«شمسه» مسجد جامع یزد به موزه یاسبرین اهدا شد
کد خبر: 4193794
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

«شمسه» مسجد جامع یزد به موزه یاسبرین اهدا شد

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد از اهدای «شمسه» مسجد جامع یزد به موزه یاسبرین خبر داد و گفت: این هدیه قابی از بازسازی نقش معروف شمسه در صحن مسجد جامع روی کاشی با پس‌زمینه کاهگل است.

اهدای «شمسه» مسجد جامع یزد به موزه یاسبرینبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌ عمومی شهرداری یزد، حامد سطانی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد از اهدای «شمسه» مسجد جامع یزد به موزه یاسبرین خبر داد و گفت: مردم شهر یاسبرین کشور مجارستان خود را یزدی‌تبار می‌دانند و این امر سبب شد تا چند سال پیش، پیمان خواهرخواندگی بین یزد و یاسبرین منعقد شود.

وی ادامه داد: به‌دنبال همین پیمان، در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی، هدیه ویژه‌ای که در زمان حضور شهردار و هیئت شهر یاسبرین در یزد به‌مناسبت سالگرد ثبت جهانی شهر یزد به شهردار یاسبرین تقدیم شده بود، توسط شهرداری یاسبرین به موزه «یاس» اهدا شد.

سلطانی با اشاره به اینکه موزه یاس، اصلی‌ترین و مهمترین موزه قوم ایرانی‌تبار یاس در اروپاست، اضافه کرد: این هدیه به‌صورت رسمی و طی مراسمی به این موزه اهدا شد. این هدیه ویژه که شامل قابی از بازسازی نقش معروف شمسه در صحن مسجد جامع روی کاشی با پس‌زمینه کاهگل است، برای نخستین بار توسط هنرمند یزدی و تنها به این منظور تهیه شده و به مرور به همه شهرهای خواهرخوانده ارسال خواهد شد.

سلطانی بیان کرد: موزه یاس همان موزه‌ای است که تعدادی نسخه‌های خطی به زبان فارسی نیز در آن نگهداری می‌شود و سند ایرانی بودن قوم یاس و شرح مهاجرت این قوم به مجارستان را بازگو می‌کند. پیش از این تعداد قابل توجهی از یادگارها و هدایای ارزشمند شهر یاسبرین در طول ۲۰ سال گذشته به شهر یزد اهدا شده و اکنون در موزه تشریفات و بین‌الملل شهرداری نگهداری می‌شود و اکنون نیز آثار و نشانه‌هایی از یزد در موزه‌هایی چون موزه یاس به یادگار سپرده شده و در کنار یادمان بادگیر، نام یزد و ایران را در آن سرزمین روشن نگاه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha