گزارشی از مرحله نیمه‌نهایی و نهایی مناظرات دانشجویان در اصفهان
کد خبر: 4201267
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹

گزارشی از مرحله نیمه‌نهایی و نهایی مناظرات دانشجویان در اصفهان

تالار شهید آوینی دانشگاه اصفهان، امروز شاهد رقابت مناطره مرحله نیمه‌نهایی و نهایی مناظرات دانشجویان در مرحله استانی بود.

گزارش ایکنا از مرحله نیمه‌نهایی و نهایی مناظرات دانشجویان در اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، دور نیمه‌نهایی و نهایی «دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران» در مرحله استانی، امروز دوم اسفندماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان در تالار شهید آوینی این دانشگاه برگزار شد.

گروه‌های «گفتمان» از دانشگاه اصفهان، «ایران من» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا و «نیک‌آیین» و «مکث» از دانشگاه اصفهان، از جمله گروه‌های شرکت‌کننده در این مرحله از مناظرات بودند که درباره موضوعات «مهاجرین غیرقانونی»، «اصلاح ساختار قانون‌گذاری» و «رویکردهای محلی نمایندگان مجلس»، با یکدیگر به رقابت پرداختند.

حمید نساج، عضو هیئت‌ علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان؛ علی قنبری، عضو هیئت‌ علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان و حسن ثقفیان، عضو هیئت‌ علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، داوری این مرحله از مناظرات را بر عهده داشتند.

در مرحله نیمه‌نهایی، اولین مناظره بین گروه‌های «ایران من» و «گفتمان» درباره گزاره «مهاجرین غیرقانونی، تهدید امنیتی اول دهه آینده ایران خواهند بود» برگزار شد. گروه «ایران من» موافق و گروه «گفتمان» مخالف این گزاره بود که در نهایت گروه «ایران من» برنده این رقابت شد.

در دومین مناظره، دو گروه «نیک‌آیین» و «مکث» درباره گزاره «برای اصلاح ساختار قانون‌گذاری کشور، تمامی شوراهای عالی باید منحل شوند» به مناظره پرداختتد که در این بخش، گروه «نیک‌آیین» برنده شد و به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

دو گروه «ایران من» و «نیک‌آیین» در مرحله نهایی به مصاف هم رفتتد که بر اساس نظر داوران، گروه «ایران من» از دانشگاه آزاد واحد شهرضا، برنده «دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران» در مرحله استانی شد و به مرحله ملی این مناظرات راه پیدا کرد. 

رضاعلی نوروزی، معاون اداری مالی دانشگاه اصفهان در آیین اختتامیه این دوره از مناظرات، گفت‌وگو را نیاز امروز جامعه دانست و گفت: امروزه گفت‌وگوها یک‌سویه شده است. در فرآیند گفت‌وگو،‌ شنیدن نیز اهمیت قابل توجهی دارد، به همین دلیل در قرآن کریم آمده است: «سخنان مختلف را بشنوید و سپس بهترین آنها را انتخاب کنید.»

وی با اشاره به اهمیت و ارزش فکر و اندیشه در جریان مناظره و گفت‌وگو افزود: با اندیشه و تفکر می‌توان به معایب، مشکلات یا مزایای یک موضوع پی برد و به همین دلیل نباید اندیشه را سرکوب کرد، زیرا تفکر همانند مهمان ناخوانده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان‌ با اشاره به ضرورت همدلی در گفت‌وگو بیان کرد: ادب، آداب و همدلی، لازمه گفت‌وگوی منطقی و منصفانه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین، حامد سیار خلج، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش بحث مناظره را مطرح و بر موضوع گفت‌وگوی محترمانه تأکید کردند. جهاددانشگاهی نیز براساس فرمایش ایشان، ۱۲ سال است که مناظرات دانشجویان را برگزار می‌کند.

وی افزود: فرهنگ گفت‌وگو اهمیت مضاعفی دارد، هرچند در این زمینه با فقر آموزشی مواجهیم‌ و به همین دلیل در تربیت افراد ماهر و توانمند در گفت‌وگو، موفق و کامیاب نبوده‌ایم.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: دانشگاه باید محلی برای ایجاد جریان گفتمانی توأم با آموزش و تفکر نقاد باشد.

انتهای پیام
captcha