستگاه این امتیاز را کسب کرده‌اند.

مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به اجلاس سیزدهم پیامی داشتند که ایشان در این پیام ارزیابی عملکرد را از حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی خواستند که اگر دستگاهی خوب عمل کرده تجلیل شود و اگر دستگاهی کم‌کاری داشته به آن دستگاه تذکر داده شود.

وی با اشاره به اینکه در این امر نوجوانان و دانش‌آموزان اولویت بالاتری دارند، تصریح کرد: این سن، سن پذیرش حقایق است، همدان اولین استانی بود که اجلاس شهرستانی نماز را به پیشنهاد خود در دستور کار قرار داد، با توجه به کمبود امام جماعت در مساجد، بیش از ۲۰۰ امام‌ جماعت از ادارات دو روز در هفته در مدارس حضور پیدا می‌کنند، همچنین دوره‌هایی ویژه مربیان مهدهای کودک، معلمان و امامان جماعت پایه سوم مدارس دخترانه و پایه هشتم مدارس پسرانه در حال برگزاری است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان گفت: عدم تداخل جلسات با زمان اذان و اقامه نماز در ادارات و پخش اذان از بلندگو در دستگاه‌ها و مساجد مطالبه ستاد اقامه نماز و نماینده ولی فقیه در استان است که لازم است به آن جامه عمل پوشید، چراکه پخش اذان می‌تواند تلنگری باشد.

حسنی‌حلم در پایان بیان کرد: کارگروهی با عنوان بررسی وضعیت نمازخانه‌های بین‌راهی از ۱۲ سال پیش در همدان راه‌اندازی شد و  هر ماه جلسه‌ای با حضور اداره میراث فرهنگی، استانداری، راهداری و ستاد اقامه نماز برگزار می‌شود و ماهانه از این نمازخانه‌ها بازدید می‌شود.

انتهای پیام
captcha