انتخابات را به دور از تخریب دیگران برگزار کنیم
کد خبر: 4198776
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
آیت‌الله غروی:

انتخابات را به دور از تخریب دیگران برگزار کنیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص خط قرمزهای انتخاباتی گفت: در فضای انتخابات به‌گونه‌ای عمل نشود که موجب تخریب دیگران شود و شعارهایی داده نشود که به وحدت مردم ضربه بزند.

آیت‌الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قمآیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: شاهد چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم، انقلابی که از دل مردم بلند شد و یک کودتای نظامی و یا حرکت حزبی نبود، بلکه یک حرکت وسیع مردمی با رهبری یک عالم دینی که توانست مردم را بسیج کند و در مقابل قدرت رژیم شاه که همه قدرت‌های بزرگ دنیا از جمله آمریکا او را حمایت می‌کردند، بایستد.

وی ادامه داد: حرکتی که مردم به رهبری امام(ره) انجام دادند که نقطه اوجش از سال ۱۳۵۶ شروع شده بود و در نهایت به پیروزی هم رسید و این پیروزی مهمی بود، چراکه قدرت‌های بزرگ از شاه پشتیبانی می‌کردند و تمام تلاش‌شان را به کار گرفتند تا چنین پیروزی اتفاق نیفتد، همچنین شاه همه قدرت‌های سیاسی و اقتصادی‌اش وابسته به کشورهای خارجی بود و عقبه فکری رژیم را هدایت می‌کردند ولی این انقلاب با پشتوانه مردم پیروز شد و از همین‌رو است که ما هر ساله ۲۲ بهمن را جشن می‌گیریم.

غروی با اشاره به لزوم حضور مردم در صحنه انتخابات، گفت: حضور در صحنه انتخابات نقش بسیار مهمی در ناامید کردن دشمن دارد و این حضور می‌تواند توطئه‌های دشمن را خنثی کند، همچنین  انتخابات نشانگر مردمی بودن این نظام است هرچه با حضور بیشتری از مردم انجام شود،‌ استحکام نظام را بهتر نشان می‌دهد و در نتیجه منجر به ناامید شدن هر چه بیشتر دشمنان می‌شود.

وی افزود: ایران در گذشته محلی برای حفظ منافع دشمنان بود، اما امروزه قدرتی در مقابل قدرت شرق و غرب است و در خاورمیانه و جای جای جهان نقش ایفا می‌کند و این قدرت زمینه شکل‌گیری گروه‌های مقاومت در دنیا شد تا اسرائیل نتواند به هدف خودش برسد و معمولا جمهوری اسلامی نقش پدافندی ایفا می‌کند و به‌واسطه این موضوع می‌بینیم که فسلطین چگونه در مقابل قدرت‌های دنیا  مقابله می‌کند و همه این‌ها از برکات انقلاب اسلامی است.

غروی با بیان چرایی خشمگین شدن قدرت‌های دنیا نسبت به جمهوری اسلامی گفت: در مقابل این هم در نظر گرفته شود که دشمنان خشم‌شان نسبت به جمهوری اسلامی بیشتر شده است، چراکه نقشی را به‌عنوان کدخدای جهان می‌خواستند داشته باشند این نقش با وجود انقلاب اسلامی روز به روز رو به کمرنگ شدن است و با حضور در صحنه‌های سیاسی از جمله جشن پیروزی ۲۲ بهمن و انتخابات، این اهداف بیشتر تحقق پیدا می‌کند، انتظار داریم که در گام بعد از جشن پیروزی انقلاب، جشن شرکت در انتخابات هم برگزار شود.

وی افزود: همچنین مردم نقش خود را در انتخابات ایفا کنند، چرا که مسئولین جمهوری اسلامی مسئولین مستقلی هستند و کسی برای آن‌ها تصمیم نمی‌گیرد و البته ناگفته نماند که مشکلاتی برای مردم وجود دارد ولی در کل مسئولین دلسوزی‌هایی داشتند و تحولاتی در جمهوری اسلامی به وجود آمده که در طی ۴۰ سال بی‌سابقه بوده است. خدماتی از جمله آب، برق و گاز برای روستاییان، ساخت راه‌ها و استقلال سیاسی که رقم زده است، نشان از توفیقات نظام جمهوری اسلامی است.

غروی با بیان جایگاه انتخابات در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، یادآور شد: انتخابات به معنای حضور مردم در تعیین سرنوشت‌شان است و در این بین انتخابات مجلس اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه امام(ره) فرمودند مجلس در رأس امور است به این دلیل که مجلس می‌تواند قوانین خوبی را تصویب کند و اصلاحات خوبی هم در قوانین بهوجود آورد و نظارت بر کارهای اجرایی دولت هم می‌تواند از دیگر دستاوردهای مجلس باشد، اگر مجلس پشتوانه قوی داشته باشد و افراد دلسوز به سرکار بیایند کشور بالندگی بیشتری می‌تواند داشته باشد.

غروی با اشاره به تأثیر حضور مردم در انتخابات، گفت: با حضور در انتخابات می‌توانیم این پیام را برسانیم که پای انقلاب ایستاده‌ایم و کلیت نظام جمهوری اسلامی را قبول داریم، البته این به آن معنا نیست که در کشور مشکلاتی وجود ندارد،‌ در اینجا منظور ما کلیات انقلاب اسلامی است، چراکه جمهوری اسلامی نظامی مردمی است و خدمات زیادی هم ایفا کرده و اگر این انقلاب نبود اصلا شرایط خاورمیانه به‌ گونه‌ای دیگر بود و قدرت‌ها به گونه دیگری عمل می‌کردند،‌ به راستی جمهوری اسلامی از قدرت‌هایی است که در جهان نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران مثل گذشته نیست که صرفاً یک سرزمین نفتی تلقی شود و منافع دیگر کشورها را تأمین کند، طبیعتاً حضور پای صندوق‌های رأی نوعی جهاد تبیین برای داخل و خارج کشور است و زمانی که این دو  گروه افکار شیطانی دارند آن‌گاه متوجه می‌شوند که افکار آن‌ها چه تقابلی با حضور مردم خواهد داشت و همچنین فعالیت‌هایی که دشمن در فضای مجازی علیه کشور انجام می‌دهد باید پادزهر آن‌ها را از طریق حضور در انتخابات داشته باشیم تا دشمن را مأیوس کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص انتخاب اصلح توسط شورای نگهبان و مردم گفت: شورای نگهبان صرفاً صلاحیت‌های اولیه را براساس قانون احراز می‌کند و بعد از آن مردم باید بهترین‌ها را انتخاب کند. برای انتخاب اصلح اولاً مردم چشمان‌شان را به‌خوبی باز کنند و دوماً کسانی که در اجتماع تأثیرگذار هستند بهترین‌ها را صرف‌نظر از جناح‌بندی‌های سیاسی پیشنهاد بدهند و انتخاب کنند، بهترین‌هایی که بتوانند در مجلس نقش واقعی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: در انتخابات نباید به گونه‌ای عمل شود که دیگران تخریب شوند، متأسفانه برخی اوقات در انتخابات شعارهایی داده می‌شود که ممکن است به وحدت ما ضربه زده شود این شعارها باید حذف شود، انتخاب مردم هم جناحی نباشد بلکه اصلح باشد،‌ ملاک را برای انتخاب دیانت و صالح بودن طرف بگذاریم و نماینده مجلس هم به خاطر پست و مقام و منافع دنیوی کاندید نشود بلکه هدفش خدمت باشد.

گفت‌وگو از مصطفی اعتباری

انتهای پیام
captcha