نگاهی به زندگی شهید «حجت‌الاسلام سیدنورالدین رحیمی»
کد خبر: 4200858
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
به بهانه روز «روحانیت و دفاع مقدس»

نگاهی به زندگی شهید «حجت‌الاسلام سیدنورالدین رحیمی»

حجت‌الاسلام سیدنورالدین رحیمی از شهدای روحانیت لرستان یکم اسفندماه سال 1364 در جریان حمله جنگنده‌های رژیم بعث عراق به هواپیمای حامل وی و سایر همراهانش که راهی جبهه‌ بودند، به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام سیدنورالدین رحیمیبه گزارش ایکنا از لرستان، در یکم اسفندماه سال 1364 حجت‌الاسلام والمسلمین شهید فضل‌الله محلاتی، نماینده امام خمینی(ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قضات و جمعی از مسئولان برای حضور در جبهه‌های نور علیه ظلمت، در حین پرواز مورد حمله جنگنده‌های دشمن بعثی قرار گرفتند که همه سرنشینان آن هواپیما به شهادت رسیدند که به‌منظور ارج نهادن به فداکاری روحانیت در دوره‌های مختلف این روز به نام روز «روحانیت و دفاع مقدس» نام‌گذاری شده است.

قریب چهار هزار روحانی در کنار دیگر شهدای عزیز برای برپایی و استمرار نظام جمهوری اسلامی در راه خدا به شهادت رسیدند، شهدای روحانیت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شهدای مدرسه فیضیه، شهدای محراب، امامان جمعه و جماعات، شهدا روحانی عزیزی که در کوچه و خیابان و محل کار و خدمتگزاری به‌واسطه منافقان به درجه رفیع شهادت نائل شدند و شهدای روحانیت در دفاع مقدس همه این‌ها نشان‌دهنده آمادگی برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی از سوی روحانیت مکرم است.

در جریان حمله جنگنده‌های دشمن بعثی عراق به هواپیمای حامل شهید حجت‌الاسلام والمسلمین فضل‌الله محلاتی، و همراهانش یکی از روحانیونی لرستانی به نام حجت‌الاسلام سیدنورالدین رحیمی نیز حضور داشت.

وی از اعضای جامعه روحانیت استان لرستان و شهر خرم‌آباد، مدرس حوزه کمالیه خرم‎آباد، نماینده مردم پلدختر و حومه در مجلس شورای اسلامی بود و در نزد علمای حوزه‌های علمیه لرستان و قم با جدیت لازم در کسب علم تحصیل کرد.

 تجسم تقوا و پرهیزکاری همراه با سیرت زیبای باطنی آن روحانی عالیقدر به همراه این صفات، مبارزه با رژیم پهلوی، تبعید و ده‌ها صفات برجسته، او را در میان روحانیت ممتاز نمود.

این روحانی مردمی از آنچنان محبوبیتی برخوردار بود که بدون هیاهو و سر و صدای مرسوم امروزی به‌عنوان نماینده مردم پلدختر انتخاب شد و در یک کلام می‎توان گفت وی محبوب مردم بود و در دل مردم جای داشت که در اینجا با نگاهی به کتاب «بر بال ملائک» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند نگاهی به زندگی و شهادت این روحانی جلیل‌القدر می‎اندازیم.

حجت‌الاسلام سیدنورالدین رحیمی در سن 12 سالگی جامه روحانیت را به تن پوشید و تحصیلات مقدماتی خود را در شهر قم آغاز کرد و سپس در مقاطع بالاتر نزد علمای بزرگی همچون امام خمینی(ره)، آیت‌الله بروجردی، مرحوم داماد و مرحوم صدر به تحصیل مشغول شد.

شهید سیدنورالدین رحیمی در سال‌های 43 و 44 توسط عوامل رژیم سفاک گذشته روانه زندان شد و در سال 57 نیز در جریان مبارزات حق‌طلبانه امت توسط رژیم پهلوی به زندان کمیته به اصطلاح «ضد خرابکاری» تهران منتقل شد.

کمالات درونی این روحانی شهید باعث شد که در زمان غیبت مرحوم آیت‌الله کمالوند امور حوزه علمیه را تصدی و پس از وفات وی رسماً به‌عنوان جانشین به سرپرستی حوزه علمیه کمالیه و امامت جمعه خرم‌آباد برگزیده شود.

تدريس در حوزه كماليه، تأسيس كتابخانه، دعوت از شهيد محراب آيت‌الله مدنی و ادامه مبارزه عليه رژيم ستم‌شاهی و حل مشكلات مردم از فعاليت‌های شهيد نورالدين رحيمی است.

شهيد رحيمی به تقوی و پرهيزكاری شهرت داشت و مردم خرم‌آباد هنوز خاطره برخوردهای محبت‌آميز وی را فراموش نكرده‌اند. وی در زمان انقلاب با تمام توان به مبارزه ادامه داد و در اين راه زجر و حبس را با روحيه‌ای عالی پذيرا شد. مرحوم آيت‌الله كمالوند درباره شخصيت اين شهيد بزرگوار می‌فرمايد: «نورالدين سيدی مظلوم، طلبه‌ای درس‌خوان و جوانی پرهيزكار است.»

شهيد رحيمی با اصرار و تقاضای مكرر مردم پلدختر كه خواستار نامزدی وی برای نمايندگی مجلس شورای اسلامی شده بودند دو بار به مجلس شورای اسلامی راه يافت و سرانجام در اول اسفندماه سال 1364 هواپيمای وی كه از تهران عازم اهواز بود در نزديكی اهواز مورد اصابت جنگنده‌های رژيم عراق قرار گرفت و این روحانی محبوب مردم همراه شهيد بزرگوار اسلام حجت‌الاسلام محلاتی و جمعی از خدمتگزاران به اسلام كه برای ديدار از رزمندگان به جبهه‌های جنگ عازم بودند به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

شهيد رحيمی شهادت را عالمانه همراه يارانش تقبل كرد و به دستورات خلبانان هواپيماهای عراقی مبنی بر تغيير مسير به سمت عراق توجهی نكرد.

انتهای پیام
captcha