کشور نیازمند علم و فناوری حکمت‌بنیان مبتنی بر فرامین دینی است
کد خبر: 4190728
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
حجت‌الاسلام خسروپناه:

کشور نیازمند علم و فناوری حکمت‌بنیان مبتنی بر فرامین دینی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علم و فناوری باید حکمت‌بنیان و مبتنی بر فرامین دینی باشند، گفت: علم نباید دولتی و حکومتی باشد بلکه باید علم را حکمرانی کرد یعنی لحظه به لحظه سیاست‌های فناوری تدوین‌گری شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز، شنبه نهم دی ماه، در مراسم «رونمایی از دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی»، با تبریک فرا رسیدن یوم‌الله ۹ دی گفت: دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس واقعاً قابل تقدیر است و نشان از رشد و بالندگی آن دارد.
 
وی افزود: کشور در سه دهه اخیر شاهد رشد خیره‌کننده‌ای در حوزه فناوری بوده ولی از این به بعد باید به سمت تولیدات فناورانه و پیچیده برویم تا از خام‌فروشی فاصله گرفته و رشد GDP را رقم بزنیم.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: باید علم و فناوری حکمت‌بنیان باشند. حکمت از سنخ دانش است، دانشی که مبتنی بر عقلانیت و خرد ناب است. عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل مدرن چهار مدلی هستند که به خرد ناب منجر می‌شوند. 
 
خسروپناه با بیان اینکه در عقلانیت اسلامی عقل معنوی هم در کنار این چهار عقل مورد توجه است تا به سکولاریسم مبتلا نشویم، گفت: خرد ناب زمانی تحقق می‌یابد که این نوع عقل هم در نظر گرفته شود.
 
وی ادامه داد: باید علم حکمت‌بنیان و فناوری حکمت‌بنیان مبتنی بر فرامین دینی باشند؛ یعنی براساس علم نافع پیش بروند. علم نباید دولتی و حکومتی باشد بلکه باید علم را حکمرانی کرد یعنی لحظه به لحظه سیاست‌های فناوری تدوین‌گری شوند. علم و فناوری آنقدر با سرعت پیش می‌روند که هر دو سه سال یکبار باید در سیاست‌های فناوری بازنگری شوند. سیاست‌های علمی و فناوری باید روزآمد باشند و براساس سیاست‌های حکمرانی تنظیم‌گری صورت گیرد،  یعنی قانونگذاری، گفتمان‌سازی و نظارت و تصدی‌گری در اینجا اولویت قرار داشته باشند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سند هوافضای کشور قوی‌ترین نوع سند علمی کشور است که تا به امروز براساس این سند به موفقیت‌هایی دست یافته است، افزود: حکمرانی شبکه‌ای در زمره مهمترین نوع حکمرانی شمرده‌ می‌شود و البته باید گفت این نوع حکمرانی جنبه غربی دارد و یک نفر دستور می‌دهد و بقیه همه باید اطاعت کنند و همه برای پول در این نوع حکمرانی کار می‌کنند ولی در ایران اسلامی ما آن را به حکمرانی ولایی شبکه‌ای تعریف کرده و گفته‌ایم که «ولی» محور است و همه دور این محور می‌چرخند و همچنین در حکمرانی ولایی مباحثی مانند شبکه مردمی و آتش‌ به اختیار مطرح هستند.
 
خسروپناه گفت: اینکه گفته می‌شود عمر ایدئولوژی‌ها تمام شده اصلأ صحت ندارد بلکه ساختارهای حکمرانی براساس ایدئولوژی‌ها شکل می‌گیرد پس عمر ایدئولوژی تمام نشده است. همچنین ما باید از مسئله به سیاست دست پیدا کنیم. همه ما می‌گوییم باید دانش‌بنیان‌ها را تقویت کنیم و همه هم از دولت انتظار داریم این کار را انجام دهد اما حمایت از همه دانش‌بنیان‌ها از توان دولت خارج است؛ وقتی با دانش‌بنیان‌ها صحبت می‌کنیم آنها می‌گویند از دولت هیچ کمک مادی نمی‌خواهیم فقط از دولت می‌خواهیم که وقتی ایده‌هایمان به محصول تبدیل شد دولت اجازه ندهد مافیا همان کالا را وارد کشور کند تا متضرر شویم.
 
وی افزود: متاسفانه در حوزه علم و فناوری فاقد دیده‌بانی صحیحی هستیم، در صورتی که اگر دیده‌بانی مسئله‌محور در حوزه علم و فناوری اتفاق بیفتد قطعاً تولیدات‌مان هم مسئله‌محور خواهند بود. اگر الگوی مالکیت معنوی را در حوزه صنعت پیاده کنیم مطمئن باشید اتفاقات خوبی در حوزه صنعت رخ خواهد داد و در کنار این موضوع هم باید به حکمرانی ولایی صنعت تمرکز شود.
انتهای پیام
captcha