۶۱ میلیون نفر واجد دریافت یارانه ۲۲۰ هزارتومانی برای ۱۱ قلم کالا
کد خبر: 4198145
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
علیرضا عسگریان اعلام کرد؛

۶۱ میلیون نفر واجد دریافت یارانه ۲۲۰ هزارتومانی برای ۱۱ قلم کالا

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش کالابرگ الکترونیکی هفت دهک اول است که شامل ۶۱ میلیون نفر می‌شود گفت: واریزی کالابرگ الکترونیکی برای ۱۱ قلم کالا از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان ارتقاء پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی (فجرانه)، امروز دوشنبه، ۱۶ بهمن در سالن جلسات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: دولت در حوزه تغذیه مردم دارای راهبرد کلان است و دائماً بر این راهبرد توجه دارد و علی‌رغم همه مشکلات موجود تمرکز خود را بر آن گذاشته است. قسمت بزرگ این بسته کامل، کالابرگ‌ الکترونیک است که دارای سازوکارهای مفصل بوده و زیرساخت‌های سنگینی دارد.

وی ادامه داد: مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی یا فجرانه از امروز شروع و تا سه ماه آینده یعنی 20 اردیبهشت سال 1403 ادامه خواهد داشت و نزدیک 35 همت برای هرماه منابع تخصیص یافته است. طرح فجرانه شامل عموم مردم، مادران و کودکان می‌شود و برای هرکدام زیرساخت‌های مشخصی تعیین شده و منابعی را تخصیص یافته است. طرح‌های متعددی در این رابطه وجود دارد که در سال جاری و سال آینده اعلام خواهد شد.

عسگریان شرح داد: ارائه کالابرگ الکترونیکی از سال گذشته راه افتاد؛ زمانی که ارز ترجیحی حذف شد، میزان رایانه مردم افزایش جهشی داشت و به تناسب دهک، رایانه‌ها بین هشت تا ۹ برابر افزایش یافت. افزایش رایانه باید بر سفر مردم مستقر می‌شد و به تغذیه مردم یارانه تعلق می‌گرفت اما چون زیرساختی وجود نداشت به مردم سپرده شد، یارانه در جاهایی غیر از تغذیه هزینه می‌شد؛ به همین دلیل از اواخر سال ۱۴۰۱ در چند استان کشور محیط‌های آزمایشگاهی‌ای برای کالابرگ ‌الکترونیکی شروع شد و بعد از گذراندن این دوره به وضعیت کنونی رسیدیم که نقطه جدیدی است.

جمعیت 61 میلیون نفری هفت دهک اول

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: جمعیت تحت پوشش کالابرگ الکترونیکی هفت دهک اول است که شامل ۶۱ میلیون نفر می‌شود. مردم می‌توانند به ۴۰۰ فروشگاه‌ زنجیره‌ای، دو فروشگاه بزرگ اینترنتی و ۲۰۰ هزار فروشگاه پراکنده در سراسر کشور مراجعه و از کالابرگ خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: کالابرگ الکترونیکی به یازده قلم از کالاهای اساسی اختصاص یافته است و در دوره جدید همه شروط گذشته برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی برداشته شده است. واریزی کالابرگ الکترونیکی برای مشمولین همزمان با واریزی یارانه‌ در دوره جدید انجام می‌شود و میزان یارانه مضاعف از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان ارتقاء پیدا کرده است. قیمت پایه یارانه 523 هزار تومان و قیمت روز یارانه 743 هزار تومان است یعنی ۲۲۰ هزار تومان با قیمت پایه مابه‌التفاوت دارد.

11 قلم کالا برای هر نفر در طی یک ماه

عسگریان در رابطه با یازده قلم کالای انتخاب شده برای کالابرگ الکترونیکی شرح داد: این یازده قلم کالای انتخاب شده غذای مردم است و امکان دارد در مناطق مختلف جغرافیایی تفاوت‌های وجود داشته باشد. افراد می‌توانند با مراجعه به فروشگاه خرید کنند و به ازای هر قلم کالا یارانه پرداخت خواهد شد. این یازده قلم برای هر فرد عبارت است از 3 لیتر شیر، بسته 400 گرمی پنیر، دبه 2.5 کیلویی ماست کم‌چرب، یک کیلوگرم تخم‌مرغ، یک کیلوگرم مرغ، یک بسته روغن مایع 810 گرمی، یک بسته 700 گرمی ماکارونی، دو کیلوگرم برنج، نیم کیلوگرم قند و شکر، 1.2 کیلوگرم حبوبات، نیم کیلوگرم گوشت منجمد گوساله.

وی در رابطه با برداشته شدن شروط کالابرگ الکترونیکی شرح داد: اگر قبلاً قرار بود سقف هزینه اعلام شده در یارانه استفاده شود تا اعتبار 120 هزار تومانی تخصیص یابد دیگر این شرط وجود ندارد و مشمولین با مراجعه به فروشگاه‌ها و خرید کالاهای اعلام شده از اعتبار 220 هزار تومانی پرداخت می‌شود لازم به ذکر است که کالابرگ الکترونیکی صرفاً از طریق خرید محصولات اعلام شده ممکن است و امکان دریافت پول نقد وجود ندارد. یارانه اقلام اعلام شده بلافاصله پس از خرید محصول پرداخت می‌شود.

اعتبار یک ماهه 220 هزار تومانی

عسگریان تصریح کرد: میزان یارانه هرکدام از این یازده قلم کالا مشخص است و به صورت چرخشی نیست یعنی یک فرد نمی‌تواند همه 220 هزار تومان کالابرگ الکترونیکی خود را فقط برای یک کالا مصرف کند بلکه برای هرکدام از این اقلام برای هر فرد میزان مشخصی تعیین شده است و به همان میزان یارانه تخصیص می‌یابد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: فرصت استفاده از کالابرگ 220 هزار تومانی یک ماه است و در صورتی که از آن استفاده نشود یارانه مضاعف حذف می‌شود و در ماه آینده دوباره با یارانه جدید به مشمولان ارائه خواهد شد.

نصب برنامه شبکه ملی اعتبار «شما»

وی تأکید کرد: برای اطلاع از میزان اعتبار کالابرگ الکترونیکی لازم است تا مشمولان برنامه کاربردی شبکه ملی اعتبار «شما» را نصب کنند. تمامی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ الکترونیکی در این برنامه وجود دارند و از این طریق می‌توان نزدیک‌ترین فروشگاه‌ متصل به درگاه کالابرگ الکترونیکی را یافت.

عسگریان افزود: صرفاً سرپرستان خانوار می‌توانند از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند و سرپرستانی که تلفن هوشمند ندارند می‌توانند با وارد کردن کد دستوری #1463*500* از میزان اعتبار خود اطلاع یابند و کد اعتباری کالابرگ الکترونیکی دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha