چه عواملی باعث گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر می‌شود
کد خبر: 4192932
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
استادیار دانشگاه بیرجند پاسخ داد

چه عواملی باعث گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر می‌شود

حمید مسعودی گفت: نسل نو به‌دلیل دسترسی آسان به اطلاعات و تکنولوژی، از جمله اینترنت، با انواع مختلفی از مواد مخدر و تأثیرات آن‌ها آشناست، لذا این امر باعث می‌شود که آن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

حمید مسعودی، پژوهشگر اجتماعی در خراسان جنوبیحمید مسعودی، پژوهشگر اجتماعی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نسل نو به‌دلیل دسترسی آسان به اطلاعات و تکنولوژی، از جمله اینترنت، با انواع مختلفی از مواد مخدر و تأثیرات آن‌ها آشناست، لذا این امر باعث می‌شود که آن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند، گفت: نسل نو به‌دنبال تجربه‌های جدید بوده و ممکن است مصرف مواد مخدر را به‌عنوان یک راه برای تجربه لذت و هیجان ببیند. چنین نسلی چون تمایل بالایی به کسب تجربه در حوزه‌های مختلف دارد، در موضوع مواد مخدر نیز نیز تمایل شدیدی دارد که انواع آن را تجربه کند.

مسعودی افزود: نسل گذشته به یک مواد عادت کرده و تغییر ذائقه نمی‌داد چون سنت‌گرا و تابع الگوهای آزمون‌شده بود ولی نسل کنونی تابع الگوی خاصی نیست و لذا چندمصرفی را بیشتر می‌پسندد.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه طبیعتاً کسب تجربه جدید یعنی به‌روزرسانی نوع مصرف مواد مخدر، تصریح‌ کرد: جوانان هر روزه منتظر ارائه نوع جدیدی از مواد هستند و تمایل دارند آن را مصرف کنند، لذا هرچه سن کمتر باشد چنین پدیده‌ای نیز شدید‌تر است و آمارها نشان از کاهش سن مصرف مواد مخدر دارد.

استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: شیوه‌های مصرف نیز متنوع شده و این تنوع شیوه مصرف نیز باعث تغییر الگوی مصرف معتادان شده است، لذا تبلیغات و اطلاع‌رسانی بالا در جامعه توسط شبکه‌های غیررسمی از یک‌سو، کاهش هزینه‌های تولید و توزیع مواد مخدر و از سوی دیگر امکان دسترسی ساده‌تر به مواد مخدر و قدرت ضعیف در شناسایی آن، باعث می‌شود که جوانان ساده‌تر امکان استفاده را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری جدی است که می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد معتاد و اطرافیان او از حیث فردی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند، گفت: اگرچه لذت زودگذر ارزشمندی آن را افزایش داده و باعث می‌شود جوانان برای گریز از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه، مدت کمی را لذت ببرند ولی آسیب‌های چندجانبه آن دور از انتظار نیست.

مسعودی با اشاره به اینکه آسیب‌هایی که به پوست، حواس پنج‌گانه و گوارش وارد می‌شود از یک‌سو و آسیب‌های روانی از جمله استرس، اضطراب، تنبلی و ناامیدی از سوی دیگر از جمله آن است، افزود: در حوزه اجتماعی این افراد تن‌پرور و تنبل و همچنین به‌دور از مسئولیت‌های اجتماعی می‌شوند و خانواده این افراد دچار چالش‌های مختلف طلاق، پرخاشگری، خشونت خانگی، بی‌مسئولیتی اعضا، سرقت شده و عملکرد اجتماعی خود را از دست می‌دهند.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: چنین افراد نیروی انسانی مناسبی برای کسب و کار نیستند و به آنها اعتمادی نیست و احتمال بروز مفاسد اقتصادی خرد توسط آن‌ها وجود دارد، بنابراین چنین افرادی کیفیت فعالیت‌های اقتصادی را کاهش داده و مشکلات اقتصادی متعددی را باعث می‌شوند که در نهایت احتمال بروز جرم و جنایت با توجه به این توضیحات توسط آن‌هاست.

استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: عامل گرایش جوانان به سمت مواد مخدر مشکلات خانوادگی و اجتماعی است و خانواده‌های نابسامان، کنترل‌گر ضعیف، فقیر و دارای مسائل اجتماعی دیگر، مستعد فضایی برای مصرف مخدر توسط اعضا به ویژه جوانان هستند، لذا وابستگی ضعیف افراد به این خانواده‌ها سبب گرایش آن‌ها و یا به عبارتی پناه آن‌ها به مواد مخدر می‌شود.

وی گفت: از سوی دیگر فشارهای روانی و عاطفی که به دلایل مختلف ممکن است به جوانان وارد شود نیز مؤثر است و همچنین کمبود مهارت‌های مقابله، نبود قدرت نه‌گفتن، خجالت از تعارف‌های دیگران نیز مسبب دیگری برای عدم‌مقاومت در مصرف و گرایش به این معضل است.

انتهای پیام
captcha