دو پیام به جشنواره تئاتر کودک و معرفی داوران
کد خبر: 4200263
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴

دو پیام به جشنواره تئاتر کودک و معرفی داوران

همزمان با قرار گرفتن در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، داوران بخش تئاتر خردسال این رویداد معرفی شدند و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و مدیر کل ارشاد استان یزد به این رویداد پیام دادند.

به گزارش ایکنا؛ مجید قناد، سوسن مقصودلو و امیر سلطان‌احمدی، به عنوان هیئت داوران نمایش‌های بخش خردسال بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان یزد انتخاب و معرفی شدند.

مجید قناد، مدرس دانشگاه، کارگردان و تهیه‌کننده نام‌آشنای حوزه تئاتر کودک و نوجوان است و تحصیلات هنری خود را در رشته بازیگری و کارگردانی در دانشگاه هنرهای زیبای تهران به پایان رسانده و به واسطه حضورش در برنامه‌های تلویزیونی در حوزه کودک و نوجوان به نام «عموقناد» شناخته می‌شود.

سوسن مقصودلو، مدرس، نویسنده و بازیگر پرسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است و در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارد. همچنین بازی در آثاری همچون «زیر گنبد کبود»، «خانه آبنباتی»، «همه بچه‌های من»، «قصه‌های ایرانی»، «قصه‌های تابه‌تا»، «کدو قلقلی و دیو»، گویندگی در «قصه‌های شاپرک‌خانوم» برخی از آثار وی در این حوزه است.

امیر سلطان‌احمدی؛ بازیگر، عروسک‌گردان، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان است و در بخش نویسندگی و کارگردانی نیز آثاری همچون «مجموعه سرزمین الفبا» و «سلطان جنگل» را در حوزه کودک و نوجوان تولید کرده است.

از معرفی داوران بخش خردسال تا دو پیام به جشنواره

تئاتر؛ نمایش تمامیت زندگی در صحنه است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت: چنانچه سال‌ها و شاید بتوان گفت تک‌تک روزها و لحظه‌های کودکی و نوجوانی را شیرین‌ترین و ماندگارترین و صد البته، تعیین‌کننده‌ترین دوران از عمر شریف هر انسانی بدانیم؛ روشنای امیدبخش «بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوان»، شور و طراوتی متفاوت‌تر، در دل تمامی مشتاقان سربلندی میهن اسلامی‌مان و اذهان آشنایان هنر نمایش در بیان ظریف نکات تربیتی و مؤلفه‌های فکری سازنده شخصیت کودکان و نوجوان‌مان، برخواهد انگیخت. چرا که تئاتر، نمایشِ تمامیتِ زندگی در صحنه است و به راستی چه کسانی از کودکان و نوجوانان‌مان، مستعدتر به «تمرین نابِ زندگی» و سزاوارتر برای «رشد آگاهی و اعتماد به نفس» به منظور زیستنی  مفیدتر و ارزش‌گراتر؟

نظری در ادامه پیام خود آورده است: البته اهمیت و اعجاز این عرصه، رسالت خطیری را هم به دنبال می‌آورد و آن اینکه تولید و ارائه آثار نمایشی برای طیفِ مخاطبی کودکان و نوجوان، دقتی خاص‌تر و ظریف‌تر به جوهره متن و پیام آنچه در پیکره‌های تئاتری برای آنها ارائه می‌شود را طلب می‌کند. از این‌روست که باید با دانش و دلسوزی تعهدآوری، جریان‌های جاری در جهان کودک و نوجوان، از سویِ فعالانِ این حوزه، مورد شناسایی جدی قرار گرفته و در پیِ آن، ساخت اثری هنری در این ساحت را بسیار حرفه‌ای‌تر و عمیق‌تر دانست. دلیل اصلیِ برافراشتگیِ این عرصه در قامت بین‌المللی‌اش هم، همین گستردگی جهان فکریِ کودک و نوجوان و ظرافت‌ها و انتظارات برآمده از این عمق و ساحت از سوی خانواده‌های فهیم و ارجمند کشورمان و جامعه تئاتر ایران اسلامی است. با عنایت به این منظر، اینجانب با تمام اعتماد و اعتقاد، مجموعه‌ سعی و کوششِ تمامی هنرمندان توانمندِ حاضر در این عرصه و نیز اهتمامِ همکاران و همراهان تلاشمندم در سراسر کشور،  برای تحققِ شکل‌گیری این جشنواره در اردکان کهن‌زاد و صمیمی را ارج گذاشته و امیدوارانه تاکید می‌ورزم که با نگاهی دانش‌محور و تعهدآور به جایگاه و قدرت تاثیرگذاری آموزه‌های معنوی و اخلاقیِ موجود در متن فرهنگ و هنر ایران اسلامی، جامعه‌ نمایش کشور بتواند پنجره‌های ظریفِ تئاتر کودک و نوجوان را به تماشای صحنه‌هایی زندگی ساز و آگاهی‌بخش بگشاید تا به لطف حق، آفتاب سعادت و آزادگی، بی‌دریغ‌تر از همیشه به فردایِ فرزندان این آب و خاک تابانده شود؛ چرا که به یقین، افتخار و تکیه‌گاه ما آن چیزی است که با تلاش و آینده‌نگری، "تولید" می‌کنیم نه آنچه در رویاهای خود به آنها دل می‌بندیم. و باشد که این چنین باد و این چنین‌تر؛ انشاءالله!

از معرفی داوران بخش خردسال تا دو پیام به جشنواره

اعتلای اندیشه و فرهنگ جامعه با اتکا به تولیدات هنری

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پیامی به مناسبت برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد گفت: استان یزد با مردمانی فرهنگ دوست و هنرمندپرور طی سال‌های اخیر شاهد رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری متعددی بود که به لطف پروردگار، برکات مادی و معنوی را به دنبال داشت.

عابدی در این پیام یادآور شده: برگزاری رویدادهای معتبر هنری در هر جغرافیای فرهنگی می‌تواند مسیری درست در راه اعتلای اندیشه و فرهنگ آن جامعه تلقی شود و به پویایی و ایجاد نشاط اجتماعی کمک کند. به ویژه رویدادهایی که کودکان و نوجوانان را مخاطب قرار دهد و این قشر آینده‌ساز را با خود همراه کند.

وی در ادامه این پیام خاطرنشان کرده است: بر این باوریم که برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور برترین و شاخص‌ترین هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان و گروه‌های نمایشی برگزیده از سرتاسر ایران عزیز و همچنین کشورهای مختلف دنیا سرمایه گذاری معنوی و هدفمند برای آینده فکری و اجتماعی فرزندان این خطه خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پایان پیام خود تاکید کرده است: امیدوارم برگزاری مهمترین رویداد هنری استان یزد لحظاتی لذت بخش برای تمامی مخاطبان این جشنواره به ویژه مردم شریف و هنر دوست اردکان به همراه داشته و نتایج و دستاوردهای تاثیرگذار و ملموسی برای آنان به ارمغان بیاورد. برای تمامی هنرمندان حاضر در جشنواره لحظاتی به یاد ماندنی و خاطره انگیز در شهر تاریخی و زیبای اردکان و اجراهای بی‌نظیر برای تمامی گروه های شرکت کننده آرزومندم.

از معرفی داوران بخش خردسال تا دو پیام به جشنواره

به گزارش ایکنا؛ بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.

1200 اثر به این جشنواره رسیده که ۶۴۵ اثر برای بررسی نهایی از ۳۰ استان کشور انتخاب شد، همچنین ۹۸ اثر نیز در بخش بین‌الملل از ۴۴ کشور برای حضور در این جشنواره متقاضی بودند.

در نهایت هشت اثر در بخش نوجوان، ۹ اثر بخش کودک، ۹ اثر در بخش خیابانی، چهار اثر در نقالی، پنج اثر در بخش خیمه‌شب بازی، هفت اثر بخش خردسال و ۱۷ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی و جمعا ۶۶ اثر در این جشنواره رقابت می‌کنند.

آثاری به صورت مهمان در بخش جنبی جشنواره حضور خواهند داشت، همچینن اجراهایی نیز در مناطق کمتر برخوردار شهر اردکان اجرا و در روستاها و مناطق مختلف نیز به صورت تریلر سیار اجراهایی برگزار می‌شود.

هشت اثر در بخش های مختلف نیز از استان یزد در این جشنواره حضور دارند که سه اثر از اردکان، سه اثر از یزد، یک اثر از مهریز و یک نمایش نیز توسط نمایش‌های میدانی برای شهدای غزه اجرا می‌شود.

کشورهای استرالیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، آفریقا و روسیه به همراه چهره های شاخص هنری کشور در این رویداد حضور خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha