درخواست دادگاه لاهه از اسرائیل برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه
کد خبر: 4196037
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰

درخواست دادگاه لاهه از اسرائیل برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه

دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، امروز، 6 بهمن‌ماه، با صدور حکمی اولیه از رژیم صهیونیستی خواست تا اقداماتی را برای جلوگیری از نسل‌کشی در جنگ خود علیه نوار غزه اتخاذ کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»،  جلسه قرائت رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه، امروز، ششم بهمن‌ماه، در شهر «لاهه» هلند برگزار شد.

بیشتر اعضای کمیته دیوان بین‌المللی دادگستری متشکل از 17 قاضی به نفع اقدامات فوری رأی دادند که بیشتر موارد درخواستی آفریقای جنوبی به استثنای دستور آتش‌بس در غزه را پوشش می‌دهد.

دادگاه لاهه همچنین، به اسرائیل دستور داد تا از هرگونه اقدامی که ممکن است در چارچوب کنوانسیون نسل‌کشی باشد خودداری کرده و همچنین اطمینان حاصل کند که نیروهای خود هیچ‌گونه اقدام نسل‌کشی در غزه را مرتکب نمی‌شوند.

دادگاه ضمن قرائت حکم مربوط به این پرونده افزود که حق فلسطینیان غزه را برای محافظت در برابر اقدامات نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسد.
 
به گزارش میدل ایست نیوز، «جوآن دونوگو»، رئیس و قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری در جلسه قرائت حکم این دادگاه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی تأکید کرد که این دادگاه صلاحیت اعمال اقدامات اضطراری در این پرونده را دارد.
 
وی در جلسه قرائت حکم این دادگاه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه گفت: دیوان از فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد بسیار آگاه است و کشتار جاری در غزه را محکوم می‌کند.
 
رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که هر کشوری که کنوانسیون مقابله با نسل‌کشی را امضا کرده است می‌تواند علیه کشور دیگری مسأله نسل‌کشی را مطرح و شکایت کند.
 
او گفت که آفریقای جنوبی حق دارد که اختلاف با اسرائیل را در مورد نقض تعهدات طبق کنوانسیون مطرح کند.
 
دادگاه گفت: حمله رژیم صهیونیستی به کوچ اجباری اکثریت قریب به اتفاق مردم و خسارات گسترده به زیرساخت‌های غیرنظامی انجامیده است.
 
وی ضمن اشاره به عدم دسترسی اکثر ساکنان غزه به آب، غذا، دارو و امکانات اولیه زندگی، افزود: ما حق فلسطینیان در نوار غزه را برای محافظت از اقدامات نسل‌کشی را به رسمیت می‌شناسیم.
 
قاضی همچنین اظهاراتی از سخنان مقامات ارشد رژیم صهیونیستی مانند رئیس، وزیران دفاع و انرژی را در مورد محاصره و لزوم مقابله سخت با غزه و نابودی در واکنش به حمله حماس، یادآوری کرد.
 
وی با اشاره به این‌که فلسطینیان به عنوان یک گروه قومی و مذهبی تعریف می‌شوند، گفت باید از آن‌ها در چارچوب کنوانسیون مقابله با نسل‌کشی محافظت صورت بگیرد.
 
جوآن دونوگو افزود: ما این اختیار و صلاحیت را داریم که اقدامات اضطراری را در این پرونده اعمال کنیم و دادگاه نمی‌تواند درخواست اسرائیل برای رد شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد.
 
رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری نیز در این باره گفت: این دادگاه فعلا درباره وقوع یا عدم وقوع نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ غزه تصمیم نمی‌گیرد، بلکه احتمال انجام آن را بررسی می‌کند.
 
وی با قرائت فهرستی از اقداماتی که رژیم صهیونیستی باید در جنگ غزه انجام دهد، گفت: اسرائیل باید اقدامات فوری برای جلوگیری از تخریب در نوار غزه انجام دهد.
 
جوآن دونوگو توضیح داد: اسرائیل باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد. اسرائیل باید فوراً اطمینان حاصل کند که نیروهای آن تخلفات ذکرشده را مرتکب نمی‌شود.
 
وی تصریح کرد: اسرائیل باید طی یک ماه تمام اقدامات موقت اعمال شده را به دادگاه گزارش دهد. این حکم تعهدات حقوقی بین‌المللی را بر اسرائیل تحمیل می‌کند.
 
در پی اتهامات آفریقای جنوبی مبنی بر اینکه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه یک نسل‌کشی دولتی است، قضات دیوان بین المللی دادگستری رأی اولیه خود در این زمینه را اعلام کردند.
 
پیش از ارائه رأی قضات این دیوان، بیشتر کارشناسان حقوقی پیش‌بینی کرده بودند که دادگاه در حکم مقدماتی یا دستور موقت خود، با درخواست آفریقای جنوبی برای اتخاذ تمهیدات فوری در جنگ غزه موافقت خواهد کرد.
 
آفریقای جنوبی درخواست خود را در یک شکوائیه ۸۴ صفحه‌ای در ماه گذشته به دادگاه لاهه، وابسته به سازمان ملل متحد، ارائه کرده بود.
انتهای پیام
captcha