خانواده‌ها حامی فرزندان خود در کارهای خیر باشند
کد خبر: 4189358
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

خانواده‌ها حامی فرزندان خود در کارهای خیر باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی با اشاره به ضرورت احساس مسئولیت اعضای خانواده به‌ویژه زوجین نسبت به یکدیگر و اینکه خانواده‌ها باید حامی فرزندان خود در کارهای خیر باشند، گفت: اهل خانواده با هم در مکان‌های مذهبی و دینی و در حلقه‌های طیبه شجره صالحین حضور پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولیفقیه در لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‎فقیه در لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با اهمیت سبک زندگی اسلامی و ضرورت احساس مسئولیت اعضای خانواده به‌ویژه زوجین نسبت به یکدیگر، گفت: زوجین باید یکدیگر را از هواپرستی و از اعمالی که انسان را به سمت و سوی گناه و نافرمانی خداوند سوق می‌دهد، محافظت کنند.

وی افزود: امام جعفرصادق(ع) در پاسخ سؤال سلیمان ابن خالد که گفت: آیا خانواده‌ام را به خیر و خوبی دعوت کنم؟ حضرت آیه 132 سوره طاها «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى» که می‌فرماید: «و كسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش ما از تو جوياى روزى نيستيم ما به تو روزى مى‏‎دهيم و فرجام [نيک] براى پرهيزگارى است» را قرائت کرد.

شاهرخی با بیان اینکه ممکن است در دعوت اول موفق نباشند، مقاومت کنند،‌‌ مشکلاتی بر سر راه این دعوت باشد و نیاز باشد مشاوره مذهبی بگیرید اما صبر کنید، اضافه کرد: خدای متعال در آیه 15 سوره زمر می‌فرماید: «فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُم مِّن دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ؛ پس هر چه را غير از او مى‏‌خواهيد بپرستيد [ولى به آنان] بگو زيانكاران در حقيقت كسانى‏ هستند كه به خود و كسان‌شان در روز قيامت زيان رسانده‏‌اند آرى اين همان خسران آشكار است».

امام جمعه خرم‎آباد گفت: پیامبر اسلام(ص) در حدیثی فرمودند: «وای به فرزندان آخرالزمان از پدران‌شان، شخصی پرسید از اینکه پدران مشرک دارند؟ فرمود نه؛ از اینکه پدران مؤمنی دارند، ولی مانع کار خیر و خوب فرزندان می‌شوند و یا فرزندان را در انجام کار خیر یاری نمی‌رسانند، یا مانع هستند یا معین نیستند» پس زیبنده این است که اهل خانواده با هم در مساجد، در مکان‌های مذهبی و دینی، در حلقه‌های طیبه شجره صالحین، در این‌گونه مجالس حضور پیدا کنند.

خانواده‌ها فرزندان خود را به کارهای خیر تشویق کنند

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه متأسفانه پدران و مادرانی هستند که حامی فرزندان خود در چنین اموری نیستند، اظهار کرد: امامان و اولیای الهی به ما دستور داده شده از همان سن کودکی فرزندان را با نماز و مسائل و احکام دینی آشنا کنیم، فرامین الهی از جمله روزه از آنها خواسته شود، تا به تدریج با این آداب اسلامی آشنا شوند، سبک زندگی اسلامی در آیات و روایات، ما را اینچنین سفارش می‌کند.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در وجود زن و مرد علاقه قرار داده است، خلقت انسان این‌چنین است و این علاقه باید در قالب پیوند زناشویی شکل بگیرد، تا نسل بشر ادامه پیدا کند و این علاقه طرفینی امری فطری است، ولی در قالب ازدواج و تعهد طرفینی باید باشد، به همدیگر متعهد باشند.

شاهرخی در بیان ضرورت وفاداری زن و مرد به همدیگر، گفت: زن و مردی که به یکدیگر تعلق دارند روابط آنها با یکدیگر آزاد است و نیازی به پوشش ندارند، چون پیوند ازدواج را با عشق و محبت با یکدیگر بسته‌اند و به یکدیگر وفادارند و این وفاداری را در قالب ازدواج ثبت کرده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: آن خانمی که بی‌حجاب بیرون می‌آید و خودش را جلوی چشم‌ دیگران قرار می‌دهد، پیمان ازدواج را متلاشی می‌کند و اگر این‌چنین شد همسر همین فرد هم این پیمان را به هم می‌زند، اگر مسیر صحیحی طی نشد آنچه امروز در برخی کشورهای غربی مشاهده می‌کنیم، اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه برخی از جوامع که در غرب به سمت بی‌حجابی و اختلاط و معاشرت حرام رفتند در نهایت گرفتار امراض روحی و یا جسمی مثل ایدز شدند، طلاق گسترش پیدا کرد، اضطراب و افسردگی افزایش پیدا کرد، افت تحصیلی ایجاد شد کمااینکه جوامع غربی به این مشکل دچار هستند، فرزندانی که پدران‌شان معلوم نیست، دخترانی که از خانه فرار کردند، بی‌بند و باری گسترش پیدا کرد، پس بدانیم عفاف و حجاب از ضروریات دین است.

امام جمعه خرم‎آباد با بیان اینکه امروز هزاران دختر عفیف، نجیب با حجاب کامل به عالی‌ترین درجات علمی رسیدند و حجاب، عامل رشد و پیشرفت آنان بوده، گفت: حجاب برای حضور اجتماعی بانوان است، حجاب مانند نماز است، نماز را نمی‌شود تغییر داد، کسی ممکن است حجاب یا نماز را قبول نداشته باشد، کسی به او کاری ندارد، اما محیط جامعه، عرصه حقوق عمومی و اجتماعی است، شخص در محیط خانه آزاد است، ولی در محیط جامعه، خیابان و محیط آموزشی و اداری، عرصه عمومی و اجتماعی است، باید عمل و رعایت شود.

وی با بیان اینکه بی‌حجابی سبب صدمه زدن به فرهنگ و حقوق عمومی و اخلاق عمومی می‌شود، اظهار کرد: باید با کار رسانه‌ای جذاب و قوی، تسهیل و دسترسی به پوشاک اسلامی با قیمت مناسب، مقابله با تولید و توزیع پوشاک مروج بدحجابی و برهنگی، نظارت بر محتوای فیلم‌های خانگی و فضای مجازی، تذکر لسانی، معرفت‌افزایی، مقابله با گروه‌هایی که به‌صورت هدفمند در حال طراحی و برنامه‌ریزی و اقدام هستند تا بی‌حجابی را گسترش بدهند، باید با این‌ها مقابله شود.

شاهرخی افزود: یقیناً کسانی که پشت صحنه این ماجرا هستند بدانند، با وجود حوزه‌های علمیه و مبلغین دینی و مساجد و نمازهای جمعه و جماعات و خانواده‌های متدین و انقلابی، امکان ندارد که دشمن بتواند بی‌حجابی را بر این کشور مسلط کند.

انتهای پیام
captcha