روش‌های نوین در مطالعه کتاب معرفی و ترویج شود
کد خبر: 4196985
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور:

روش‌های نوین در مطالعه کتاب معرفی و ترویج شود

علیرضا کلانتر مهرجردی با تأکید بر لزوم معرفی روش‌های نوین و جذاب در مطالعه کتاب، از انتشار 12 هزار جلد کتاب در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: لازم است فعالیت‌هایی که در حوزه ایجاد زیرساخت نشر کتاب در کشورمان پس از انقلاب اسلامی انجام گرفته، به عنوان یکی از افتخارات فرهنگی برای مردم تبیین شود.

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهیبه گزارش ایکنا از لرستان، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور در آیین اختتامیه پویش ملی نذر کتاب «رستا» که امروز، ۱۰ بهمن‌ماه در سالن همایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان با حضور مسئولان استانی برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای جهاددانشگاهی در زمینه نشر گفت: در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تاکنون 12 هزار عنوان کتاب منتشر شده است.

وی با اشاره به بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» و اینکه در این بیانیه به موضوع آزاد‎اندیشی فکری اشاره شده است، افزود: در دهه نخست و آغازین انقلاب اسلامی در زمینه نشر کتاب ضعف‌ها و کاستی‌ها و از آن جمله در حوزه ظرفیت نهادی در کشور وجود داشت و جهاد دانشگاهی با تأسیس سازمان انتشارات این مسئله را پاسخ داد و خوشبختانه در حال حاضر ما شاهد رشد چشمگیر واحدهای انتشاراتی در سطح کشور هستیم که این از مصادیق پرداختن به توسعه زیرساخت آزادی فکر و اندیشه‌ در جمهوری اسلامی بوده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، موضوع مناظرات دانشجویی و اساتید که جهاددانشگاهی به آن ورود پیدا کرد را یک اقدام مسئله‌مند دانست و اضافه کرد: لازم است فعالیت‌هایی که در حوزه نشر کتاب در کشور انجام گرفته، به عنوان یکی از افتخارات انقلاب اسلامی برای مخاطبان تبیین و معرفی شود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با کمک نخبگان دانشگاهی باید به مباحث جدیدتر ورود پیدا کند، گفت: یک موضوع مهم که جای کار دارد، توجه دادن مردم به اهمیت امر مطالعه در کیفیت زندگی است که متأسفانه در این زمینه کم کار شده است و سرانه مطالعه موجود قابل دفاع نیست و می‎‌طلبد با توجه به پایین بودن این شاخص در کشور در این زمینه تدابیر لازم همراه با نطام انگیزشی و حمایتی اندیشیده شود.

کلانتر مهرجردی بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه ترویج مطالعه تأکید کرد و با اشاره به اجرای موفق طرح ملی «رستا»، اظهار کرد: این طرح که از سوی جهاددانشگاهی طی دو دوره اجرا شده، هم بحث نشر و هم ترویج مطالعه را با هم توأمان دارد.

وی بر ضرورت توجه به بحث ترویج مطالعه کتاب در مناطق محروم و همچنین رفع بی‌عدالتی‌‎های موجود در این زمینه تأکید کرد و افزود: کتاب و مطالعه کتاب خوب بنا بر توصیه‌های مکتبی‌مان، می‌‎تواند انسان را به سعادت برساند که می‌طلبد در زمینه تولید کتاب مؤثر و خوب اقدامات بیشتری انجام بگیرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، همچنین طرح «هم‌کتاب» با هدف ترویج مطالعه میان همکاران سازمان جهاد اجرا شد و با استقبال خوبی همراه بود چرا که با این طرح افراد می‌‎توانستند تجربه خواندن خود را در اختیار دیگران قرار دهند. طرح تشکیل حلقه‌های مطالعاتی در دانشگاه‌ها هم از این جنس با مخاطب دانشجویی است.

انتهای پیام
captcha