کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی خیرین مرسوم نشده است
کد خبر: 4193396
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی خیرین مرسوم نشده است

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی گفت: موضوع کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی خیرین آنچنان که باید و شاید مورد توجه نیست.

کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی خیرین مرسوم نشده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدحسین روشنک، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، امروز 21 دی ماه، در جلسه مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، ضمن تقدیر از حضور فعالان حوزه فرهنگ و اقتصاد در جلسه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حمله تروریستی کرمان، اظهار کرد: امروز شاهد شهادت روزانه مردم مظلوم غزه هستیم و متاسفانه این امر موجب عادی شدن این جنایات در جهان شده است. 

وی افزود: آنچه امروز در غزه شاهد هستیم جنگ نیست، چرا که جنگ بین دو نیروی مسلح و نظامی است ولی در غزه بحث نسل‌کشی و مسلمان‌کشی است. تقاضا می‌کنم که حتی یا انتشار یک پیام در فضای مجازی در مقابل عادی‌سازی این جنایات بایستید و از مسلمانان و مردم مظلوم غزه دفاع کنید. 

روشنک احداث کتابخانه سیار را یک ایده جدید در عرصه کتابخانه‌ها برشمرد و گفت: امروز دیدن موفقیت و لذت فعالیت کتابخانه‌های سیار برای شخص بنده غیر قابل توصیف و بسیار زیبا است.

وی افزود: برخلاف گذشته مردم به دنبال کتاب نیستند، بلکه کتاب به دنبال مردم می‌رود و همچنین دسترسی به کتاب برای عموم مردم آسانتر شده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی اظهار کرد: متاسفانه موضوع کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی خیرین آنچنان که باید و شاید مورد توجه نیست. 

نقش اقتصاد و فرهنگ در توسعه جامعه 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، گفت: با افتخار اعلام می‌کنم، خراسان رضوی پیشتاز در ثبت قانونی مجمع خیرین حوزه کتاب و کتابخوانی و نخستین استان بوده که در این مسیر قدم گذاشته است. این مجمع موجب حضور پررنگ خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی شد.

وی تصریح کرد: مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی ثابت کرد که نباید به منابع مالی دولتی در حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه اکتفا کرد و استفاده از ظرفیت خیرین، کارخانجات، صنایع صنعتی و... یک حرکت رو به جلو و پیشرفتی عظیم است.

سبزیان با اشاره به نسل جدید و ارائه خدمات نوین در کتابخانه‌ها، اظهار کرد: امروز وقتی از کتابخانه صحبت می‌شود در واقع از یک شاخص بزرگ و توسعه یافته جامعه صحبت می‌شود. 

وی افزود: همانطور که اقتصاد در توسعه جامعه مهم است، فرهنگ نیز در ساختار و تشکیل یک جامعه متمدن بسیار حائز اهمیت است.

سبزیان با بیان اینکه بیشتر کتابخانه‌های سیار ماحصل همکاری خیرین بوده است، گفت: خراسان رضوی تا به امروز با وجود 11 کتابخانه سیار رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است. امروز کشورهای توسعه یافته به سمت ایجاد کتابخانه‌های سیار در حال حرکت هستند و این امر به جهت ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کم برخوردار و دور افتاده انجام می‌شود. 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ادامه به توضیحاتی پیرامون فعالیت کتابخانه‌های سیار و حضور شاخص آنان در برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی کتاب محور در مناطق مختلف استان پرداخت. 

وی از افتتاح چند کتابخانه مستقر از محل مشارکت خیرین خبر داد و افزود: از جمله این کتابخانه‌ها می‌توان به یک کتابخانه سیار و دومین پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای روستای ساق شهرستان زاوه و چهار کتابخانه در شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد و بردسکن اشاره کرد. 

سبزیان با اشاره به وجود برخی مناطق در استان که امکان ایجاد و یا احداث کتابخانه سیار و مستقر نیست، پیشنهاد اهدای بسته‌های مطالعاتی به مساجد این مناطق و گردش کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مطرح کرد.

در ادامه مرتضی کرباسی، خزانه دار و عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی عنوان کرد: تبدیل کردن کتابخانه‌ها به فرهنگسراهای اجتماعی کار ساده و آسانی نبوده و این مهم جز با عزم و همکاری و همراهی همگانی امکان‌پذیر نیست. 

وی افزود: تمرکز این مجمع در طول 11 سال فعالیت خود، کارهای فرهنگی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تسهیل‌گری در حوزه دسترسی به کتاب و افزایش سرانه مطالعه در استان بوده است. 

کرباسی تصریح کرد: مایه افتخار است که این اقدامات موفق آمیز بوده؛ چرا که کتابخانه‌ها امروز تبدیل به مراکزی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در گروه‌های سنی مختلف و آحاد مردم شده است.

خزانه دار و عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی افزود: تلاش ما بر این است که این اقدامات را در شهرستان‌های دیگر گسترش داده و این مجمع را همانگونه که از حالت شهرستانی به استانی تبدیل کرده‌ایم این بار از استانی به کشوری ارتقا دهیم.

کرباسی همچنین به ارائه توضیحاتی پیرامون قانون و نحوه ایجاد کتابخانه سیار و پیشخان کتابخوان در مناطق مختلف استان پرداخت.

نقش موثر خیرین در ایجاد و تجهیز 37 باب کتابخانه  در استان

در بخش دیگری از این نشست سیدجمال حقیرالسادات، معاون اداره امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 151 باب کتابخانه عمومی در استان وجود دارد که در راه اندازی و ایجاد 37 باب از این کتابخانه‌ها خیرین نقش موثری در آن ایفا کرده‌اند. 

وی افزود: 3 باب کتابخانه سیار، 8 عدد زمین و ساختمان، 6 قطعه زمین، 17 باب ساختمان و 2 باب تجهیز کتابخانه و 1 باب تامین هزینه اجاره ساختمان از جمله اقدامات موثر خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی است. 

حقیرالسادات با اشاره به حضور خیرین در حوزه غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای، اظهار کرد: در سال 1401 بیش از 19هزار کتاب به ارزش تقریبی 74 میلیارد ریال توسط خیرین، اعضای کتابخانه و عموم مردم در راستای گردش دانش در جامعه به کتابخانه‌ها اهدا شده و علاوه بر آن مبلغ 489 میلیون ریال میز کمک هزینه نقدی در 6 ماهه دوم سال 1402 اهدا شده است. 

وی  در پایان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت خیرین در حوزه کتابخانه‌ها به احداث کتابخانه‌های خیرساز از جمله کتابخانه‌های مرحوم محسن قاسمی کردیانی، کتابدار فقید شهرستان باخرز؛ حاج حسن سالار روستای فارمد مشهد و کتابخانه شهید غفوری کاشمر، کتابخانه عمومی وقفی حضرت خدیجه(س) مشهد و... اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha