آزادی ۳۶۰ نفر از محکومان مالی در آذربایجان‌غربی
کد خبر: 4197180
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی خبر

آزادی ۳۶۰ نفر از محکومان مالی در آذربایجان‌غربی

ناصر عتباتی گفت: ۳۶۰ نفر از محکومان مالی و جرایم غیر عمد در ۱۰ ماهه امسال با استفاده از ظرفیت ستاد دیه آزاد شدند.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی، ۱۱ بهمن ماه در جلسه ویدئو کنفرانسی کمیته ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌های آذربایجان غربی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی با توجه به گستردگی و جمعیت، یکی از استان‌های مهم در حوزه مراکز نگهداری، زندان‌ها و‌ بازداشتگاه‌ها است و این شرایط ویژه، کار ویژه طلب می‌کند. 

وی افزود: در برنامه عملیاتی سال برنامه‌های مبسوطی به مقوله زندان، زندانی و مدیریت امور زندان‌ها اختصاص داده شده که با تلاش‌های مجموعه دادگستری و اداره زندان‌های استان این برنامه‌ها در حال اجرا هستند. 

عتباتی بیان کرد: باید تلاش کرد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی وضعیت زندان‌ها را بهبود بخشید و برای نیل به این امر حضور هدفمند در زندان‌ها و بررسی وضعیت قضایی و شرح حال زندانی و گزارش مددکاری زندان با رویکرد استفاده بهینه از تاسیسات ارفاقی به افراد واجد شرایط بسیار موثر است.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی با سارقین سابقه‌دار و مرتکبین جرایم خشن و افرادی که امنیت و آسایش مردم را به مخاطره می‌اندازند مماشات ندارد و جای این افراد در زندان است و برنامه‌های ارشادی و تربیتی باید برای آن‌ها برگزار کرد. 

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: ۵۹ درصد از محکومان واجد شرایط استان دارای اشتغال هستند و باور قلبی ما این است که هیچ برنامه اصلاحی مانند اشتغال برای تربیت و باز اجتماعی کردن بزهکاران موثر نیست.

وی گفت: باید تمام تلاش و توان خود را در جهت توسعه اشتغال و مهارت‌آموزی و مولدسازی زندانی بکار ببندیم و برای نیل به این هدف باید اشتغال را توسعه داده و در بازدید از واحدهای تولیدی از ظرفیت خیرین و کارآفرینان و صاحبان واحد‌های تولیدی استفاده کرد و هر نوع اشتغال در ذیل بنیاد تعاون اشتغال زندانیان استان تعریف شود. 

عتباتی عنوان کرد: ۳۶۰ نفر از محکومان مالی و جرایم غیر عمد در ۱۰ ماهه سال با استفاده از ظرفیت ستاد دیه آزاد شدند و ۳۵ فقره سازش پرونده قتل در این مدت در استان صورت گرفته و نیز هفت هزار و ۷۴۵ مجازات جایگزین حبس در این مدت صادر شده است که افزایش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را دارد.

وی افزود: می‌توان از ظرفیت‌های صلح و سازش و ظرفیت‌های قانونی و تاسیسات ارفاقی همچون آزادی مشروط و پابند الکترونیک برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها استفاده کرد. 

 رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: شاخص تعیین شده کشوری مبنی بر بهره‌گیری ۹۵ درصدی از دادرسی الکترونیک، بر توسعه این امکان و استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش اطاله دادرسی و سرعت در رسیدگی‌ها و رسیدن به شاخص کشوری مورد تاکید است.

انتهای پیام
captcha