حرکت در چارچوب قانون، انتخابات رقابتی و سالم را به‌دنبال دارد
کد خبر: 4200463
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
رئیس هیئت بازرسی انتخابات خراسان رضوی:

حرکت در چارچوب قانون، انتخابات رقابتی و سالم را به‌دنبال دارد

محسن نجات گفت: با حرکت در چارچوب قانون، طبق آیین‌نامه‌ها و مقررات و با همه ظرفیت‌های قضایی مناسب، انتخابات رقابتی و سالم به معنای حقیقی رقم خواهد خورد.

انتخاباتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن نجات، رئیس هیئت بازرسی انتخابات خراسان رضوی، امروز، ۲۹ بهمن‌ماه، در استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های استان برای برگزاری انتخاباتی شایسته، اظهار کرد: در چند ماه گذشته فرآیندها با پیگیری‌ها، رصدها و نگاه بلند و ویژه استاندار در پیگیری جریانات و فرآیندهای ستاد انتخابات طی شد. جلسات مستمر و دغدغه‌مندانه‌ای در این زمینه برگزار شده است.

وی ادامه داد: چند روز بیشتر به برگزاری انتخابات نمانده که بدون تردید با حضور پرشور مردم رقم خواهد خورد. مردم ما در بزنگاه‌ها و شرایط حساس همیشه پیش‌قراول بودند و خود را ویژه‌تر نشان دادند. این انتخابات را به‌عنوان انتخاباتی ویژه در تاریخ انقلاب ثبت خواهیم کرد.

نجات با بیان اینکه مأموریت هیئت بازرسی نظارت، بررسی و ارزیابی عملکرد هیئت‌های اجرایی در انتخابات است، بیان کرد: با توجه به تعامل و نشست ویژه با هیئت نظارت انتخابات استان، بسته نظارت ویژه برای اولین بار در استان با هماهنگی ویژه بین بازرسان وزارت کشور، سرناظران و ناظران صورت خواهد گرفت. در این بسته توجه‌های ویژه‌ای به تعامل و هم‌افزایی شده تا از ظرفیت نظارت در انتخابات به خوبی استفاده کنیم. با حرکت در چارچوب قانون، طبق آیین‌نامه‌ها و مقررات و با همه ظرفیت‌های قضایی مناسب، انتخابات رقابتی و سالم به معنای حقیقی رقم خواهد خورد.

رئیس هیئت بازرسی انتخابات خراسان رضوی افزود: تعداد اعضای هیئت بازرسی خراسان رضوی در ستاد استان ۵ نفر و در شهرستان‌ها ۱۰۲ نفر هستند. ترکیب هیئت بازرسی شهرستان‌ها رئیس، دبیر و عضو بوده و ترکیب دبیرخانه‌ای داریم. در استان نیز همین ترکیب وجود دارد و بنده رئیس هیئت هستم و جهاد کشاورزی، آموزش‌وپرورش و آبفا اعضای هیئت بازرسی استان اند. همچنین به ازای هر شعبه یک بازرس داریم و در مجموع ۴۵۴۶ نفر بازرس را سازماندهی کردیم. تا الان بیش از چندین دوره آموزشی به صورت حضوری و وبیناری برگزار شده است.

وی اظهار کرد: به ازای هر ۱۵ شعبه یک سربازرس حضور دارد که در مجموع ۳۷۴ نفر هستند. تعداد بازرسان ویژه نیز به ازای هر ۱۰۰ شعبه یک بازرس ویژه بوده و ۴۷ نفر بازرس ویژه خواهیم داشت. مجموع تعداد عوامل هیئت بازرسی انتخابات استان ۵۶۷۸ نفر است که ما را کمک خواهند کرد. ان‌شاءالله این انتخابات را با کیفیت نظارتی برگزار می‌کنیم.

نجات بیان کرد: تمامی بسترها فراهم شده و به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم که چند بخش را در ارزیابی سلامت انتخابات قبل از روز اخذ رأی در نظر بگیریم. توجه اصولی به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری انتخابات یکی از این شاخص‌هاست.

رئیس هیئت بازرسی انتخابات خراسان رضوی افزود: برنامه‌ریزی و تعامل مطلوب و مؤثر در استفاده از ظرفیت عوامل انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی، جلوگیری از هرگونه دخالت نهادها، ادارات و اشخاص غیر مسئول خارج از چارچوب قوانین انتخابات، نظارت و کنترل بر حسن فعالیت احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی دارای مجوز، رعایت اصل بی‌طرفی از سوی مسئولان اجرایی به ویژه دست‌اندکاران انتخابات، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از سو استفاده احتمالی از امکانات دولتی، رفع جانبداری مسئولان و القای احساس فرمایشی بودن انتخابات توسط جریان‌ها و گروه‌های معاند نظام از دیگر شاخص‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر تبلیغات انتخاباتی نامزدها مورد توجه ما قرار دارد، تصریح کرد: نامزدها نباید در صحبت‌ها و تبلیغات خود نظر مغایر امنیت ملی بدهند، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی و تخریب، تحقیر و هتک حرمت اشخاص نیز ممنوع است که در صورت مشاهده با قانون مجازات اسلامی ماده ۱۹ برخورد خواهد شد.

نجات گفت: تخلفات در حوزه کاندیداها و تبلیغات پیش از موعد نیز رسیدگی می‌شود و از نامزدها تقاضا کردیم این موضوع را مراعات کنند. در هفته گذشته ۵ مورد تخلف در زمینه تبلیغات پیش از موعد داشتیم. ما در این دوره تخلفات را به حداقل خواهیم رساند. شماره هیئت بازرسی برای گزارش تخلفات، سوءاستفاده دست‌اندکاران و هرگونه ابهام ۳۸۵۸۰۰۶۷-۶۹ است.

در ادامه غلامحسین قنبری مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی، اظهار کرد: بیش از یک سوم نیروهای ما در استان مشغول خدمت برای انجام وظایف در زمینه اجرای انتخابات هستند.

وی بیان کرد: ماده ۱۱ قانون انتخابات مجلس امسال در اخذ رأی، تسهیل ایجاد کرده که افراد می‌توانند علاوه بر شناسنامه و کارت ملی با گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت نیز سر صندوق‌های رأی حاضر شوند و رأی دهند.

قنبری با بیان اینکه جمعیت استان ۶ میلیون و ۹۴۶ هزار نفر و مشهد ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۸۳ نفر است، ادامه داد: ما در خصوص صدور شناسنامه وظایفی داریم. در استان برای ۷۳.۸ درصد افراد شناسنامه مکانیزه صادر کردیم. در ۱۰ ماهه اول امسال ۲۷۵ هزار و ۴۶ کارت ملی هوشمند تحویل دادیم.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی اظهار کرد: برای افراد بالای ۱۵ سال از ابتدای طرح ۲ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۶۵۹ فقره شناسنامه مکانیزه و المثنی صادر شده و مجموع شناسنامه‌های مکانیزه صادر شده برای افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال ۵ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۷۹۴ فقره شناسنامه بوده است.

وی گفت: در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری ۲۰۸ هزار و ۹۸۸ جلد شناسنامه مکانیزه صادر کردیم. در دی‌ماه سال گذشته ۱۸ هزار شناسنامه و امسال بیش از ۲۸ هزار و ۸۴۵ شناسنامه صادر شده و تعداد شناسنامه‌هایی که در بهمن‌ماه امسال صادر کردیم بیش از ۳۵ هزار شناسنامه بوده که تعدادی تحویل داده شده و تعدادی نیز در روزهای آینده تحویل داده می‌شود.

قنبری در خصوص واجدین شرایط انتخابات در استان تصریح کرد: واجدین شرایط را ستاد انتخابات کشور در وعده خود اعلام خواهد کرد، علت هم این است که می‌خواهند آمار در اختیار ستاد متقن، به‌روز و نزدیکتر به واقع باشد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی در خصوص آمار ولادت و وفات استان، بیان کرد: در ۱۰ ماهه اول امسال ۸۵ هزار و ۱۵ مورد ولادت در استان اتفاق افتاده که در مدت مشابه سال گذشته ۸۳ هزار و ۷۴۸ مورد بوده و ۱.۵ درصد افزایش داشته است. در ۱۰ ماهه اول امسال ۲۸ هزار و ۵۵۱ مورد وفات در استان ثبت شده که در مدت مشابه سال گذشته ۲۸ هزار و ۲۲۵ مورد بوده و ۱.۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: با توجه به بحث انتخابات و حجم بالای کاری، مردم نیز با ما همکاری داشته باشند. اگر نیاز ضروری برای تعویض شناسنامه ندارند، فعلاً مراجعه نکنند.

انتهای پیام
captcha