جلسه هم‌اندیشی برگزاری نمایشگاه قرآن در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4194065
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

جلسه هم‌اندیشی برگزاری نمایشگاه قرآن در کرمان برگزار شد

جلسه هم‌اندیشی و شورای مشورتی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت و رویدادهای محله محور در کرمان برگزار و پیرامون شکل برگزاری نمایشگاه تبادل نظر شد.

جلسه هم‌اندیشی برگزاری نمایشگاه قرآن در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، جلسه هم‌اندیشی و شورای مشورتی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت استان کرمان و رویدادهای محله محور با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کرمان و جمعی از فعالان قرآنی امروز، ۲۵ دی‌ماه در کرمان برگزار شد.

محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان این جلسه گفت: بر اساس ارزیابی نمایشگاه‌های قرآن گذشته در کرمان، نقاط قوت و ضعف مشخص و برای برگزاری نوع دیگری از نمایشگاه تصمیم‌گیری شد؛ البته برای تصمیم نهایی در شکل برگزاری نمایشگاه آماده شنیدن نقطه‌نظرات و دریافت طرح‌های خلاقانه هستیم.

وی با بیان اینکه براساس جمع‌بندی اولیه این دوره از نمایشگاه به دو صورت متمرکز و محله محور برگزار می‌شود، اظهار کرد: نمایشگاه متمرکز قرآن صرفاً برای عرضه و فروش محصولات و تولیدات قرآنی است و برنامه‌های جانبی مثل نمایشگاه‌های گذشته برگزار نخواهد شد. همچنین شیوه ارائه محصولات، غرفه‌ای نیست بلکه مارکتینک است تا هم دسترسی و خرید برای مردم راحت‌تر باشد و هم اینکه هزینه‌های برگزاری را کاهش ‌دهد.

روحی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های قرآنی محله محور در کرمان، ادامه داد: برنامه‌های جانبی نمایشگاه قرآن، در محلات برگزار می‌شود. در نمایشگاه متمرکز قرآن فضایی برای حضور مؤسسات قرآنی در نظر گرفته نمی‌شود و مؤسسات می‌توانند برای اجرای رویدادهای محوری در محلات همکاری کنند و هر مؤسسه‌ای که متولی برگزاری رویدادی در محله است باید پیگیر مشارکت‌های اجتماعی دیگر نیز باشد. همچنین به دنبال تشکیل یک ستاد با حضور استاندار و امام جمعه نیز هستیم تا از ظرفیت‌های استانی برای برگزاری نمایشگاه قرآن در کرمان استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری موفق نمایشگاه تخصصی مد و لباس ایرانی اسلامی در کرمان، اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های جانبی که سنخیتی با فضای قرآنی ندارد به منظور جذب مخاطب، تصمیم مناسبی نیست. برگزاری یک نمایشگاه تخصصی قرآن مخاطبان خاص خود را دارد و فضای بهتری برای رسیدن به اهداف ایجاد می‌کند. البته اینگونه نمایشگاه برای نخستین‌بار برگزار می‌شود لذا پس از برگزاری، نقاط قوت و ضعف حتماً مشخص و برای دوره‌های بعد تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پایان با تأکید بر اینکه علاقه‌مند به حضور تمام اقشار مختلف مردم به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان در نمایشگاه قرآن هستیم، اظهار کرد: برای این منظور باید طرح‌های خوب ارائه شود تا رغبت و انس به قرآن نسل جدید افزایش یابد و در برنامه‌ریزی‌ها صرفاً حضور افراد در نمایشگاه مد نظر نباشد بلکه برای جذب به قرآن باید طرح ارائه داد.

رضا فتحی‌زاده، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه نمایشگاه‌های قرآنی که پیش از دوران کرونا در کرمان برگزار می‌شد جزو برترین نمایشگاه‌های کشور بود، گفت: رویدادهای محله‌‌ای قرآنی در محورهای مختلفی برگزار می‌شود که برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن در محله، گردهمایی حافظان قرآن، همایش مدیران مؤسسات قرآنی، برگزاری مسابقات قرآنی و کتابخوانی، تجلیل از فعالان قرآنی محله و جمع‌آوری کتاب‌های قرآن قدیمی و جایگزینی با قرآن‌های نو از جمله مهم‌ترین برنامه‌های جانبی برگزاری نمایشگاه قرآن در محلات کرمان است.

در این جلسه پیرامون شکل نهایی برگزاری نمایشگاه تبادل نظر شد و در پایان پنج نوع برگزاری نمایشگاه به صورت دوره‌های گذشته، یا به صورت متمرکز و محله‌محور، به صورت صرفاً محله محور، به صورت یک رویداد فرهنگی هنری با موضوع قرآن و یا برگزاری رویداد قرآنی ویژه مخاطب کودک و نوجوان پیشنهاد و تصمیم‌گیری نهایی به جلسه بعد و ارائه طرح موکول شد.

انتهای پیام
captcha