خدمات امام علی(ع) به جهان اسلام
کد خبر: 4195821
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

خدمات امام علی(ع) به جهان اسلام

لیلةالمبیت و جهاد در راه خدا دو نمونه از خدمات ارزشمند حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به جهان اسلام و بشریت است؛ شخصی که در روز جمعه، 13 ماه رجب سال 30 از عام‌الفیل در مکه مکرمه در بیت‌الحرام متولد شد و احدی قبل و بعد از ایشان در این مکان متولد نشد و خداوند به خاطر علو شأن و مقام آن حضرت این امتیاز را به ایشان عنایت کرد.

آیت‌الله محمدجعفر مروجی طبسی، استاد و محقق حوزهآیت‌الله محمدجعفر مروجی طبسی، استاد و محقق حوزه و پژوهشگر سیره معصومان، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، ضمن تبریک به‌مناسبت 13 رجب و روز ولادت سیدالاوصیا و امام الاولیا امیرالمؤمنین علی(ع)، بیان کرد: مرحوم شیخ مفید، متوفی قرن پنجم در صفحه 4 جلد یک کتاب ارزشمند «الارشاد»، بیان بسیار عالمانه‌ای در رابطه با ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) دارد که می‌گوید حضرت امیر در روز جمعه، 13 ماه رجب سال 30 از عام‌الفیل در مکه مکرمه در بیت‌الحرام متولد شد و احدی قبل و بعد از ایشان در این مکان متولد نشد و خداوند به خاطر علو شأن و مقام او این امتیاز را به وی عنایت کرد. اهل سنت هم به این حقیقت اذعان کردند و نیز معتقدند تنها کسی که در کعبه معظمه و مشرفه متولد شده است، علی بن ابیطالب(ع) است و ما در این گفت‌وگو به برخی از خدمات آن حضرت به جهان اسلام و بشریت اشاره می‌کنیم.

اولین خدمت حضرت امیر حفظ جان رسول خدا در لیلةالمبیت است؛ یکی از حوادث بسیار مهم تاریخ اسلام و رسالت، جریان لیلةالمبیت است، وقتی مشرکین مکه تصمیم گرفتند رسول خدا را به قتل برسانند تنها فردی که لیاقت پیدا کرد از جان رسول اکرم(ص) محافظت کند، علی(ع) بود و این افتخار بی‌نظیر در کارنامه حضرت تا روز قیامت ثبت است.

جناب ابوجعفر محمد بن‌ عبدالله‌ اِسْکافی‌ معتزلی مذهب، متوفی سال 240، درخصوص لیلةالمبیت ادعای تواتر کرده است، مهم در این جا بیان سخن مرحوم مفید است که می‌گوید امیرالمؤمنین(ع) جان خویش را برای خدا بخشید و در را ه اطاعت از خداوند فروخت و در راه پیامبر(ص) فدا کرد تا بدین وسیله آن حضرت از کید دشمنان نجات پیدا کند.

با این کار امیرالمؤمنین(ع)، پیامبر خدا(ص) سالم نگه داشته شد و این کار حضرت سبب نجات رسول خدا(ص) شد و اگر امیرالمؤمنین(ع) و فداکاری او نبود، کار تبلیغ و ادای رسالت رسول خدا(ص) اصلاً سامان نمی‌یافت و عمر و بقای آن حضرت استمرار پیدا نمی‌کرد. این بیان زیبای مرحوم شیخ مفید این را می‌رساند که اگر لیلهةالمبیت اتفاق نمی‌افتاد و علی در جای پیغمبر نمی‌خوابید، امروز خبری از اسلام، دین، قرآن و پیامبر(ص) وجود نداشت.

آیه 207 بقره در شأن امام علی(ع) نازل شده است

تمام اسلام مرهون لیلةالمبیت است، بعد از شب، امین وحی، جبرئیل بر رسول خدا(ص) نازل می‌شود و آیه 207 سوره مبارکه بقره را قرائت می‌کند، «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» که همه مفسرین شیعه و سنی نوشته‌اند این آیه در رابطه با لیله‌المبیت و علی(ع) است.

خدمت دوم ایشان جهاد در راه خدا بود، بدون تردید پایه‌های اسلام را جهاد در راه خدا تشکیل می‌دهد و امیرالمؤمنین(ع) در این جهاد سهم بسیار به‌سزایی را داشته است؛ به این بیان که در تمام جنگ‌های صدر اسلام و رسول خدا(ص)، امیرالمؤمنین(ع) در صف مقدم بوده و تاریخ اسلام این حقیقت را به وضوح برای ما تبیین کرده است.

در جنگ بدر، احد، حنین، خیبر، این شمشیر علی(ع) بود که حرف اول را میزد، دیگران که مرد نبرد نبودند، کسی که مشرکین و کفار را به خاک مذلت نشاند، علی بن ابی طالب(ع) بود، بنابراین جهاد در راه خدا امری بسیار مهم است.

امروز نیز مسئله پیکار و جهاد در راه خدا با دشمنان دین و اسلام و قرآن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دشمن اصلی همه ما صهیونیست‌ها و اسرائیل است که امروز تمام عیار به جنگ اسلام و مسلمانان برخواسته‌اند، لذا باید در مقابل آنها ایستاد و باید از مسلمانان در فلسطین و غزه دفاع کرد.

پیغمبر(ص) فرمودند: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ»، جناب یحیی بن معین که رجلی نزد اهل سنت است و همه اهل سنت او را قبول دارند، زمانی که به این حدیث می‌رسد، می‌گوید: «صحیحُ»؛ معنای روایت نیز اجمالاً این است که من شهر علم هستم و علی درب آن، این یعنی راه رسیدن به تمام علوم نبوی، علی(ع) است، البته همه خدمات امیرالمؤمنین(ع) به این دو محور خلاصه نمی‌شود.

گفت‌وگو از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha