بارگاه علی‌ بن حمزه(ع)؛ نگینی در گردشگری مذهبی شیراز
کد خبر: 4191401
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

بارگاه علی‌ بن حمزه(ع)؛ نگینی در گردشگری مذهبی شیراز

حرم علی‌ بن حمزه‌ بن موسی‌الکاظم(ع) یکی از بقاع متبرکه مشهور شیراز است که به‌دلیل برخورداری بنای تاریخی، در طول سال پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است.

حرم علی‌بن حمزه(ع)، شیرازگردشگری مذهبی یکی از پرمخاطب‌ترین انواع گردشگری در دنیا محسوب می‌شود که در کشور ما از رونق ویژه‌ای برخوردار است. با رعایت استانداردها و الزامات و از سویی توجه به نیاز گردشگران داخلی و خارجی، می‌توان از این فرصت ویژه بهره‌برداری بهتری داشت.

زیارت بخش مهمی از گردشگری مذهبی را به خود اختصاص داده و یکی از راه‌های تقویت معنویت و ایجاد ارتباط با معبود است. استان فارس با داشتن ۱۴۰۸ امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده، بیشترین تعداد اماکن زیارتی را در کشور داراست و به همین خاطر یکی از استان‌های اصلی مقصد زائران است و فارس را به قلب فرهنگی کشور و سومین حرم اهل بیت(ع) تبدیل کرده است.

امروز به سراغ معرفی بقعه علی‌ بن حمزه‌ بن موسی‌الکاظم(ع) رفتیم که این بقعه متبرکه دارای بنای تاریخی است و به همین دلیل در طول سال میزبان تعداد کثیری از گردشگران به‌خصوص خارجی است.

حرم علی‌ بن حمزه(ع) در زمینه جذب توریست و گردشگر خارجی و همچنین انجام برنامه‌های فرهنگی، عملکرد ویژه‌ای دارد که باید به‌عنوان یک الگو در کشور مطرح شود. آرامگاه علی بن حمزه بن موسی‌الکاظم(ع) یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهر شیراز است که در خیابان حافظ و در نزدیکی رودخانه خشک قرار گرفته‌ است. این بقعه متبرکه در دوره دیلمیان و به‌ دست امیر عضدالدوله دیلمی احداث شد و در دوره تیموریان بخش‌هایی از آن مرمت شده‌ است.

روایت شده است در آن زمان که بنی‌عباس به تعقیب علویون در تمام ایران پرداختند، حضرت علی‏‌ بن حمزه(ع) به همراه تعدادی از نزدیکان خود برای یاری عموی خود حضرت امام رضا(ع) به شیراز آمده بود که جنگی میان عمال عباسی و یاران علی‌ بن حمزه(ع) در منطقه ارژن نزدیک شیراز در گرفت و لشکر حاکم عباسی در فارس شکست خورده و عقب نشستند.

عباسیون پس از تجدید قوا از تاریکی شب استفاده کرده و به حضرت و همراهانش حمله‌ور شدند و همراهان حضرت در صحرا پراکنده و برخی نیز شهید شدند. حضرت علی‌ بن حمزه(ع) که در این درگیری جراحات سختی برداشته بود، در یکی از غارهای کوه شمالی شیراز که در آن چشمه آبی نیز وجود داشت، به‌طور مخفیانه زندگی می‌‏کرد.

روزی مأموران خلیفه او را شناختند و گردنش را زدند و آن سر را به بغداد فرستادند که جسد را در محل فعلی (بالای پل دروازه اصفهان) دفن کردند و بعدها عضدالدوله دیلمی بر آن قبر، بقعه‌ای ساخت.

حضرت علی ابن حمزه(ع)، نوه حضرت امام موسی کاظم(ع) است و حرم ایشان از مزارات مقدس و پراحترام استان فارس و شهر شیراز به‌شمار می‌رود.

شیراز زیبا همواره از مقاصد گردشگری قوی و موفق بوده و با وجود گردشگاه‌های فراوان، آب و هوای لطیف و دلچسب و آثار تاریخی و مذهبی موجود مورد پذیرش گردشگران است. حرم امامزاده علی‌ بن حمزه(ع) شیراز نیز یکی از این آثار زیبا و به‌جا مانده از قلب تاریخ است.

انتهای پیام
captcha