انتقاد اندیشمند سودانی از رویکرد شرق‌شناسان به اندیشه سیاسی اسلام
کد خبر: 4199243
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳

انتقاد اندیشمند سودانی از رویکرد شرق‌شناسان به اندیشه سیاسی اسلام

المحبوب عبدالسلام، اندیشمند سودانی با انتقاد از رویکرد شرق‌شناسان به اندیشه سیاسی اسلام، خواهان توجه به این میراث غنی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از هسپرس، المحبوب عبدالسلام، اندیشمند سودانی در گفت‌وگو با برنامه «درباره شرق‌شناسی» از رواج رویکرد شرق‌شناسان به اندیشه سیاسی اسلام انتقاد کرد.

به گفته وی مستشرقان جهان را به دو بخش تقسیم می‌کنند: «شرق و غرب». آنها شرق را فرهنگی توصیف کرده‌اند که مبتنی بر متون خاصی بوده و در برقراری حکومت شورایی و دموکراسی ناتوان است. به گفته وی این اندیشه‌وران تأثیر اندیشه سیاسی غربی از منابع اسلامی را نادیده می‌گیرند، چنانکه گفته می‌شود که ژان ژاک روسو، اندیشه قرارداد اجتماعی را از مفهوم بیعت در اسلام اخذ کرده است.   

عبدالسلام افزود: هنگامی که مسلمانان در دوران شکوفایی تمدنی به‌سر می‌بردند، خلاقیت زیادی در انتشار آثار علمی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف از خود نشان دادند. برای مثال می‌توان به کتاب «آراء اهل مدینه فاضله» از فارابی اشاره کرد که یکی از اوج‌های نظریه‌پردازی در حوزه سیاست و اجتماع است. با این حال این آثار کمتر مورد توجه قرار گرفته است.  

از سویی تألیف در آثار فلسفی نیز شکوفایی بسیاری داشته است. اگرچه برخی ذهن مسلمانان را یک اندیشه جزءگرا توصیف کرده‌اند که نمی‌تواند تفکری جامع داشته باشد اما این امر با شدت و ضعف در دیگر تمدن‌ها نیز وجود داشته است‌.

  به گفته عبدالسلام، یکی از ایده‌های اساسی شرق‌شناسی وجه تمایز رومیان و یونان با  بقیه جهان است. شرق‌شناسان به جنبه‌های آزاداندیشانه در اندیشه سیاسی  و زندگی اجتماعی مسلمانان کمتر توجه داشته‌اند و متأسفانه این رویکرد در بین اندیشمندان علوم اجتماعی و سیاسی مسلمانان نیز رواج یافته است.

انتهای پیام
captcha