اوضاع جهنمی غزه از زبان مدیرکل سازمان بهداشت جهانی
کد خبر: 4196030
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱

اوضاع جهنمی غزه از زبان مدیرکل سازمان بهداشت جهانی

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه شرایط در غزه، جهنمی است، برقراری آتش‌بس و ارائه راه‌حل عملی برای پایان یافتن درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی را خواستار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، تدروس آدهانوم گبریسوس، در جلسه هیئت اجرایی سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: من به دلیل تجربه‌های شخصی خودم معتقدم که جنگ راه‌حل نیست، بلکه تنها نفرت بیشتر، رنج بیشتر و ویرانی بیشتر را به دنبال دارد.
 
وی افزود: با توجه به شرایط اورژانسی بهداشت در غزه، بیایید گزینه صلح را انتخاب کنیم و این موضوع را از طریق گفتگوی سیاسی حل نماییم.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با اشاره به مطرح شدن راه‌ حل «تشکیل دو کشور» از سوی برخی اعضا، ابراز امیدواری کرد که این جنگ پایان یابد و اوضاع به سوی راه‌ حل اساسی پیش برود.

از سوی دیگر، اسراء البحیصی، خبرنگار شبکه العالم در دیر البلح گزارش داد که اکنون تجاوزی گسترده‌ علیه خان‌یونس در جنوب باریکه غزه آغاز شده و همه چیز در آن جا از جمله مدرسه، بیمارستان و هلال احمر از هر جهت توسط تانک‌های اسرائیلی محاصره شده است.

وی افزود که بسیاری از پناهجویان در خان‌یونس، رفح و دیرالبلح چادر ندارند، زیرا در بیست و چهار ساعت گذشته آواره شده‌اند و با توجه به کمبود شدید، قادر به تامین چادر برای سرپناه نیستند.
 
خبرنگار العالم در ادامه با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها برای تامین آب و غذا مجبور به فروش چادر خود شدند، تاکید کرد: شرایط جوی سخت و سرمای شدید به ویژه در شب‌های بارانی اوضاعی غیرقابل تحمل را ایجاد کرده است.
 
البحیصی تاکید کرد که به دلیل نوشیدن آب آلوده، بیماری همه‌گیر در بین شهروندان شیوع پیدا کرده و از آن جا که تنها بیمارستان‌ها دارای ژنراتور برق هستند، شهروندان نمی‌توانند آب را جوشانده و سپس استفاده کنند.
 
وی توضیح داد که این وضعیت خان‌یونس و دیرالبلح است و فاجعه در غزه و شمال، دو چندان است، زیرا در آنجا مطلقاً غذایی وجود ندارد و مردم تمام تلاش خود را برای زنده ماندن انجام داده‌اند تا بدان جا که مجبور شدند علوفه حیوانات را آسیاب کرده و از آن نان تهیه کنند.
 
ادعای شبکه 12 رژیم صهیونیستی درباره شروط حماس برای توافق تبادل اسرا
 
از سوی دیگر، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی از نشست قریب‌الوقوع رؤسای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، دو نهاد اطلاعاتی موساد و شاباک رژیم صهیونیستی، رئیس سازمان اطلاعات مصر و امیر قطر در یکی از پایتخت‌های اروپایی به منظور پیشبرد توافقی جدید برای تبادل اسرا خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این شبکه اعلام کرد: این یک اقدام سرنوشت‌ساز است و هدف آن ایجاد وحدت در مسیر میانجیگری قطر و مصر به منظور وارد آوردن فشار مشترک به جنبش حماس است. خط قرمز اصلی اسرائیل تاکنون عدم توقف جنگ با نهایی شدن آزادی اسرا بوده است.

این شبکه صهیونیستی افزود: کابینه جنگ پیشنهاد ارائه شده از سوی حماس برای توافق تبادل را بررسی نموده است. این پیشنهاد شامل آتش‌بس 10 تا 14 روزه پیش از آزادی اسرا بوده علاوه بر اینکه هر اسیر اسرائیلی به ازای آزادی 100 اسیر فلسطینی مبادله خواهد شد.

بر اساس این گزارش پیشنهاد حماس همچنین شامل مراحلی برای آتش‌بس بوده که حدود 2 ماه به طول می‌انجامد. از دیگر نکات این پیشنهاد عقب‌نشینی کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه پس از آتش‌بس کامل است. اما نکته اختلاف اصلی در مورد این توافق آن است که جنگ چه زمانی پایان خواهد یافت.

لازم به ذکر است بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی 21 ماه جاری میلادی یکبار دیگر از موضع خود برای ادامه جنگ در نوار غزه و عدم پذیرش شروط حماس برای آزادی اسرا تاکید کرد.
 
انتهای پیام
captcha