هدایت صحیح پلتفرم‌ها منجر به تولید خوب برای جهان اسلام می‌شود + فیلم
کد خبر: 4191656
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۲
گزارش ایکنا از دومین نمایشگاه رصتا

هدایت صحیح پلتفرم‌ها منجر به تولید خوب برای جهان اسلام می‌شود + فیلم

مسئولان سکوهای دینی در نمایشگاه رصتا معتقدند که پلتفرم‌ها قادرند در صورت هدایت صحیح، تولیدات خوبی برای جهان اسلام داشته باشند.

هدایت صحیح پلتفرم‌ها منجر به تولید خوب برای جهان اسلام می‌شود + فیلمدومین نمایشگاه رصتا از 10 الی 13 دی با هدف نزدیکی سکوها به هم برگزار شد و توانست تا حدودی زیادی به این خواسته دست پیدا کند. همچنین به واسطه این نمایشگاه بسیاری از سکوهای نمایشی به مردم معرفی شدند چون عموم مخاطبان تنها چند پلتفرم اصلی را به عنوان سکوهای ایرانی می‌شناسند در‌حالیکه تعداد پلتفرم‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه 151 سکو بود.

این تصور وجود دارد که پلتفرم‌های ایرانی تنها کارکرد نمایشی دارند در حالیکه سکوهای متنوعی وجود دارد که هر یک به موضوعی نظر دارد. برای نمونه می‌توان به سکوهایی اشاره کرد که کارکرد مذهبی دارند و تلاش می‌کنند با محصولاتی که تولید می‌کنند در راستای تبلیغ دین قدم بردارند. گزارش زیر که توسط خبرگزاری بین‌المللی قرآن تهیه شده تلاش دارد معرف برخی از این بخش‌ها در دومین نمایشگاه رصتا باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مسعود عبداللهی مسئول مرکز تبلیغ مجازی حوزه‌های علمیه درباره عملکرد مرکز تبلیغ گفت: ما در حوزه کاریمان در پی تولید محتوا برای پلتفرم‌ها هستیم. همچنین تلاش داریم به شبهات و مسائلی که در حوزه پلتفرم‌ها پیش می‌آید پاسخ دهیم. همراهی ما با پلتفر‌م‌ها حوزه‌های مختلفی چون خانواده،  سیاست، رسانه، بازی‌های رایانه‌ای و کودک را در بر می‌گیرد. در این رابطه هم در پی تولید محتوا هستیم.

نمایشگاه رصتا، فرصتی برای معرفی پلتفرم‌ها

وی افزود: برای عرضه محتوا، سکوهای مختلفی را مخاطب دارد. همچنین سایت مرکز نیز در این رابطه به تولید محتوا مشغول است. برای محتواهای تولیدمان هم هیچ محدودیتی نداریم و آماده‌ایم هر سکویی که نیاز داشت به آنها در زمینه تولید محتوا کمک کنیم.

حجت‌الاسلام عبدالهی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه تلاش دارند از رسانه به عنوان ابزاری برای تبلیغ دین بهره ببرند، گفت: در تمامی مراکز حوزه‌های علمیه بخش‌هایی وجود دارد که در آن کارهای مرتبط با رسانه انجام می‌شود چون نادیده گرفتن این حوزه در حقیقت چشم‌پوشی روی یک ظرفیت تبلیغی فراوان است به ویژه که در جهان امروزی شاهد هجمه‌های مختلف اعتقادتی هستیم و در حوزه فیلم و سریال کارهای متعددی تولید می‌شود که در آنها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به مبانی اسلامی ضربه زده شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پلتفرم‌ها باید مخاطب جهان اسلام را مد نظر داشته باشیم، بیان کرد: باید نظارت در حوزه پلتفرم‌ها بیشتر شود. یکی از راهکارها اینترنت ملی است البته این سخن به این معنا نیست که مانند کشورهای کمونیستی فقط اینترنت خودمان را داشته باشیم بلکه باید بتوانیم هدایت اینترنت را از دست بیگانه خارج کنیم. حضرت امام (ره) از کلمه امت اسلامی در سخنانش استفاده می‌کرد و هیچگاه کلمه ملت را به کار نبرد. این موضوع نشان از توجه ایشان به جهان اسلام دارد. با این توضیح تاکید می‌کنم پلتفرم‌ها قادرند در صورت هدایت صحیح تولیدات خوبی برای جهان اسلام داشته باشند.

وی در انتهای سخنانش درباره نمایشگاه رصتا نیز چنین گفت: این نمایشگاه که به صورت سالیانه برگزار می‌شود اتفاقی است که باید با جدیت دنبال شود. ما قادریم در این نمایشگاه با سکوهای مختلف ارتباط برقرار کرده و داشته‌های خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم. این رویداد نسبت به سال گذشته از کیفیت بهتری برخوردار بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد مدیران این رویداد در حال شناسایی نقاط ضعف هستند.

نمایشگاه رصتا، فرصتی برای معرفی پلتفرم‌ها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله رضایی مدیرعامل موسسه نسل سلمان محمدی هم با بیان اینکه مرکز سلمان خبرمحور است، گفت: هر کاری که در این مرکز انجام می‌شود غیر انتفاعی بوده و تمام هزینه‌هایش توسط خیرین تامین می‌شود. سیاست‌هایمان هم برای تبلیغ بر فرهنگ فاطمی و مهدوی استوار است. مخاطبان ما نیز دو گروه را در بر می‌گیرد. ابتدا کودکان سپس نخبگان. دلیلمان برای این گزینش این است که با داشتن این دو بخش می‌توان عموم مردم را هم جذب کرد.

وی ادامه داد: برای کودکان طرحی با نام «نوگولان فاطمی» را داریم که از سال گذشته در 205 شهر در حال برگزاری است. اقدام دیگرمان فرستادن مبلغان دینی به شهرها است. در امر تولید برنامه‌های نمایشی هم فعالیت جدی داریم. سال گذشته دو سریال کودک برای شبکه نهال تولید کردیم که مورد استقبال بسیار خوب مخاطبان قرار گرفت. درضمن در تلاش هستیم بتوانیم در سال آینده یک فیلم سینمایی نیز جلوی دوربین بریم. از دیگر اقدامات ما ارتباط بین ایرانیت و اسلامیت است. در این رابطه بدخواهان تلاش دارند بین مردم جدایی بیندازند درحالیکه این دو حوزه از یکدیگر جدا نیستند برای همین سعی می‌کنیم با تولید محتوا به پلتفرم‌ها کمک کنیم تا در برنامه‌هایی خود روی یکی بودن فرهنگ ایرانی و اسلامی تاکید داشته باشند.

نمایشگاه رصتا، فرصتی برای معرفی پلتفرم‌ها

مجید اصفری مسئول ارتباطات شبکه ولایت نیز با بیان اینکه شبکه ولایت از سال 89 به صورت ماهواره‌ای کار خود را آغاز کرده است، بیان کرد: این شبکه با حمایت و هدایت آیت‌الله مکارم شیرازی کار خود را آغاز کرد. در این شبکه تلاش داریم به شبهات پاسخ دهیم به ویژه شبهاتی که از طریق وهابیت مطرح می‌شود. برنامه‌های این شبکه به چهار زبان دنیا روی آنتن می‌رود.

وی افزود: مخاطبان این شبکه جهانی هستند و تا امروز در بیش از 50 کشورند. ارتباط ما با بینندگان خارج از کشور به صورت واتساپ است و با بینندگان داخل به صورت تلفنی ارتباط داریم. درباره عملکرد شبکه باید بگویم در زمانی که داعش در حال فراگیر شدن بود توانستیم اهل سنت را از پیوستن به داعش منع کنیم. این اتفاق نیز تبلیغی رخ داد یعنی با برنامه‌های خود، چهره واقعی داعش را برای اهل سنت آشکار کردیم.

اصغری درباره تولیدات شبکه ولایت گفت: مستند‌سازی یکی از آیتم‌هایی است که به صورت جدی در آن فعال هستیم و برنامه‌هایی خوبی هم در این رابطه تولید کرده‌ایم. برخی از این تولیدات از سیما پخش شده و با ارتباطی که با سکوها در نمایشگاه رصتا برقرار کرده‌ایم در پی نشان دادن مستندهای موردنظرمان در این نمایشگاه هستیم.

وی درباره حضور شبکه ولایت در نمایشگاه رصتا چنین توضیح داد: حضورمان در این رویداد رسانه‌ای سبب ارتباط بیشتر با سکوهای نمایشی شده است. در همین رابطه با موسسه «حی» که در پی برنامه‌سازی انیمیشن است ارتباط برقرار کرده‌ایم تا بتوانیم اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

جواد انصافی پیشکسوت هنرهای آیینی نیز که برای بازدید از نمایشگاه حضور داشت اظهار کرد: در نمایشگاه صاترا این دوره بخشی تحت عنوان «مجمع» وجود دارد که در آن استعداد‌یابی هنرهای آیینی صورت می‌گیرد. هنرمندانی جوانی که در این حوزه علاقمند هستند تست‌های لازم را می‌دهند و درصورت قبولی به حوزه‌های مر‌بوطه هنرهای آیینی معرفی می‌شوند. همچنین جایزه‌های نفیسی به آنها اهدا خواهد شد. نکته بعد اینکه برگزیدگان مسابقات استعدادیابی «مجمع» به پلتفر‌ها معرفی می‌شوند تا در آثار نمایشی خود از آنها بهره برند.

وی افزود: پلتفرم‌ها امروزه به محلی برای تولید آثارهای نمایشی در آمده است حتی می‌توان گفت سریال‌های نمایشی پلتفرم‌های از تلویزیون هم بیشتر شده است. در چنین شرایطی چرا باید از ظرفیت‌های هنرهای نمایشی برای جذب و اشاعه فرهنگ بومی بهره برد. یکی از راهکارها در این رابطه پرداختن به نمایش سیاه‌بازی است که ریشه در فرهنگ بومی ما دارد و مخاطب نیز آن را می‌پسندد البته پرواضح است باید جذابیت‌های امروزی را هم به تولیدات آیینی اضافه کرد تا نسل جوان با اثر ارتباط برقرار کند. در فرهنگ آیینی ما نکات اخلاقی و دینی بسیار وجود دارد. برای مثال از احترام به پدر و مادر گرفته تا راستگویی و پرهیز از رفتار زشت. این نکات در نمایش‌ها و رسوم آیینی باید به جوانان معرفی شود تا به رسم و رسوم ایرانی تنها نگاهی ظاهری نداشته باشند. برای مثال به جشن چهارشنبه سوری اشاره می‌کنم که در آن نکات اخلاقی بسیار وجود دارد اما امروز به سطحی‌ترین شکل رد آمده است.

وی بیان کرد: بی‌توجهی به هنرهای بومی در حالیست‌که کشورهایی نظیر هند یا ژاپن روی نمایش‌های بومی خود تعصب و تعلق خاطر فراو‌ان دارند حتی در تولیدات نمایشی خود به ویژه در حوزه پلتفرم‌ها روی این موضوع توجه بالایی دارند.

وی در انتها تصریح کرد: نمایشگاه این دوره با کیفیت خوبی برگزار شد اما نیاز است تا در این رابطه هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد تا پلتفرم‌ها بتوانند با هم مراوده داشته باشند. این عمل نوعی تبادل تجربه است که به اتفاقی تاثیرگذار در حوزه رسانه محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha