فعالیت‌های بنیاد نهج‌البلاغه ملایر در یک نگاه
کد خبر: 4195122
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷

فعالیت‌های بنیاد نهج‌البلاغه ملایر در یک نگاه

مسئول بنیاد نهج‌البلاغه شهرستان ملایر گفت: هدف اصلی از برگزاری برنامه‌های این بنیاد عمومی‌سازی فرهنگ نهج‌البلاغه‌خوانی است، در این راستا در 40 مسجد ملایر و ۱۵ مسجد روستاها به‌صورت هفتگی یک شب بعد از نماز مغرب و عشاء به بیان آموزه‌های نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) پرداخته می‌شود.

نهج‌البلاغهحسین دوزبخشان، مسئول بنیاد نهج‌البلاغه شهرستان ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه فعالیت‌های این بنیاد به‌عنوان زیر‌مجموعه‌ای از بنیاد نهج‌البلاغه استان، از سال ۹۷ آغاز شده و در دو قالب مستقل و در عین حال مرتبط با یکدیگر در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی در یک ساختمان وقفی در حال برگزاری است، گفت: آموزش‌ها و پژوهش‌ها به‌صورت عمومی و تخصصی انجام می‌شود.

وی افزود: هدف اصلی از برگزاری برنامه‌های این بنیاد عمومی‌سازی فرهنگ نهج‌البلاغه‌خوانی است، در این راستا 40 مسجد در شهر ملایر و ۱۵ مسجد نیز در روستاها به‌صورت هفتگی یک شب بعد از نماز مغرب و عشاء از محضر آموزه‌های نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) استفاده می‌کنند.

دوزبخشیان گفت: در این زمینه با روحانیون مساجد هماهنگ شده و محتوا در اختیار آنها قرار گرفته است تا از آنها برای بیانات خود درباره نهج‌البلاغه استفاده کنند. در این بنیاد مسابقات کشوری به‌صورت فصلی برگزار می‌شود، در این مسابقات ۴۰ حکمت مورد طرح سؤال قرار می‌گیرد، تاکنون هفت مرحله از این طرح با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی برگزار شده است.

مسئول بنیاد نهج‌البلاغه شهرستان ملایر برگزاری جلسات عمومی برای اهالی شهرستان ملایر درباره نهج‌البلاغه‌خوانی را از دیگر برنامه‌های این بنیاد مطرح کرد و افزود: در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه با ظرفیت ۷۰ نفر جلساتی درباره شرح نهج‌البلاغه در حسینیه‌ها و مساجد برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های درس‌نامه نهج‌البلاغه نیز از دیگر برنامه‌های بنیاد نهج‌البلاغه است که این دوره‌ها شامل شش مرحله است که پس از گذراندن هر مرحله گواهی صادر می‌شود. این دوره‌ها کاملاً تخصصی بوده و مفاهیم نهج‌البلاغه در آنها تدریس می‌شود. تاکنون ۶۰ نفر موفق به کسب گواهی در این زمینه شده‌اند.

مسئول بنیاد نهج‌البلاغه شهرستان ملایر همچنین با اشاره به گسترش برنامه‌های عمومی گفت: در مناسبت‌های مختلف به ‌ویژه سالروز میلاد حضرت علی(ع)، هر شب در یک مسجد مولودی‌خوانی برگزار می‌شود و پس از آن نیز با بیان شرح‌هایی از نهج‌البلاغه مسابقه‌ای از حکمت‌های نهج‌البلاغه انجام می‌شود.

دوزبخشان تأکید کرد: بهترین گزینه برای جهانی‌شدن اسلام گسترش فرهنگ علوی است و مهم‌ترین چیزی که زمینه‌ساز گسترش این فرهنگ می‌شود، تبیین کلام امیرالمؤمنین(ع) است. برای آن که حضرت علی(ع) را بشناسیم باید نهج‌البلاغه را درک کنیم‌.

وی در پایان گفت: برای اجرای برنامه‌ها پنج نفر در بنیاد حضور دارند که همگی در زمینه نهج‌البلاغه متخصص هستند و همه تدریس‌هایی که انجام می‌دهند، رایگان است و مبلغی در این زمینه دریافت نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha