مشارکت حداکثری در انتخابات چرخش نخبگان را قوام می‌بخشد
کد خبر: 4192721
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
علی‌اصغر عنابستانی:

مشارکت حداکثری در انتخابات چرخش نخبگان را قوام می‌بخشد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با بیان اینکه دیکتاتوری و استبداد در جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد، گفت: مشارکت حداکثری در انتخابات به چرخش نخبگان قوام می‌بخشد.

علی اصغر عنابستانی

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس یازدهم گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مردم‌سالاری شکل گرفته است؛ اگر مردم را از نظام جمهوری اسلامی خالی کنیم قطعاً این نظام تهی خواهد شد، پس مشارکت در انتخابات نماد مردم‌سالاری است.

وی افزود: اگر ما این نماد مردم‌سالاری را کم‌رنگ و کم‌اهمیت جلوه دهیم به واسطه آن مردم هم از درون تهی خواهند شد. اینکه گفته می‌شود تمام نظام به مشارکت مردم در انتخابات نیاز دارد به منظور جلوگیری از تهی شدن نظام و مردم از درون است.

نماینده مردم سبزوار بیان کرد: حکومتی که متکی بر اصل مردم‌سالاری دینی است، حضور و مشارکت مردم مهم و ضروری است و مردم هستند که حکومت را اداره کنند و بهترین جایی که ملت می‌تواند در اداره و تعیین سرنوشت کشور مشارکت داشته باشند انتخابات است.

مخالفت ذاتی انقلاب اسلامی با انحصار و دیکتاتوری

عنابستانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران انحصار، استبداد و دیکتاتوری را از بین برد، گفت: این نظام به شدت با انحصار و عدم چرخش نخبگان مخالف است و همچنین به شدت با دیکتاتوری مشکل دارد و به همین دلیل نظریه مردم‌سالاری دینی پس از انقلاب به منصه‌ظهور رسید و به اجرا درآمد. مطابق این نظریه مردم نقش اصلی را ایفا می‌کنند و به چرخش نخبگان در کشور کمک می‌کنند.

وی تأکید کرد: انتخابات بهترین عرصه برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی است. حضور و مشارکت بیشتر در انتخابات به تأثیرگذاری بیشتر مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی منجر می‌شود. چه مشارکت حداکثری رقم بخورد یا این اتفاق نیفتد به هر حال ترکیب مجلس دوازدهم مشخص خواهد شد اما امکان دارد مجلسی تشکیل شود که عصاره فضایل ملت نباشد و نخبگان و شایستگان در آن حضور پیدا نکنند و چه بسا بهتر است مردم مشارکت بالا داشته باشند تا به تشکیل مجلسی اصلح، کارآمد و دغدغه‌مند کمک کنند.

رابطه مستقیم مشارکت حداکثری و امنیت ملی  

عنابستانی به رابطه مشارکت حداکثری و امنیت ملی اشاره کرد و گفت: هرچقدر حضور مردم در عرصه‌های مختلف قوام پیدا کند، به همان اندازه امنیت ملی کشور تقویت خواهد شد. به پشتوانه حضور مردم هم ساختارهای اقتصادی قوت می‌گیرد و هم ساختارهای سیاسی، نظامی و اجتماعی و حتی فرهنگی و لذا میان مشارکت حداکثری و امنیت ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

وی در پایان اظهار کرد: انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری داشته که انتخابات و مردم‌سالاری دینی یکی از این دستاوردها محسوب می‌شود و باید از این دستاورد مهم حفاظت و صیانت کرد. قدر این نعمت را باید دانست و شکر آن را به جا بیاوریم زیرا انتخابات و مشارکت مردم به نظام و حکومت و ساختارهای سیاسی و تصمیم‌سازی کشور روح و جان دوباره می‌بخشد.

 

انتهای پیام
captcha