دلیل نام‌گذاری قرآنی سلاح‌های حماس + فیلم
کد خبر: 4190715
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

دلیل نام‌گذاری قرآنی سلاح‌های حماس + فیلم

جنگ اخیر در نوار غزه، توجه بسیاری را به الهام گرفتن حماس از آیات قرآن کریم و نام شهدای فلسطینی برای نام‌گذاری سلاح‌های مورداستفاده در این جهاد به خود جلب کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، در پی جنگ اخیر در نوار غزه و تشدید حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه پس از طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، گروه‌های مقاومت فلسطینی پیوسته تعدادی از سلاح‌های جدید را به نمایش می‌گذارند که با الهام از آیات قرآنی و نام شهدای فلسطینی  نام‌گذاری شده است.

اسامی تسلیحات مقاومت فلسطین متفاوت است و  می‌توان از این نام‌گذاری جهت‌گیری  کلی گروه‌های مقاومت اسلامی را نیز دریافت.

برخی از سلاح‌های حماس بر اساس کلماتی از قرآن کریم نام‌گذاری شده است. به عنوان یکی از مهم‌ترین این سلاح‌ها «شواظ» نام دارد که برگرفته از آیه 35 سوره مبارکه الرحمن است: «يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِنْ نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنْتَصِرَانِ: بر سر شما شراره‌هايى از [نوع] تفته آهن و مس فرو فرستاده خواهد شد و [از كسى] يارى نتوانيد طلبيد﴿۳۵﴾».

بر اساس برخی داده‌های نظامی آمریکا، این نوع بمب‌ دارای قابلیت نفوذپذیری ۲۰۰ میلی متری در تجهیزات فولادی هستند. این تله انفجاری ضد زره از یک ظرف (قوطی) حاوی مواد منفجره با یک آستر مخروطی شکل، تشکیل شده است و آستر مخروطی که ضعیف‌ترین نقطه انفجاری این بمب است، شیء مورد نظر را هدف قرار می‌دهد. سپس صفحات فلزی که معمولاً از مس ساخته می‌شوند، به دلیل خاصیت نفوذپذیری در هدف مورد نظر حرکت می‌کنند و در حالی که به شکل یک نوک پیکان تبدیل می‌شوند، به آن اجازه می‌دهد تا وسایل نقلیه زرهی را سوراخ و منهدم کنند.

این پیشرفت بزرگ در قابلیت‌های مهندسی به رزمندگان مقاومت اجازه می‌دهد تا خودرو‌های نظامی زره‌پوش ارتش اسرائیل را از مسافت طولانی‌تر نسبت به بمب‌های معمولی و قدیمی هدف قرار دهند. این نوع بمب‌های ضد زره به صورت کنار جاده‌ای و در مناطق درگیری استفاده می‌شوند به طوری که خودرو‌های زرهی دشمن را مجبور به کاهش سرعت و یا توقف می‌کند.

اولین بمبی که به این ترتیب ساخته شد، شواظ 1 نام داشت که 40 کیلوگرم مواد منفجره با قدرت انفجار خیلی بالا در آن به کار رفته بود. این بمب بعدها به شواط 2 و شواظ 3 تا شواظ 7 ارتقا یافت. بمب شواظ 7 پیشرفته‌تر و با وزن کمتر است؛ در این بمب، 3 و نیم کیلو مواد منفجره به کار رفته است. کلمه «شواظ» به معنای شراره سبزرنگی است که از آتش بیرون می‌جهد و دود ندارد.

 دیگری راکت‌انداز «رجوم» است که نام آن برگرفته از آیه 5 از سوره مبارکه الملک است: «وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ: و در حقيقت آسمان دنيا را با چراغ‌هایی زينت داديم و آن را مايه طرد شياطين [= قواى مزاحم] گردانيديم و براى آنها عذاب آتش فروزان آماده کرده‌ایم﴿۵﴾».

 از موشک‌های رجوم در لحظات اولیه آغاز عملیات طوفان الاقصی و برای پوشش عبور رزمندگان مقاومت از حصار مرزی و ورود آنها به شهرک‌های صهیونیست نشین منطقه مجاور نوار غزه استفاده شد.

ویدئوی زیر گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس را نشان می‌دهد که از سامانه موشکی جدید خود که در لحظات اولیه عملیات طوفان الاقصی مورد استفاده قرار گرفته بود رونمایی کرد.

علاوه بر این می‌توان به سلاح «متبر» اشاره کرد که در واقع سامانه ضد هوایی خاصی است که از سوی حماس توسعه داده شده است.  نام این سلاح برگرفته از آیه 7سوره مبارکه الاسراء بوده است: «وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا: تا شما را اندوهگين كنند و در معبد[تان] چنانكه بار اول داخل شدند [به زور] درآيند و بر هر چه دست‏ يافتند يكسره [آن را] نابود كنند(۷)

گردان قسام ضدهوایی «متبر 1» را که یک موشک زمین به هوا و ساخت داخل است، معمولاً برای شکار بالگرد استفاده می‌‌کند که کلاهک جنگی آن نزدیک هدف منفجر می‌شود.

گردان‌های قسام برای اولین بار فاش کردند که سامانه پدافند هوایی «متبر ۱» را برای مقابله با هواپیماهای دشمن در جریان نبرد طوفان الأقصی به خدمت گرفته است.

علاوه بر این سلاح‌هایی نیز وجود دارد که به نام  شهدای فلسطینی نام‌گذاری شده است. از جمله مهم‌ترین این سلاح‌ها می‌توان به سلاح‌های ضد زره یاسین که به نام  شهید احمد یاسین، بنیان‌گذار جنبش حماس نام‌گذاری شده و دیگری سلاح تک‌تیرانداز «الغول» است که به نام شهید عدنان الغول از برجسته‌ترین مهندسان تسلیحات مقاومت فلسطین نام‌گذاری شده‌اند.

راکت قسام نیز به‌یاد شیخ عزالدین القسام، رهبر مجاهدین که نقش زیادی در ترغیب فلسطینیان به مبارزه علیه استعمار و سپس اشغالگری اسرائیل ایفا کرد، نام‌گذاری شده بود. عزالدین القسام روحانی‌ای بود که در روستای جبله سوریه به دنیا آمد و یکی از چهره‌های مبارزه و نماد انتفاضه عربی علیه پیامدهای پیمان سایکس ـ پیکو به‌خصوص بخش مربوط به زمینه‌سازی برای اشغال فلسطین بود.

همچنین موشک(G-80) به نام شهید احمد الجعبری یکی از برجسته‌ترین رهبران فلسطین نام‌گذاری شده است. هدف حماس از این نام‌گذاری‌ها را می‌توان گرامیداشت شهدای مقاومت دانست که نمادی از مبارزه ملت فلسطین در راه‌ آرمان خود است.

علاوه بر این سلاح‌هایی نیز به نام شهرهای مختلف فلسطینی نام‌گذاری شده است: از جمله مهم‌ترین این سلاح‌ها می‌توان به غزه و موشک قدس که به نام قدس شریف نام‌گذاری شده و تأییدی بر ارتباط بنیادین مقاومت فلسطین با ملت فلسطین و آرمان آن است اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha