نقشه جامع علمی کشور نیازمند بازنگری است
کد خبر: 4197137
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹

نقشه جامع علمی کشور نیازمند بازنگری است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نقشه جامع علمی کشور باید حداقل هر پنج سال بازنگری شود اما درحال حاضر هشت سال در این زمینه عقب هستیم.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح چهارشنبه، 11 بهمن‌ماه در دیدار با اساتید دانشگاه‌های استان البرز در حوزه علم و فناوری که در پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد رجبیه و دهه مبارک فجر گفت: نقشه جامع علمی کشور باید حداقل هر پنج سال بازنگری شود اما درحال حاضر هشت سال در این زمینه عقب هستیم. در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز بسیار عقب بوده اما در حوزه کارآمدی و نظریه‌پردازی در حوزه پزشکی و علوم پایه از علوم انسانی جلوتر هستیم؛ تعادل در این زمینه شکل نگرفته و در حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی جدی تر باید فعالیت شود.

وی افزود: اکنون که الگوی حکمرانی نخبگانی در حوزه علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفته و برای آن بسترسازی شده، آئین نامه ارتقا به همت وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در حال نگارش و تصویب است. البته قبل از آن باید اصول حاکم بر این آئین نامه تعریف می‌شد که ۱۰ اصل مهم تعریف شد که یکی از آنها موضوع خانواده محوری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مشارکت بانوان نخبه فرهیخته در تدوین اصول حاکم بر آئین نامه ارتقا بیان کرد: رئیس دانشگاه مرکزی و مادر در استان البرز هیأت اندیشه‌ورز را جدی بگیرد و جلسات آنها را به صورت مرتب تشکیل دهد و از تمام نخبگان دانشگاهی و پژوهشگاهی نیز در این زمینه استفاده کند.

خسروپناه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساحت‌های شناخت اولویت‌های علم و فناوری، مشارکت نخبگان در تدوین یا بازنگری سندهای راهبردی، راهبری تحقق این سندها با مشارکت اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و نظارت و اثرسنجی دست خود را به سمت اساتید دراز می‌کند. همچنین می‌توانیم در استان‌ها برش نقشه جامع علمی را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به ایجاد مرکز رصد در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اتاق وضعیت علم و فناوری نیز راه‌اندازی و گزارش‌ها و دستاوردهای همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به صورت روزانه و هوشمند در سامانه قرار می‌گیرد و تحلیل می‌شود و یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌تواند همین اتاق وضعیت باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فراموش نشود، عنوان کرد: سند دانشگاه اسلامی مصوب و ابلاغ شده است و ما وظیفه داریم در آن مشارکت کنیم.

 

 

 

انتهای پیام
captcha