از جزئیات توافق برای آتش‌بس تا حمله دوباره رژیم صهیونیستی به دریافت‌کنندگان کمک در غزه
کد خبر: 4197000
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴
با تحولات فلسطین

از جزئیات توافق برای آتش‌بس تا حمله دوباره رژیم صهیونیستی به دریافت‌کنندگان کمک در غزه

منابع خبری جزئیاتی از محتوای سه مرحله‌ای توافق پیشنهادی پاریس جهت برقرای آتش‌بس در غزه و تبادل اسیران میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را منتشر کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، رویترز از طریق گفت‌وگو با یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس محتوای توافق پیشنهادی پاریس پیرامون جنگ غزه را منتشر کرد.

بر این اساس توافق پیشنهادی پاریس شامل ۳ مرحله خواهد بود:

در مرحله نخست، غیرنظامیانی همچون زنان، کودکان، افراد سالمند و بیماران آزاد خواهند شد.

در مرحله دوم، تمامی نظامیان مرد و نظامیان زن آزاد می‌شوند.

در مرحله سوم توافق پیشنهادی آتش‌بس پاریس نیز جنازه‌ها تحویل داده خواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز طی این ۳ مرحله، تمامی عملیات نظامی از سوی ۲ طرف درگیری در جنگ غزه متوقف خواهد شد.

رویترز اعلام کرد که شمار اسیران صهیونیستی که بر اساس این توافق پیشنهادی باید آزاد شوند مشخص نشده و این موضوع به تعیین در جریان گفت‌وگوهای آتی موکول شده است.

گفتنی است کمی پیش‌تر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد که این جنبش پیشنهادی را از سوی پاریس برای آتش‌بس دریافت کرده است و آن را بررسی خواهد کرد. وی افزود: این جنبش نسبت به تمامی ایده‌هایی که می‌تواند به پایان حمله نظامی رژیم صهیونیستی و تأمین سرپناه برای ساکنان آواره غزه منجر شود، با روی باز تعامل می‌کند.

هنیه تصریح کرد که برای بررسی پیشنهاد پاریس جهت آتش‌بس، به قاهره سفر خواهد کرد. وی ابراز داشت که حماس آمادگی دارد هر طرحی برای بازسازی غزه و انجام عملیات جدی تبادل اسیران را که ضامن آزادی اسیران فلسطینی باشد بررسی کند.

جزئیات توافق پیشنهادی برای آتش بس در غزه

حمله حزب الله لبنان به مواضع نظامیان صهیونیست

حزب‌الله لبنان عملیات جدیدی را علیه موضع‌ها و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی به انجام رسانده است.

حزب‌الله لبنان اعلام کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۶ و ۳ دقیقه عصر امروز سه‌شنبه نظامیان دشمن اسرائیلی را در حدب عیتا با تسلیحات موشکی هدف گرفتند و به صورت مستقیم آنان را مورد اصابت قرار دادند.

از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که جنگنده‌های ارتش این رژیم مقر فرماندهی و موضع اطلاعاتی حزب‌الله را در منطقه خیام واقع در جنوب لبنان هدف قرار داده‌اند.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که جنگنده‌های ارتش این رژیم یک موضع اطلاعاتی و یک ساختمان نظامی حزب‌الله را در عیتا الشعب و محیبیب در جنوب لبنان بمباران کرده‌اند.

کمی پیش‌تر نیز حزب الله لبنان اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف آن، تک تیراندازان مقاومت اسلامی لبنان در ساعت ۱:۱۵ بعد از ظهر روز سه شنبه ۳۰ ژانویه، تجهیزات جاسوسی روبروی روستای الوزانی را به طور مستقیم هدف قرار داده و منهدم کردند.

جزئیات توافق پیشنهادی برای آتش بس در غزه

محتوای گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و قطر

وزیران خارجه آمریکا و قطر در خصوص مسائل منطقه به ویژه تهاجم اشغالگران قدس به غزه بحث و تبادل‌ نظر کردند.

بر اساس اعلام روزنامه صهینیستی هآرتس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در دیدار با «محمد بن‌عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌ وزیر و وزیر خارجه قطر در واشنگتن بر تعهد کشورش «به خاورمیانه صلح آمیز همراه با امنیت اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین» تاکید کرد!

آنطور که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد، وزیر خارجه آمریکا در این دیدار از تلاش‌های میانجی گرانه قطر نیز تشکر کرده است.

در بخشی از بیانیه مذکور در این ارتباط آمده است: بلینکن از میانجیگری‌های قطر به ویژه از هفتم اکتبر تا کنون قدردانی کرد. طرفین برای ادامه هماهنگی نزدیک به منظور ارائه کمک های بشردوستانه بیشتر به غیرنظامیان در غزه به توافق رسیده و بر حمایت از غیرنظامیان مطابق با قوانین بشردوستانه تاکید کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: بلینکن همچنین بر تعهد واشنگتن به منطقه‌ای صلح آمیز، یکپارچه و مرفه‌تر همراه با تأمین امنیت اسرائیل و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد.

جزئیات توافق پیشنهادی برای آتش بس در غزه

حمله دوباره رژیم صهیونیستی دریافت‌کنندگان کمک در غزه

 میدان الکویت غزه بار دیگر شاهد تیراندازی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به سوی فلسطینیانی بود که منتظر دریافت کمک‌های محدود ارسالی به نوار غزه بودند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که چندین زخمی این حمله به بیمارستان المعمدانی منتقل شده‌اند. همچنین پیکر شمار زیادی از شهیدان حمله‌های ارتش رژیم صهیونیستی به شهر غزه در خیابان‌های محله‌های غربی این شهر روی زمین قرار دارد.

یک دختربچه فلسطینی نیز در نتیجه تیراندازی تک‌تیراندازان ارتش رژیم صهیونیستی حوالی بیمارستان شفا در غرب شهر غزه به شهادت رسید.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در خان‌یونس به اعدام صحرایی فلسطینیان دست می‌زنند، بیمارستان‌ها را محاصره کرده‌اند و مانع از حرکت خودروهای آمبولانس جهت انتقال زخمی‌ها می‌شوند.

خبرنگار المیادین نیز گزارش داد: ارتش اشغالگر عملیات‌های خود در جنوب غرب خان‌یونس را شدت بخشیده است. اکسیژن در بیمارستان امل که از سوی اشغالگران محاصره شده و بمباران می‌شود تقریباً به پایان رسیده است.

وی افزود: شهر غزه و به ویژه شمال آنکه محل نگهداری آوارگان است به شدت از سوی اشغالگران مورد هجوم قرار گرفته است. اسرائیل، شرق و جنوب جبالیا در شمال نوار غزه را می‌کوبد. شمار زیادی از چادرهای آوارگان غرق در آب باران است.

جزئیات توافق پیشنهادی برای آتش بس در غزه

دبیر کل جهاد اسلامی: توافق بدون آتش‌بس فراگیر را امضا نمی‌کنیم

زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به اخباری که در خصوص توافق احتمالی آتش‌بس میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی مخابره می‌شود واکنش نشان داد.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: ما بر موضع ثابت خود مبنی بر عدم ورود به هرگونه توافقی که آتش‌بس فراگیر را تضمین نکند تاکید می‌کنیم.

نخاله در ادامه سخنان خود با اشاره به دیگر شروط امضای توافق میان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی افزود: همچنین تاکید می‌کنیم که نظامیان اشغالگر باید عقب‌نشینی کنند.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت که توافق احتمالی میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی باید بازسازی غزه را تضمین کند و شامل یک راه حل سیاسی روشن باشد که حقوق ملت فلسطین را ضمانت کند.

جزئیات توافق پیشنهادی برای آتش بس در غزه

رئیس پیشین شاباک: اگر تصمیم‌گیرنده بودم، اسیران فلسطینی را آزاد می‌کردم

رئیس پیشین سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) گفت: هیچکس نمی‌گوید که جنگ به این زودی تمام می‌شود. ما باید همه گروگان‌هایمان را آزاد کنیم و اگر تصمیم به دست من بود، بدم نمی‌آمد در ازای بازگرداندن همه آنها که ۱۳۶ نفر هستند، شش یا هفت هزار اسیر فلسطینی از جمله «مروان برغوثی» را از زندان‌هایمان آزاد کنم.

عامی آیالون که با برنامه «قصاری القول» شبکه تلویزیونی آر تی عربی مصاحبه می‌کرد، در ادامه افزود: بزرگترین اولویت در شرایط کنونی بازپس‌گیری همه گروگان‌هایمان است، زیرا شهروندان اسرائیلی بهای سنگین شکست بزرگ سیاستمداران و اطلاعات ما را پرداختند و بدون توجه به هر هزینه و بهایی، باور آنها به اسرائیل باید ترمیم شود.

وی همچنین گفت: آنچه امروز می‌بینیم یک جنگ مستمر و بی پایان است و این خطر بزرگی برای همه ما است. ما اکنون در دو سطح می‌جنگیم. یکی جنگ در میدان‌های نبرد است. از سوی دیگر، ما علیه ایدئولوژی حماس می‌جنگیم که مشروعیت ما را برای ایجاد یک کشور یهودی در سرزمین اسرائیل رد می‌کند.

رئیس پیشین شاباک اذعان کرد: حماس برای راه‌حل تک کشوری و تأسیس فلسطین بزرگ از نهر تا بحر می‌جنگد که اسرائیل در آن جایی نداشته باشد.

انتهای پیام
captcha