برنامه‌های قرآنی اعتکاف با شعار «زندگی با آیه‌ها» معرفی شد
کد خبر: 4195690
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
در چهارمحال‌وبختیاری

برنامه‌های قرآنی اعتکاف با شعار «زندگی با آیه‌ها» معرفی شد

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه بر طبق اعلام سازمان دارالقرآن برنامه‌های قرآنی اعتکاف با شعار «زندگی با آیه‌ها» برگزار می‌شوند، گفت: این برنامه‌ها در قالب طرح کشوری «با قرآن در زلال اعتکاف» به شهرستان‌ها ابلاغ شده است تا یک حرکت قرآنی ویژه در بستر اعتکاف در مساجد استان شکل بگیرد.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با تبریک سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) و گرامیداشت ایام اعتکاف با اشاره به برنامه‌ریزی ویژه برای برگزاری این مراسم معنوی با رویکرد قرآنی در سراسر استان، اظهار کرد: در این راستا، جلساتی با مدیران تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها و متولیان مردمی اعتکاف برگزار و برنامه‌هایی در قالب طرح کشوری «با قرآن در زلال اعتکاف» ابلاغ شده است تا یک حرکت قرآنی ویژه در بستر اعتکاف در مساجد استان شکل بگیرد.

وی با ذکر اینکه استقبال و ثبت‌نام در مراسم معنوی اعتکاف امسال افزایش بیش از  100 درصدی داشته و بی‌سابقه است، ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از آن است که مثلاً در شهرستان بروجن حجم متقاضیان از تعداد مساجد برگزار کننده فراتر رفته است؛ امسال در طی یک طرح از سوی سازمان دارالقرآن، برنامه‌ریزی برای برنامه‌های قرآنی در مراسم اعتکاف انجام شده است که درواقع مقیاس کوچکی از سیاستگذاری سازمان برای برنامه‌های ایام ماه مبارک رمضان خواهد بود.

کارگر در خصوص جزئیات برنامه‌های قرآنی مراسم اعتکاف در مساجد استان و محتوای برنامه‌ها، توضیح داد: یک جزوه از آیات منتخب شامل 30 آیه شریفه به همراه ترجمه و نکات تفسیری و توضیحات مبسوط با رویکردهای مختلف و متناسب با طیف‌های مختلف مخاطبان و با موضوعاتی نظیر ولایت، خانواده و... تهیه و به شهرستان‌ها ارسال شده است که تمامی برنامه‌های قرآنی اعتکاف حول این محتوا برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند.

وی افزود: یک بخش از برنامه‌‎ها ناظر بر نماز خواهد بود که در این راستا، میز تصحیح قرائت نماز در محل‌های برگزاری مراسم اعتکاف برپا می‌شود تا معتکفان بانو و آقا بتوانند از این فرصت برای تصحیح قرائت نماز خود بهره بگیرند؛ این برنامه‌ها با پیوست تشویق و ترغیب افراد برای پیگیری کارهای قرآنی و فراگیری قرآن همراه است که مربیان همکار در این راستا توجیه شده‌اند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برپایی گعده‌ها و کرسی‌های «تبیین تلاوت» را از دیگر برنامه‌های قرآنی پیش‌بینی شده برای معتکفان عنوان کرد و افزود: از ظرفیت شهرستان‌ها برای تأمین استاد و قاری استفاده شده است؛ این کرسی‌ها پس از ارائه تبیین و تفسیر آیات انتخاب شده و بحث و تبادل نظر معتکفان، با تلاوت فرازهایی از آیات منتخب توسط قاری جلسه به پایان می‌رسد. در خصوص زمان و تعداد برگزاری گعده‌ها ساعت خاصی اعلام نشده است و بر حسب علاقه و کشش جمعیت حاضر می‌تواند متفاوت باشد.

کارگر بیان کرد: «یارگیری قرآنی» عنوان برنامه دیگری است که در مساجد میزبان برنامه معنوی اعتکاف برگزار خواهد شد که بر این اساس، مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی در ساعاتی از پیش تعیین شده در محل‌های برپایی این مراسم معنوی حاضر می‌شوند و برای طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی خود به‌ویژه ناظر بر حفظ موضوعی قرآن کریم در بازه زمانی پایان مراسم اعتکاف تا پایان ماه مبارک رمضان از افراد علاقه‌مند ثبت‌نام می‌کنند. در این راستا تلاش می‌شود که حلقه‌های حفظ موضوعی قرآن در شهرها و روستاها تشکیل شود و دامنه آن گسترده گردد و افراد شرکت‌کننده در این بازه زمانی 30 آیه مورد نظر طرح را از حفظ کنند.

وی برپایی کرسی تلاوت و تدبر اذانگاهی حداکثر 15 دقیقه‌ای در مساجد میزبان اعتکاف را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: در طی این برنامه، باتوجه به حضور معتکفان در مسجد به آنان اعلام می‌شود که چند دقیقه پیش از اذان وضو بگیرند و صف ببندند تا فرازهایی از آیات منتخب توسط روحانی یا استاد مدعو در لحظات ملکوتی اذان به مدت حداکثر پنج دقیقه برای حضار بیان شود، قاری برنامه نیز این فرازها را تلاوت می‌کند و این برنامه قرآنی به اذان ختم می‌شود.

کارگر با اشاره به برگزاری مسابقه حفظ و تبیین در مراسم معنوی اعتکاف، تصریح کرد: این برنامه نیز با محوریت همین 30 آیه شریفه که جزوه آن برای شهرستان‌ها ارسال شده برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی به این صورت است که در ابتدای برنامه اعتکاف و بدو ورود معتکفان، حداکثر پنج آیه منتخب از این جزوه در اختیار نوجوانان و جوانان معتکف قرار می‌گیرد تا در ایام اعتکاف از حفظ کنند و اگر اشکالی از حیث تفسیر و ترجمه دارند از اساتید و قرآنیان حاضر می‌توانند بپرسند. در پایان برنامه اعتکاف، یک آزمون از آیات گرفته می‌شود و افراد برگزیده مورد تشویق قرار می‌گیرند. تولید کتیبه‌های تدبری برنامه دیگری است که برای معتکفان پیش‌بینی شده با این توضیح که آیات منتخب در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا در یک فضای رقابتی و بانشاط و در اوقات فراغت بتوانند از فرازی از آیه یک اثر هنری و کتیبه تولید کند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه بر طبق اعلام سازمان دارالقرآن برنامه‌های قرآنی اعتکاف با شعار و هشتگ «زندگی با آیه‌ها» برگزار می‌شوند، بیان کرد: در این راستا، برنامه‌ریزی خوبی برای شهرستان‌ها انجام شده است با این توضیح که عمده کار را به ادارات تبلیغات اسلامی و متولیان برگزاری اعتکاف واگذار کردیم که بر حسب بضاعت خود این برنامه‌های پیشنهادی را پیش ببرند.

انتهای پیام
captcha