شاخص‌های ارزیابی مدیران، آموزه‌های نهج‌البلاغه باشد
کد خبر: 4196913
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان:

شاخص‌های ارزیابی مدیران، آموزه‌های نهج‌البلاغه باشد

حجت‌الاسلام علی‌اصغر بیگی با بیان اینکه نظام اداری کشور از بیماری‌های مزمن رنج می‌برد، گفت: امروز باید آموزه‌های نهج‌البلاغه را در نظام اداری کشور عملی کنیم و شاخص‌های ارزیابی مدیران و دستگاه‌ها را این آموزه‌ها قرار دهیم.

گردهمایی رابطین نهج‌البلاغه دستگاه‌های اجرایی استان اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام علی‌اصغر بیگی، مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان در گردهمایی توجیهی ویژه رابطان نهج‌البلاغه دستگاه‌های اجرایی استان که امروز، 10 بهمن‌ماه در امامزاده هارون ولایت اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: حضرت امام(ره) می‌فرماید: «دستورات حکومتی، مادی و معنوی نهج‌البلاغه تنها راه نجات است.» این تعارف نیست، حرف پیر فرزانه‌ای‌ است که خلاصه همه تعالیم علما را در دوره غیبت در وصیت‌نامه خود آورده است. مقام معظم رهبری نیز می‌فرماید: «روزگار ما شبیه روزگار امیرالمؤمنین(ع) و امروز، زمان استفاده هرچه بیشتر از نهج‌البلاغه است.» ما امروز از هر زمان دیگری بیشتر نیازمند استفاده از نهج‌البلاغه هستیم.

وی افزود: فاصله ما با حاکمیت امام علی(ع) بسیار زیاد، ولی نظام ما نزدیک‌ترین حاکمیت به حکومت ایشان است. در دنیا 36 ابزار حاکمیت وجود دارد و ما در نظام حکمرانی خود از شش ابزار استفاده کرده‌ایم. تا زمانی که همه این ابزارها وارد نظام حکمرانی ما نشود، این نظام علوی نخواهد شد. به گفته آیت‌الله جوادی آملی، ما انقلاب اسلامی را با قرآن و نهج‌البلاغه آغاز کردیم و با رساله و توضیح‌المسائل آن را ادامه داده و می‌دهیم. گرچه رساله و توضیح‌المسائل هم لازم هستند، ولی ادامه حیات انقلاب اسلامی جز با قرآن و نهج‌البلاغه میسر نیست.

مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان بیان کرد: اگر فرهنگ نقد و انتقاد علوی در نظام‌ حکمرانی ما آموزش داده می‌شد، شاهد بروز بحران‌ها نبودیم. از افتخارات شیعه، به ثبت رسیدن نامه 53 نهج‌البلاغه در یونسکو به‌عنوان قدیمی‌ترین سند مدیریت بشری است؛ این نامه دستور صریح حاکمیت علوی محسوب می‌شود، ولی چه میزان از شاخص‌های آن در جامعه ما عملی شده و می‌شود؟ چنین غصه‌هایی بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، ولی ما به نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) رجوع نکردیم. حاکمیت علی(ع) با هیچ حکمرانی دیگری قابل مقایسه نیست. اخیراً در اصفهان کتابی نوشته شده با عنوان «از کوفه تا پاریس» که در 6 هزار صفحه، حقوق بشر کل دنیا را با حقوق بشر علوی مقایسه کرده است. علی(ع) کل حقوق بشر جهان را در یک جمله در نامه 53 بیان کرده: «مردم دو دسته‌اند؛ دسته‌اى برادر دينى تو و دسته ديگر همانند تو در آفرينش هستند.» این نامه دستورالعمل حاکمیتی امیرالمؤمنین(ع) است.

بیگی گفت: امروز باید نهج‌البلاغه را در نظام اداری کشور عملی کنیم. بیش از 40 سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما از اینکه مبنای عمل خود را نهج‌البلاغه بدانیم، بسیار فاصله گرفته‌ایم. محققان باید از نامه 31 نهج‌البلاغه مدل‌های تربیتی استخراج کنند، ولی متأسفانه قله‌های تعلیم و تربیت را به دست دیگران داده‌ایم. 95 درصد علوم انسانی ما ترجمه‌ای است؛ پس چه زمانی می‌خواهیم این آب بر جوی رفته را بازگردانیم؟ اگر فرامین حضرت علی(ع) در جامعه ما اجرا شود، متوجه می‌شویم بسیاری از مدیریت‌هایی که امروز رواج دارد، ناکارآمد است.

وی توضیح داد: ما در مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان ظرفیتی برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم که عبارت است از ایجاد مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه برای مطرح شدن این مباحث در دانشگاه‌ها با مجوز رسمی، راه‌اندازی انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ایران که مجوز وزارتخانه را داراست و بستری بسیار خوب برای دانشگاه‌های دولتی است، کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه که بیش از هزار جلد کتاب ویژه نهج‌البلاغه در آن وجود دارد، همکاری بیش از 200 نفر از استادان حوزه و دانشگاه با مؤسسه، حضور فارغ‌التحصیلان رشته نهج‌البلاغه در دانشگاه اصفهان و در اختیار داشتن مدرسه علمیه مستقل نهج‌البلاغه.

مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان اضافه کرد: برگزاری دوره تربیت مربی و محقق نهج‌البلاغه که تاکنون 250 نفر در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند و سه ترم آموزشی برای فضلا و استادان جوان حوزه و دانشگاه‌ از دیگر ظرفیت‌های مؤسسه است. همچنین می‌توان به سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه اشاره کرد که سال آینده برگزار می‌شود. آقای محمد حضرت از روسیه در بازدید از مؤسسه می‌گفت: «نهج‌البلاغه طناب طلایی اتصال بشریت به تکامل است.» باید به این نکته توجه داشت که نهج‌البلاغه سید رضی شامل تمام سخنان حضرت علی(ع) نیست، بلکه یک‌دهم سخنان ایشان است. ما اگر طالب حاکمیت علوی هستیم، باید کل نهج‌البلاغه را بدانیم، نه اینکه بخواهیم بر اساس نهج‌البلاغه سید رضی که ناقص است، نظام‌نامه حکمرانی را تدوین کنیم.

وی اظهار کرد: درباره حقوق زنان در جامعه اسلامی تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد آنچه در نهج‌البلاغه سید رضی درباره حقوق زنان آمده، سخنان حضرت علی(ع) نیست. اگر بخواهیم نهج‌البلاغه را در تمام جهان عرضه کنیم، درباره آنچه از حقوق زنان در کتاب سید رضی آمده است، با مشکل مواجه می‌شویم؛ بنابراین به کار تحقیقاتی نیاز داریم. موضوع کنگره سال آینده، نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه است. به گفته حضرت علی(ع)، باشرف‌ترین انسان‌ها عفیف‌ترین آنهاست. ما باید این‌ها را ترسیم کنیم. سازمان ملل در منشور امسال خود فعالیت‌هایی قید کرده که اگر انجام شود، از سند 2030 بدتر است و ما باید در مقابل آن برنامه‌هایی داشته باشیم.

بیگی ادامه داد: متأسفانه در قوانین و مقررات کشور، بودجه‌ای مختص نهج‌البلاغه وجود ندارد. وقتی نهج‌البلاغه را در مساجد آموزش می‌دهیم، مخاطبان می‌گویند که این سخنان باید برای مدیران و دست‌اندرکاران امور بیان شود که حرف حقی است و ابتدا باید مدیران و حاکمان با نهج‌البلاغه آشنا شوند.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌ها فقط دو درصد از مردم و پنج درصد از نخبگان حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه آشنا هستند، در حالی که بیماری‌های مزمنی نظام اداری ما را رنج می‌دهد؛ برای مثال پاسخگو نبودن به مردم، دروغگویی و صداقت نداشتن، بدگویی کردن و پا روی شانه دیگران گذاشتن و ارتقا یافتن از جمله بیماری‌های نظام اداری کشور ماست که مردم را رنج می‌دهد. مدیران باید احساس مسئولیت در قبال مردم و امام زمان(عج) داشته باشند. امیدواریم که شاخص‌های ارزیابی مدیران، آموزه‌های نهج‌البلاغه باشد و بتوان سال آینده آماری از دستگاه‌هایی ارائه داد که به شیوه علوی، امور را اداره می‌کنند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha