از حضور منسجم بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن تا توجه به هوش مصنوعی
کد خبر: 4197928
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
در مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها مطرح شد؛

از حضور منسجم بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن تا توجه به هوش مصنوعی

جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار شد و طی آن آخرین اقدامات دستگاه‌های دانشگاهی برای حضور موفق در نمایشگاه قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست بر حضور منسجم بخش دانشگاهی و نیز توجه به هوش مصنوعی تأکید شد.

حضور منسجم بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن؛ توجه به هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور بعدازظهر امروز ۱۵ بهمن در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

این جلسه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جلیل بیت‌مشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت، مدیرکل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و برخی دیگر از مدیران فرهنگی بخش دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین هادی فلاح، رئیس اداره قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به برخی دستورهای این جلسه اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین دستور این جلسه بحث نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است. بحث‌ در مورد نمایشگاه قرآن از سه ماه قبل شروع شد و ‌مقدمات برقراری ارتباط دانشگاه آزاد به عنوان میزبان بخش دانشگاهی و وزارت ارشاد به عنوان برگزارکننده نمایشگاه قرآن فراهم شد.

وی بر لزوم برگزاری جلسه‌ای بین مسئولان بخش دانشگاهی با مدیران نمایشگاه قرآن تأکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم اهتمام جدی بخش دانشگاهی برای برپایی بخش نمایشگاه قرآن را به برگزارکنندگان این رویداد بین‌المللی نشان دهیم. امسال تلاش خواهد شد تا با جدیت و‌ تنوع بیشتر ‌نگاه جدیدی را وارد نمایشگاه قرآن کنیم.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت، مدیرکل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن به بیان نکاتی پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود تصریح کرد: دانشگاه آزاد از دو ماه قبل ستاد برگزاری نمایشگاه را تشکیل داده و اعضای این ستاد هم مسئولان کانون‌های قرآن واحدهای فعال استان تهران هستند. 

معرفت در ادامه به بیان برنامه‌های دانشگاه آزاد برای برپایی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن پرداخت و اظهار کرد:‌ برنامه‌های پیشنهادی ما بر ۲۵ محور قرار گرفته و روز دوم دی‌ماه از سوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد به رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ارائه شد. 

حضور منسجم بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن؛ توجه به هوش مصنوعی

وی در ادامه ضمن قدردانی از ایکنا برای انعکاس اخبار مربوط به بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن، به چالش‌های پیش رو در زمینه برپایی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: ‌به دلیل کرونا یک رکود نسبی حداقل در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن حاکم شده بود و همین موضوع کار ما را برای ارائه برنامه‌ها خوب و خلاقانه در دوره جدید سخت می‌کند. 

مدیرکل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر تلاش‌هایی برای برگزاری مطلوب بخش دانشگاهی صورت گرفته است، تصریح کرد: با وجود این تلاش‌ها و زحمات اما به نظر می‌رسد بخش دانشگاهی در چهار سال اخیر پیشینه قوی ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از مشکلات عمده برای برپایی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن را همزمانی این رویداد با تعطیلات نوروز عنوان کرد و گفت: البته این همزمانی مانع ما در برگزاری قوی بخش دانشگاهی نخواهد شد. دنبال افراد دغدغه‌مند هستیم تا بتوانند در این ایام حضور پررنگ و موفقی در نمایشگاه داشته باشند. 

معرفت همچنین به جانمایی بخش دانشگاهی در ادوار مختلف نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: برای اینکه بخش دانشگاهی با تحول روبه‌رو شود باید مکان مناسب‌تری به بخش دانشگاهی اختصاص داده شود. در این زمینه لازم است دوستان نهاد به ما کمک کنند و حمایت لازم را به عمل بیاورند. 

مدیرکل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: لازم است کارهای نوآورانه و خلاقانه در بخش دانشگاهی بیشتر شود، اگر فعالیت‌های بخش دانشگاهی همراه با خلاقیت و نوآوری لازم باشد، حتماً جای بهتری در نمایشگاه به این بخش تعلق خواهد گرفت. اگر امسال عملکرد خوبی از خود نشان دهیم در موقعیت بخش دانشگاهی برای سال‌های آینده نیز اثرگذار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها اظهار کرد: درخواست من از همکاران در دانشگاه‌های مختلف این است که اگر قصد حضور در بخش دانشگاهی را دارند، آمادگی خود برای این حضور را زودتر اعلام کنند تا بتوانیم طراحی‌های مطلوبی در بحث برپایی بخش دانشگاهی داشته باشیم.

معرفت در ادامه به موازی‌کاری دانشگاه‌ها به عنوان موضوعی که می‌تواند به یک آسیب برای بخش دانشگاهی تبدیل شود، اشاره و اظهار کرد: برای جلوگیری از این موضوع لازم است بخش دانشگاهی را به عنوان یک بخش منسجم و نه غرفه‌های مجزا از هم در نظر بگیریم. 

حضور منسجم بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن؛ توجه به هوش مصنوعی

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه جلیل بیت‌مشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه دوستان ما در دانشگاه آزاد کار ارزشمندی را انجام می‌دهند، گفت:‌ کار در حوزه دانشگاه یک کار نخبگانی است و لذا به نظر می‌رسد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری یا دوستان ما در دانشگاه آزاد فراخوانی اعلام کنند تا 14 کارویژه و کار نخبگانی دانشگاهی دریافت شود تا در 14 روز برپایی نمایشگاه قرآن هر روز یک کارویژه ارائه شود. دانشگاه‌ها کارهای ویژه و نخبگانی بسیار متنوعی دارند که نیاز به یک فراخوان دارد تا این آثار دریافت شود. 

وی افزود: با توجه به گسترش روزبه‌روز هوش مصنوعی و گرایش همه به این سمت می‌توانیم از این فضا در نمایشگاه قرآن استفاده بیشتری ببریم. به عنوان مثال بخشی از آموزش‌ها می‌تواند از طریق هوش مصنوعی صورت بگیرد.  

بیت‌‌مشعلی با اشاره به استفاده از فضای مجازی برای پربارتر کردن بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد:‌ این امکان وجود دارد که وبینارهای بین‌المللی را در ایام برپایی نمایشگاه در بخش دانشگاهی برگزار کنیم، ایکنا دسترسی خوبی به بخش دانشگاهی جهان اسلام دارد و امکانات خوبی در این زمینه در اختیار دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. می‌توانیم افراد بزرگ و دانشگاه‌های بزرگ را از طریق این وبینارها همراه خودمان داشته باشیم. 

مدیرعامل ایکنا اظهار کرد: ایکنا در حال حاضر به 22 زبان فعالیت دارد و این می‌تواند مورد استفاده بخش دانشگاهی قرار گیرد. این آمادگی وجود دارد که همکاری لازم برای استفاده از این امکانات به وجود آید تا عظمت جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه قرآن کریم را به کشورهای اسلامی بیشتر از همیشه نشان دهیم. 

حضور منسجم بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن؛ توجه به هوش مصنوعی

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیر مجمع مشورتی شورای هماهنگی به بیان نکاتی پرداخت و گفت: هرچند ایام برپایی نمایشگاه قرآن همزمان با تعطیلات نوروز است اما به نظر می‌رسد مسافرت هم تعطیل باشد، احساس من این است که امسال رکورد بازدید نمایشگاه قرآن شکسته خواهد شد لذا با وجود اینکه دانشجویان سر کلاس حضور ندارند اما بازدید خواهیم داشت. 

وی با اشاره به اینکه بخش دانشگاهی به صورت یک بخش منسجم برپا خواهد شد، گفت: در بخش دانشگاهی ضمن حفظ هویت مستقل دستگاه‌های دانشگاهی اما این بخش به صورت منسجم و یک دست برپا خواهد شد. علاوه بر این امسال مشکل بد بودن محل برپایی بخش‌ها برطرف شده و نمایشگاه به صورت یک لاین برپا می‌شود. 

کرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در ایام برپایی نمایشگاه قرآن می‌تواند اقدامات مختلفی را انجام داد که از جمله آن‌ها برپایی جلسات دفاع از پایان‌نامه در نمایشگاه و پرده‌خوانی است. بحث پرده‌خوانی باید جدی گرفته شود، چرا که از جذابیت خوبی برخوردار است. 

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری همچنین تصریح کرد:‌ جهاد دانشگاهی نیز  در بحث نشست‌های ‌وبیناری می‌تواند کمک‌کننده باشد. نکته دیگر این استفاده از بستر نمایشگاه قرآن برای جذب مخاطبان به دو طرح ملی حفظ قرآن و روخوانی قرآن کریم است. 

وی بیان کرد: آثار جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را نباید نادیده بگیریم، از دانشگاه میزبان می‌خواهیم برخی از آثار این جشنواره را در نمایشگاه عرضه کند. علاوه بر همه اینها می‌توانیم هر شب یک چهره قرآنی شناخته شده را به این بخش دعوت کنیم و دورهمی‌هایی را با حضور دانشجویان و این چهره برگزار کنیم. اگر این چهره شناخته شده دانشگاهی باشد، مطلوب‌تر خواهد بود. 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه هر کدام از حاضران به بیان نظرات خود در مورد برپایی بهتر بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن پرداختند که اهم این نظرات به شرح زیر است: 

  • حضور برنامه‌ریزی شده اعضای کانون‌های قرآن و عترت نمایشگاه
  • تکریم فعالان ‌و ‌پیشکسوتان قرآنی بخش دانشگاهی  
  • برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اساتید مطرح و شناخته شده
  • معرفی و تجلیل نشریات قرآنی - دانشگاهی
  • کار فرهنگی باید به‌روز باشد 
  • جنس بازدیدکنندگان امروز با 10 سال قبل متفاوت است و ‌مردم ‌نوآوری را می‌پسندد
  • تأکید بر یکدست شدن بخش دانشگاهی به جای غرفه‌بندی
  • ورود تخصصی دستگاه‌های دانشگاهی به نمایشگاه قرآن
  • توجه به جهاد تبیین در نمایشگاه قرآن 
  • برگزاری کرسی‌های علمی ارتباط قرآن با علوم دیگر با حضور اساتید مطرح 
  • ارائه گواهی به حاضران در کرسی‌های علمی 
  • برنامه‌های مربوط به هر دستگاه‌ دانشگاهی از الان ارائه شود تا حضور بهتری در نمایشگاه داشته باشد
  • 90 درصد برنامه‌های ارائه شده برای نمایشگاه آینده قدیمی است
  • دستگاه‌ها برای تدوین برنامه‌های به‌روز نشست دیگری را برگزار کنند

بر اساس گزارش ایکنا سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از یکم تا چهاردهم فروردین‌ماه 1403 در مصلای تهران برپا می‌شود. برپایی بخش دانشگاهی این دوره از نمایشگاه به عهده دانشگاه آزاد اسلامی گذاشته شده است. 


گزارش تصویری مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها


تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha