تعطیلات نوروز؛ بهترین فرصت برای گسترش فعالیت‌های قرآن
کد خبر: 4196733
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
اسماعیلی تأکید کرد:

تعطیلات نوروز؛ بهترین فرصت برای گسترش فعالیت‌های قرآن

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از 14 دستاورد و کلان برنامه قرآنی دولت سیزدهم بر استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروز برای گسترش فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: با توجه به تعطیلی، همه فعالیت‌های قرآنی در این ماه با استقبال زیادی همراه خواهد شد. 

تعطیلات نوروز؛ بهترین فرصت برای گسترش فعالیت‌های قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 9 بهمن‌ماه در مراسم رونمایی از 14 دستاورد و کلان برنامه دولت سیزدهم، گفت: جامعه ما یک جامعه قرآنی است، جامعه ای که زنده به نام قرآن و زنده به عشق، علاقه، محبت و مودت اهل بیت(ع) است. 

وی با اشاره به اینکه اگر هر مجموعه‌ای کمترین فعالیتی در حوزه قرآن کریم انجام دهد نیز با استقبال بالای مردم مواجه می‌شود، افزود: در این حوزه ما با یک زمین آماده کشت روبرو هستیم، جامعه قرآنی همه الزامات و لوازم مورد نیاز را دارد و اگر عقب‌ماندگی‌ای وجود دارد یا گلایه‌هایی در زمینه توسعه فعالیت‌های قرآنی و مباحث آموزش قرآن وجود دارد، به برنامه‌ریزها و مسئولان بر‌می‌گردد، ما نتوانسته‌ایم فرصت مهم یک جامعه مستعد قرآنی را به نحو احسن مورد استفاده قرار دهیم. 

اسماعیلی با اشاره به اینکه امام راحل 60 سال قبل پرچم نهضت را بالا برد، تصریح کرد:  این پرچم در جامعه‌ای بالا برده شد که همه فکر می‌کردند بعد از حدود صد سال که آموزه‌های دوره جدید وارد شده و دولت‌ها و حکومت‌هایی تلاش می‌کردند جامعه را از ریشه‌های اصیل دینی دور نگه دارند و به سمت مدرنیته جاهل عصر کنونی هدایت کنند. امام راحل وقتی با زبان قرآن و معارف اهل بیت(ع) صحبت کردند، همه دیدیم که چه تخاطبی ایجاد کردند و مردم چه پشتیبانی‌ای انجام دادند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: چه کسی فکر می‌کرد یک مجموعه مؤمن و متدین با دست خالی بر قدرت‌های استکباری پیروز شود. همه اینها بشارت‌هایی بوده که در قرآن به آن‌ها وعده داده شده است. چه کسی فکر می‌کرد در مشکلات بزرگی که عوامل رژیم برای پیروزی انقلاب ایجاد کرده بودند و در موانعی که بعد از پیروزی انقلاب یکی پس از دیگری بر سر راه انقلاب گذاشته شد و خیلی از  خواص را دچار انفعال کرد، به این موفقیت‌ها و پیروزی‌ها برسیم؟

وی افزود: ما همه بشارت‌های قرآن، آموزه‌های جامعه نبوی و علوی و نهضت حسینی را در انقلاب اسلامی تجربه کردیم، این موضوع نشان داد این جامعه چقدر مستعد پیشرفت و اعتلاء هست. بسیاری بعد از جنگ تحمیلی عنوان می‌کردند فضای فداکاری و ایثار و دفاع از حرم که حججی‌ها را معرفی کرده بود از بین رفته است، اما این ذات انقلاب اسلامی در یک جامعه قرآنی است که می‌تواند همه موانع را پشت سر بگذارد. پس ما هرچقدر بتوانیم اینجا برنامه‌ریزی و کار کنیم، حتماً نتایج درخشانی خواهد داشت. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نمونه‌هایی از موفقیت‌های قرآنی در جای جای ایران اسلامی اشاره و اظهار کرد: در یک روستا بیش از 300 حافظ قرآن از سوی یک بانوی قرآنی تربیت شده بود، نمونه این موفقیت‌ها در اغلب استان‌های کشور وجود دارد، لذا به اعتقاد من با وجود این سرمایه‌ها حتماً بسیاری از اهدافی که برنامه‌ریزی شده، قابل دستیابی است.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه ما در حوزه قرآن و فعالیت‌های قرآنی نظام هدف‌گذاری علی العرض داریم، گفت: همه این کارها را انجام می‌دهیم تا مردم با قرآن انس بگیرند و ما بتوانیم در جامعه تعالیم قرآنی را محقق و پیاده کنیم. طلیعه تحقق 10 میلیون حافظ قرآن باید در همین دوره روشن شود، برای ما پذیرفته نیست در جامعه‌ای این چنین با ده‌ها میلیون بسیجی آماده ایثار و شهادت نتوانیم به موفقیت برسیم. 

وزیر ارشاد در ادامه به پیمایشی که در دی ماه 1402 انجام شده است اشاره و اظهار کرد: در پیمایش اخیر بیش از 50 درصد جوانان مملکت اعلام کرده‌اند آماده بذل جان خود برای حفظ اسلام هستند. بیش از 80 درصد مردم اعلام کرده‌اند طرفدار آرمان‌های فلسطین هستند. جامعه ایرانی همان جامعه‌ای است که جنگ را تحمل کرد و جلو برد و به پیروزی رساند و 45 سال در مسیر انقلاب ایستاده است. 

وی بیان کرد: همه این تحولات وقتی خوب است که از کارهای تزئینی و نمادین به کاری انظمامی حرکت کنیم، قبل از این، کار نمادین زیاد انجام شده است به همین دلیل درخواست من این است که ما به عدد و رقم صرف اکتفا نکنیم. اینکه گفته می‌شود چهار هزار مسجد قرآنی داریم یعنی حداقل 400 هزار نفر لشکر قرآنی داریم. این موضوع را باید به توان‌های بالا ببریم و بتوانیم به آن نقطه هدف‌گذاری شده برسیم.

اسماعیلی همچنین به بحث دعا و عترت تیز اشاره و اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت باید حتماً در این حوزه فعال شود، در این زمینه یک کار بین‌المللی در حوزه تولیدات فرهنگی و هنریِ قرآن و عترت با عنوان جایزه بین‌المللی یاسین که نامی از آن در این رونمایی نبود را به زودی و در ماه رمضان اجرا خواهیم کرد. در بحث صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه نیز وضعیت به همین شکل است و مردم باید با آن انس بگیرند، نهج‌البلاغه کتاب پیروزی انقلاب اسلامی و کتاب ارتقا و تأسیس تمدن نوین ما هست و قطعاً با نهج‌البلاغه حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین و زمامداری را خواهیم آموخت؛ همه اینها در کلام حضرت امیر وجود دارد و باید استفاده کنیم.

وی در ادامه به برگزاری همایش صدمین سال نگارش مفاتیح‌الجنان در سال گذشته اشاره و بیان کرد: ما باید در ورودی ماه مبارک رمضان از مناجات‌خوان‌های باسابقه و از مداحی که 50 سال دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت کرده است تجلیل کنیم. اینها مفاخر فرهنگی ما هستند، کسانی که مردم را با این کلمات روح‌بخش آشنا می‌کنند. 

وی تصریح کرد: باید در ماه مبارک رمضان دعای ابوحمزه در همه کشور خوانده شود و مردم با معارف عمیق دینی آن آشنا شوند و انس بگیرند. مکتب انقلاب، سعادت دنیا و آخرت را تضمین می‌کند. 

اسماعیلی در ادامه به راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی کوثر با محوریت بانوان اشاره کرد و افزود: جامعه اصیل بانوان قرآنی مورد افتخار ما هستند، در کنار بانوان باید توجه ویژه به کودکان، نوجوانان و جوانان نیز در برنامه‌ها صورت گیرد. از معاونت قرآن و عترت توقع دارم این فعالیت‌ها را پیگیری کند و سایر معاونت‌ها هم حتماً با حوزه معاونت قرآن و عترت ارتباط قوی‌تر داشته باشند تا ان‌شاءالله بتواند این فضای معنوی را در روح و جان کودکان و فرزندان ما ساری و جاری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین سپر دفاعی ما در برابر تهاجم فرهنگی و همه مشکلات تمسک به حبل‌الله متین و قرآن و عترت است و در وزارت ارشاد همه بخش‌ها موظف هستند مسئله قرآن را در اولویت قرار دهند. سال قبل در نمایشگاه قرآن این تمهیدات خوبی تدارک دیده شد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای گسترش هرچه بهتر تعالیم قرآن کریم است، گفت: با توجه به تعطیلی، همه فعالیت‌های قرآنی حتماً در این ماه با استقبال زیادی همراه خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha