اسناد امام خمینی(ره) و شهید صدوقی در انقلاب یزد رونمایی شد
کد خبر: 4197013
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۲

اسناد امام خمینی(ره) و شهید صدوقی در انقلاب یزد رونمایی شد

در یکصد و نود و نهمین برنامه از سه شنبه‌های علمی _ فرهنگی آستان قدس رضوی از اسناد امام خمینی (ره) و شهید صدوقی (ره) در انقلاب یزد، موجود در مرکز اسناد کتابخانه وزیری یزد رونمایی شد.

اسناد امام خمینی(ره) و شهید صدوقی در انقلاب یزد رونمایی شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی کتابخانه و موزه وزیری یزد، در یکصد و نود و نهمین برنامه از سه شنبه‌های علمی _ فرهنگی آستان قدس رضوی از اسناد امام خمینی (ره) و شهید صدوقی (ره) در انقلاب یزد، موجود در مرکز اسناد کتابخانه وزیری یزد رونمایی شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مظفر سالاری، رئیس اداره کتابخانه و موزه وزیری یزد، 10 بهمن ماه در این مراسم، با اشاره به خدمات فرهنگی مرحوم حجت الاسلام وزيری موسس و واقف كتابخانه وزيری در دوران انقلاب، گفت: یکی از این اقدامات گردآوری دفتری مشتمل بر دست‌نوشته‌ها و تصاوير علما، دانشمندان، مراجع نامی و واعظان مشهور ايرانی است که در مجموعه‌ای چهار جلدی به نام «مجمع الجواهر» سامان يافته و در گنجينه مخطوطات كتابخانه وزيری به يادگار مانده است.

سالاری به دست‌نوشته‌ای از امام خمینی(ره) در این مجموعه اشاره کرد که حاوی نكات علمی، ادبی، روايت، احاديث، مسائل سياسی، اجتماعی، دينی، اخلاقی، تاريخی، فلسفی و نيز برخی مكاتبات خصوصی است.

وی به سه شنبه شب‌های مرحوم وزیری با روحانیون و منبری‌های یزد اشاره کرد و در ادامه به ارتباطات نزدیک بین امام خمینی و شهید صدوقی و حجت‌الاسلام وزیری در انقلاب پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله قنبری، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد نیز در این مراسم ضمن توصیف ابعاد مختلف شخصیت آیت‌الله صدوقی سومین شهید محراب، به بیان فعالیت‌های فرهنگی و مبارزاتی ایشان در دوران انقلاب پرداخت.

وی، شخصیت این عالم بزرگ را به فرموده مقام معظم رهبری «شخصیتی فرامنطقه‌ای» توصیف کرد که امین امام راحل در امور فردی، دینی و اقتصادی بود و در دوران تبعید حضرت امام تولیت امور دینی را از سوی ایشان عهده دار شد.

قنبری به ارتباط بسیار نزدیک این شهید عالیقدر با امام راحل در قم اشاره کرد و گفت: با شروع نهضت امام (ره) و ادامه آن، آیت‌الله صدوقی نیز با نهضت ایشان همراه و همگام شد و نقش بزرگی را در سازماندهی روحانیون و روشنگری مردم یزد ایفا کرد و از آن تاریخ در تمام فراز و نشیب‌های حرکت انقلاب اسلامی از یاران امام (ره) بود و در ترویج افکار متعالی رهبر کبیر انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کرد.

وی ادامه داد: شهید صدوقی در مبارزه با شاه یکی از محورهای مبارزه محسوب می‌شد و بعد از پیروزی انقلاب نیز در مورد مسائل مهم انقلاب همواره مورد مشورت پیشتازان روحانیت مبارز بود.

قنبری به انتصاب شهید صدوقی در تاریخ 31 مراد 1358 به عنوان امام جمعه یزد اشاره کرد و گفت: هنگامی که حادثه تأسف بار زلزله کرمان به سال 1360 روی داد، وی از طرف امام خمینی(ره) مسئول رسیدگی به زلزله زدگان آن استان شد و زحمات زیادی را در این راه متحمل گشت.

وی شهید صدوقی را عالمی انقلابی توصیف کرد و افزود: این چهره انقلابی بعد از به ثمر نشستن انقلاب با شروع جنگ تحمیلی در میدان مبارزه حضور یافت و در بسیاری از عملیات‌ها شرکت کرد.

قنبری به سخنی از شهید محراب در اقتدا به رهبری اشاره کرد که فرمود: «امر، امر توست و فرمان، فرمان تو» و این اطاعت مطلق از ولایت فقیه را رمز پیروزی در تمامی جبهه‌های نبرد با متجاوزان خواند و بر این امر تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha