«طلافنگ»؛ جشنواره‌ای برای هم‌افزایی هنرمندان و مجموعه‌های فرهنگی
کد خبر: 4197862
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵

«طلافنگ»؛ جشنواره‌ای برای هم‌افزایی هنرمندان و مجموعه‌های فرهنگی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: جشنواره ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ»، بستری برای برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان محتواهای پویانگاری و موشن‌ها با متولیان و مجموعه‌های فرهنگی تخصصی ایجاد می‌کند.

رونمایی از پوستر جشنواره ملی «طلافنگ»به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام‌ عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در نشست‌ خبری نخستین جشنواره ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ» که امروز، 15 بهمن‌ماه در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: برای انتقال محتوای خوب و تأثیرگذار به تلفیق چند عنصر نیاز داریم که عبارتند از محتوای خوب، قالب درست، ذوق و هنر و سلیقه همراه با تکنولوژی و بستر به‌روز و کارآمد. یکی از بسترهای هنری به‌روز که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، پویانمایی‌ها، پویانگاری‌ها و موشن‌هاست. اگر هنرمندان مستعد و باسلیقه بتوانند محتوای درست را با این قالب ارائه کنند، اثرگذاری فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

وی ادامه داد: در میان قالب‌های گوناگون هنری اعم از فیلم‌های مستند، کوتاه و بلند، موشن‌ها به‌دلیل اینکه بستر وسیعی با قالب‌های متنوع دارند و افراد زیادی می‌توانند آن را تولید کنند، گزینه مناسب و تأثیرگذاری محسوب می‌شوند؛ همچنین توزیع و انتشار آنها بسیار سهل، روان و تأثیرگذار است؛ زیرا جنبه‌های گوناگون هنر را پوشش می‌دهند و کوتاه بودنشان باعث می‌شود که بتوان آنها را در شبکه‌های مجازی منتشر کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان توضیح داد: در این میان، جای میدان و عرصه‌ای که هنرمندان و علاقه‌مندان را با همدیگر آشنا کند تا بتوانند با یکدیگر هم‌افزایی و اشتراک‌گذاری داشته باشند، خالی بود؛ طلافنگ جشنواره یا رویدادی‌ست که بستری برای برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان محتواهای پویانگاری و موشن‌ها با انواع تخصص‌ها در این زمینه با متولیان و مجموعه‌های فرهنگی تخصصی ایجاد می‌کند. مخاطبان این رویداد، دستگاه‌های فرهنگی تخصصی هستند که به موشن‌ها برای رساندن محتوای خود به مخاطبان‌شان نیاز دارند. دیگر مخاطبان نیز هنرمندان و تولیدکنندگان تخصصی این آثار هستند.

وی تصریح کرد: ما هر سال از دستگاه‌های فرهنگی دعوت می‌کنیم تا با ارائه یک عنوان تخصصی و تعیین جایزه، بخش ویژه‌ای را در رویداد به خود اختصاص دهند. امسال از چند دستگاه فرهنگی درخواست دریافت کردیم و از میان آنها، سه دستگاه شامل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد اقامه نماز استان و جامعة‌المصطفی(ص)‌ العالميه اصفهان با ما همکاری می‌کنند.

احمدیان درباره چهار محور رویداد طلافنگ گفت: هر محور به‌طور مستقل پشتیبان مالی دارد که آثار را داوری می‌کند و جایزه می‌دهد. این چهار محور عبارتند از آسیب‌های اجتماعی که دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و دبیرخانه جشنواره آن را به‌عنوان محور انتخاب کرده و تهیه جوایز هم به عهده این مجموعه است. محور دوم، قصص قرآنی و آیات تبیین نام دارد که متولی آن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان است. محور سوم، اهمیت نماز در اخلاق و جامعه اسلامی به شمار می‌رود که مسئولیت آن با ستاد اقامه نماز استان اصفهان است. محور پایانی، سبک زندگی اسلامی ایرانی نام دارد که جامعة‌المصطفی(ص)‌ العالمیه اصفهان از آن حمایت خواهد کرد.

وی تأکید کرد: نفر اول هر بخش 10 میلیون تومان، نفر دوم 8 میلیون تومان و نفر سوم پنج میلیون تومان، جایزه دریافت خواهند کرد. این جشنواره بخش فنی هم دارد که دبیرخانه جشنواره به چهار اثر به‌عنوان بهترین سناریو، ایده‌پردازی و گویندگی، تصویرگری، کارگردانی و تدوین جایزه خواهد داد. ارسال آثار از طریق وبگاه و سایت رویداد انجام می‌شود که در پوستر قابل مشاهد است. مهلت ارسال آثار تا 10 اسفندماه سال جاری است.

در ادامه این نشست، مهدی پایون، دبیر جشنواره ملی طلافنگ اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره به آثار مرتبط با موضوع جشنواره اولویت داوری می‌دهد؛ لذا آثار تولیدی شانس بیشتری در این جشنواره دارند که شامل انواع موشن‌گرافی‌های دوبعدی، سه‌بعدی، استاپ‌موشن، کمیک‌موشن، اینفو‌موشن، استوری‌موشن و موشن‌آبجکت هستند. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی https://m8r.ir/talafang ارسال کنند. فرایند برگزاری جشنواره در کانال ایتا به‌ نشانی https://eitaa.com/morsalatmotion اطلاع‌رسانی و آثار منتخب نیز در همین کانال بارگذاری می‌شود.

وی افزود: حجم موشن باید حداکثر 50 مگابایت و زمان آن حداکثر 120 ثانیه باشد. هر تولیدکننده حداکثر می‌تواند سه اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کند و همه عزیزان باید تعهد بدهند که آثار ارسالی را خودشان تولید کرده باشند. زمان افتتاحیه نیز متعاقباً اعلام خواهد شد. ارسال آثار برای عموم افراد آزاد است و سن و جنسیت خاصی را شامل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رنجبر، رئیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره هنر فرمودند: «هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان‌هاست.» این سخن نشان‌دهنده ارزش هنر نزد ایشان است. در جشنواره طلافنگ، استفاده از ابزار هنری در تبیین آیات الهی و قصص قرآن باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از فراگیرترین رسانه‌های امروز، موشن‌گرافی‌ست که ابعاد متنوع و سرعت انتقال بسیار زیادی دارد؛ بنابراین اگر قصص و آیات قرآن در این قالب تبیین و به سرعت در فضای رسانه‌‌ای منتشر شوند، اثر بسیار زیادی دارد. در دنیای ارتباطات با یک کلیپ ساده می‌توان به جامعه‌ای بسیار وسیع آگاهی بخشید که کاری بسیار ارزشمند است.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست‌، از پوستر نخستین جشنواره ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ» رونمایی شد.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha